Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

Foto: Per Bernal.

Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

Publicerad

Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

* I en studie publicerad i British Medical Journal kring Pokémon Go har man följt 1 000 personer mellan 18 och 35 års ålder som alla spelat spelet intensivt. Generellt sett så höll man igång och rörde på sig avsevärt mycket mer än normalt under ett par veckor, men efter det sjönk spelarna tillbaka till samma nivå av rörlighet som tidigare. 

* "Satsningar på mer fysisk aktivitet i samhället är det enskilt viktigaste våra politiker kan göra för folkhälsan", skriver Gustav Wiel-Berggren, Almega Friskvårdsföretagen i en debattartikel, publicerad i DI. Han skriver vidare att "Att det är bra att röra på sig är en underdrift. Träning är i själva verket det närmaste vi kommer en mirakelmedicin, och det bästa är att det aldrig är för sent att börja." Och det norska Helsedirektoratet menar i en skrivelse att "Den som bestämmer sig för att framöver ägna 35 minuter om dagen åt fysisk aktivitet vinner i genomsnitt fem levnadsår och byter åtta sjuka år mot åtta friska". 

* Nästan 20 procent av produktionen för Nike och Adidas skor kommer att flytta till mer automatiserade fabriker till år 2023 på grund av en allt snabbare köpprocess inom e-handeln. Fenomenet rubriceras "snabbmode", baserat på servicekrav från kunderna och lagrets omsättningshastighet. Redan nu har Adidas en Speedfactory i Tyskland som använder intelligent robotteknik för att tillverka skor. Analytiker tror att framtida försörjningskedjor kommer att kunna minska ledtiderna med så mycket som 66 procent och skära ned på dåliga lagerinköp. Målet är att snabbare – där det handlar om dagar istället för månader – fånga försäljningen av heta produkter.

* I somras lanserade Circle K en ny färdigrätt för alla som efterfrågar bra träningskost längs de svenska vägarna. En proteintallrik med kyckling, ägg och bönor lanserades i mitten av maj. "Vi ville ta fram ett riktigt bra alternativ för att tillfredsställa de många tränings- och hälsointresserade kunder som besöker oss varje dag. Proteintallriken erbjuder allt vad en kostmedveten och hårt tränande person söker, både när det kommer till smak och näringsinnehåll", säger Anna-Karin Thörne, kategorichef på Circle K.

* På Broome Street i New York har man nu startat "Conbody", som presenterar en träningsmetodik utvecklad i ett fängelse. Grundaren Coss Marte, 32 år, har egen erfarenhet från sin egen fängelseträning och presenterar bland annat "The 15-Minute Bodyweight Prison Workout". Vid 19 års ålder dömdes Coss till sju års fängelse och fängelseläkare menade att han skulle dö inom fem år om han inte gick ner i vikt. Han började träna med egen kroppsvikt i sin minimala cell och gick ner 70 kilo på ett halvår. Efter att ha tränat andra fångar och hjälpt dem att gå ner i vikt skapade han "Conbody" där hans nystartade gym är inhägnat av ett fängelsegaller.

On
Off

0 kommentarer

  • Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Jag har ätit omega 3-kapslar ett tag och har alltid valt den billigaste sorten. Nu har jag förstått att ett tillskott av högre kvalitet kan ge bättre effekt med lägre dosering. Vad ska jag titta på för att få tag på en bra variant? Måste källan vara fisk eller räcker det med linfröolja?

    Nyheter David Jonsson, 2017-10-23 10:45

  • Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Den perfekta träningsmaten är webbkursen för dig som tränar hårt och som vill veta mer om vad du kan göra med kosten för att öka din prestation och svara bättre på träningen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-19 18:00

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 07:00

  • BODYs omslagsmodelltävling – killar

    BODYs omslagsmodelltävling – killar

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 06:55

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

  • Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen