Så förbereder du dig bäst inför tävling

Foto: Istock.

Så förbereder du dig bäst inför tävling

Publicerad

Hur förbereder jag mig bäst mentalt inför en tävling eller en annan viktig utmaning? Jag läser ofta om idrottare som alltid är "bäst när det gäller". Hur bär jag mig åt för att vara bäst när det gäller?

ULF svarar: 

 

"Bäst när det gäller" är något som ofta beskriver idrottare som når stor framgång inom sina respektive områden. Här tycker jag att det är viktigt att ställa sig frågorna – vad är bäst? Och – när gäller det?

Att vara bäst är enligt min mening och erfarenhet då jag prestationsmässigt får ut maximalt av mig själv. Att jag känner en trygghet i allt jag har förberett mig för när jag står på podiet eller scenen och ska tävla. Att jag tycker om det jag gör och har ett positivt inre samtal med mig själv, att jag verkligen njuter av ögonblicket. 

Men när gäller det då? Är det bara på tävlingsdagen eller är det alla övriga dagar som ingår i ditt tränings- och förberedelseupplägg? Ska du prestera fysiskt under tävling bör du självklart göra träningsinsatsen så lik tävlingstillfället som möjligt. Att höja sig till 100 % vid tävling då träningsinsatsen ligger på 70 % säger ju sig självt att det inte kommer att lyckas. En förutsättning är att du hela tiden lägger allt fokus på dig själv och vad du ska göra för att prestera på topp, det vill säga att fokus ska ligga på vad du tankemässigt kan påverka och vad som gör dig bättre. 

Det vi alla vill uppnå är att ha en riktigt bra känsla och tillstånd när vi ska leverera. För att du på bästa sätt ska styra känslan så att den infinner sig när det gäller så föreslår jag att du iakttar och utvärderar dig själv under till exempel en månads tid. Skriv dagbok efter varje tillfälle där fokus ligger på känsla och tillstånd. Utvärdera varje träningspass eller övningstillfälle utifrån hur bra din känsla var. Ställ dig frågorna; vad gick bra, hur kändes det och varför kändes det så? Då kommer du att bli ännu mer medveten om hur du skapar en god känsla och tillstånd. Det innebär att du i större utsträckning kan påverka dina känslor och nå ännu större framgångar.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017