Hur länge behöver musklerna vila?

Foto: Istock.

Hur länge behöver musklerna vila?

Publicerad

Är det skillnad på behov av vilotid beroende på typen av styrketräning man utsätter musklerna för? Och på vilket sätt påverkar man musklerna negativt om man tränar dem intensivt utan att de fått den vila de behöver? 

ABBE svarar

I regel brukar man säga att en muskel behöver upp till 48 timmars vila innan man går på den igen. Allt beror dock på hur hårt man har tränat muskeln. Vid betydligt tyngre träning, exempel vid excentrisk träning, kan det behövas ytterligare 24 till 48 timmars vila. 

Det är samtidigt viktigt att förstå att andra faktorer så som kost och sömn spelar stor roll i återhämtningsprocessen. Du har säkert hört att "på gymmet bryter man ner musklerna, det är hemma vid köksbänken och i sängen som man bygger upp dem". Det må låta klyschigt med det är sant.

Kost och återhämtning är de absolut viktigaste byggstenarna. Detta innebär inte att man kan dagdrömma sig genom sitt gympass – du ska träna och förtjäna din vila. Utöver att ha en uppsatt träningsplan som bygger på att uppnå dina mål, måste kostvanor samt sömn gå i linje med din prestation.

Det som händer med en övertränad muskel är att den hamnar i ett allvarligt tillstånd med försämrad prestation och ökad trötthet. Överträning leder till att musklerna bryts ner och chansen till uppbyggnad minskar. Några symptom att vara vaksam på brukar vara sämre prestation, ökad trötthet, sömnsvårigheter, att vakna utan att vara utvilad, ökad puls samt huvudvärk. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017