Så förbereder du dig bäst inför tävling

Foto: Istock.

Så förbereder du dig bäst inför tävling

Publicerad

Hur förbereder jag mig bäst mentalt inför en tävling eller en annan viktig utmaning? Jag läser ofta om idrottare som alltid är "bäst när det gäller". Hur bär jag mig åt för att vara bäst när det gäller?

ULF svarar: 

 

"Bäst när det gäller" är något som ofta beskriver idrottare som når stor framgång inom sina respektive områden. Här tycker jag att det är viktigt att ställa sig frågorna – vad är bäst? Och – när gäller det?

Att vara bäst är enligt min mening och erfarenhet då jag prestationsmässigt får ut maximalt av mig själv. Att jag känner en trygghet i allt jag har förberett mig för när jag står på podiet eller scenen och ska tävla. Att jag tycker om det jag gör och har ett positivt inre samtal med mig själv, att jag verkligen njuter av ögonblicket. 

Men när gäller det då? Är det bara på tävlingsdagen eller är det alla övriga dagar som ingår i ditt tränings- och förberedelseupplägg? Ska du prestera fysiskt under tävling bör du självklart göra träningsinsatsen så lik tävlingstillfället som möjligt. Att höja sig till 100 % vid tävling då träningsinsatsen ligger på 70 % säger ju sig självt att det inte kommer att lyckas. En förutsättning är att du hela tiden lägger allt fokus på dig själv och vad du ska göra för att prestera på topp, det vill säga att fokus ska ligga på vad du tankemässigt kan påverka och vad som gör dig bättre. 

Det vi alla vill uppnå är att ha en riktigt bra känsla och tillstånd när vi ska leverera. För att du på bästa sätt ska styra känslan så att den infinner sig när det gäller så föreslår jag att du iakttar och utvärderar dig själv under till exempel en månads tid. Skriv dagbok efter varje tillfälle där fokus ligger på känsla och tillstånd. Utvärdera varje träningspass eller övningstillfälle utifrån hur bra din känsla var. Ställ dig frågorna; vad gick bra, hur kändes det och varför kändes det så? Då kommer du att bli ännu mer medveten om hur du skapar en god känsla och tillstånd. Det innebär att du i större utsträckning kan påverka dina känslor och nå ännu större framgångar.

On
Off

0 kommentarer

  • Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Kan du skilja vetenskap från bro science? Exakt så här säger vetenskapen att man bäst bygger muskler

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-17 14:42

  • Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Annika Zelander drog ut alla stopp och tog VM-silver efter en otäck miss i knäböj nummer två. Isabella von Weissenberg misslyckades med kroppsvikten och missade VM.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-16 13:24

  • Fixa din axelskada snabbt

    Fixa din axelskada snabbt

    Den enkla övningen som läker dina värkande axlar

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-15 13:08

  • Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    VM i styrkelyft pågår för fullt i Calgary, Kanada. Flera medaljer är redan klappade och klara, och två starka hopp på damsidan lyfter under natten till fredag, respektive under fredagen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-14 16:42

  • Viktklassbytet blev för svårt

    Viktklassbytet blev för svårt

    Det blev inget proffskort för BODYs omslagspojke Christofer Nober trots en bra säsong med vinst vid Iron Rebels i början av maj och start i Mr Olympia Amateur nu i helgen. Klivet upp en viktklass blev för svårt, summerar han.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-13 10:23

  • Placeboeffekt i träningen

    Placeboeffekt i träningen

    Dina förväntningar spelar roll

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-12 10:10

  • Träna utomhus!

    Träna utomhus!

    Masa dig ut ur gymmet och ta vara på seklets varmaste försommar. Bli snyggare, starkare och friskare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-10 14:00

  • Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Seger vid Panatta World Cup i Rimini, Italien och proffskortet vilar tryggt i packningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-09 10:35

  • Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-08 11:35

  • Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    14 juni tävlar hon i Calgary, Kanada. BODY var med på ett av de sista förberedande passen och fick även en pratstund med Isabella efteråt.

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-07 10:20

  • Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Dominerar i gymmet knappt två månader efter hjärtoperationen

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-06 11:30

  • Många små steg

    Många små steg

    Majvärmen och badsäsongen tog oss på sängen i år. Nu står vi här, utrustade med minimalt med tyg på kroppen, redo att möta saltstänkta klippor och avslappnat strandliv. Eller... tillhör du istället de som inte riktigt fick till sommarformen och som hellre vill gå och gömma sig? Kanske tänker du att det fortfarande finns en chans? Då skulle jag – innan du kastar dig in i någon galen och ogenomtänkt diet – vilja presentera en liten (men smart) idé för dig. Den kommer inte ge dig dina drömmars badkropp i år. Den kommer inte heller få dig att börja äta bättre över en natt. Det här är en text för dig som vill ha ett verktyg för hållbar livsstilsförändring. Idén, som självfallet inte är min från början, kommer ta dig till skyarna. Men bara om du vågar lita på att ta det lite lugnt. Ok, nog med snack, här kommer en vägledning som (på riktigt) kan förändra ditt liv!

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-05 14:10

  • Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Det råder ingen brist på kostråd och dieter i vår kära fitnessbransch. De olika metoderna och deras respektive experter motsäger ofta varandra, fast en del tycks de ändå alla vara överens om, däribland: ät mer grönsaker. Bodybuildingveteranen Eva Birath gör det motsatta i sin jakt på hälsa, fysik och välmående. Carnivore-dieten består av 100 procent kött, det vill säga även fågel, fisk och skaldjur, men ingenting annat. Inga spannmål, inget mejeri eller processad mat. Ingen frukt, inga grönsaker.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-04 14:35

  • Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Tio minuter räcker

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-03 12:06

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat