Så ska du undvika djupa träningsdippar

Det är lätt att falla ur rutiner när du reser bort. Foto: Istock.

Så ska du undvika djupa träningsdippar

Publicerad

Innan min senaste semester hade jag ett underbart flyt i träningen. Både ork och motivation var på topp, men under ledigheten kom jag ur mina rutiner och när jag kom tillbaks till gymmet märkte jag hur orken och motivationen hade dalat. Det tog ett tag att komma tillbaks. Hur bör jag göra nästa gång jag reser bort en längre stund?

ABBE svarar

Många faktorer kan ha en negativ påverkan på hur kroppen ställer in sig under en ledighet såsom en semester; ändrade matvanor, träningsuppehåll samt konsumtion av alkohol som kan komma att öka. Dessa tre starka faktorer bidrar till varför kroppen slappar av helt.

Mitt allra bästa tips är att se till att inte komma ur dina rutiner helt. Ta med träningen även på semestern. Finns det inget gym dit du åker är mitt tips att du investerar i att köpa funktionella träningsredskap som är enkla att ta med sig överallt. Därefter lägger du upp ett enkelt träningsprogram utifrån dina mål och förutsättningar där du använder dig av din kroppsvikt, den yttre miljön samt eventuella medhavda träningsredskap.

Tänk på att träning med funktionella träningsredskap har sina begränsningar. Att träna sin maximala styrka kan uteslutas helt då motståndet kommer att vara begränsat. Däremot högintensiv träning (HIT) samt intervallträning såsom tabata går alldeles utmärkt. Syftet med denna form av träning är mestadels att underhålla din fysiska aktivitet, inte falla ur rutinerna, samt utmana dig att göra något nytt.

Dina träningsupplägg skulle kunna se ut på följande sätt:

Helkroppspass

Över- och underkropp

Splitprogram med 2-3 muskelgrupper/pass

Exempel på träningsredskap som du kan ta med på semestern:

Gummiband med handtag

Powerband

TRX-band

Kettlebells

Liten skivstång (med viktskivor)

Medicinbollar 

Hantlar

Pilatesboll

Sandsäck

Snabbhetsstege 

Bulgarisk sandsäck

Maghjulet

Hopprep

Stroops rope

 

 

 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017