Lev, lär och utvecklas!

Publicerad

När detta skrivs sitter jag med ett brett leende kvar på läpparna.

Årets uppgörelse bland landets främsta kroppsbyggare har just gått av stapeln på Svenska Mästerskapen – i år ett extra fylligt arrangemang, där samtliga discipliner och klasser delade på domarnas uppmärksamhet under en och samma helg. Vilka atleter som rönte mest framgång ser du på sidan 92. 

Den som fick mest uppmärksamhet var dock utanför tävlan. Shawn "Flexatron" Rhoden, som var på Europaturné, gjorde nedslag i Västerås och hänförde publiken med sin enorma köttighet. När han klev av scenen och klättrade upp på läktaren, där han lät sig fotograferas med fansen, var tumulten ett faktum. 

Veckan innan hade Shawn varit på Arnold Classic i Barcelona, en tävling du kan läsa mer om på sidan 42. Sedan dess hade färden gått via Cannes och Monaco innan planet styrde norrut. Med sig på resan hade han familjen. När jag fick en pratstund med honom backstage såg jag plötsligt en helt annan man än det muskelpaket jag vant mig vid på scenen. Framför mig, knaprandes tacoskal iförd svart T-shirt och röda poseringskalsonger, satt en kille som passar på att se så mycket som möjligt av världen när tillfälle ges. En man som genom sitt arbete gjort det möjligt att samla på sig minnen och erfarenheter tillsammans med sina närmaste. Olympia och Arnold Classic. Cannes och Västerås. 

Shawn var långt ifrån ensam om att ha stöd på plats under helgen. SKKF hade i år beslutat att låta barn följa med sina föräldrar gratis, så en och annan framtida kroppsbyggare i miniatyr syntes rulta runt bland stolsraderna. 

Det som mest gladde mig var dock inte förbundets snygga gest mot publiken, eller den nya generationens invigning i träningsvärlden. Det som gjorde mig extra varm inombords var de olika nyanserna av vita hjässor som lyste upp besökshavet. Far- och morföräldrar som leddes in på arenan av sina barn och deras vänner för att se kulmen av barnbarnens slit. Det är respekt. Respekt för en person som lagt ner kropp och själ för att lyfta fram sitt bästa jag. Respekt för att aldrig fastna i vad man tror att man vet. Respekt för det egna, eviga lärandet.

Många som tävlar gör det utan att någonsin ha förståelse från omgivningen och känner sig ofta ifrågasatta i sina val när dessa faller utanför "normen". En norm som bekvämt benämner en person som "skön" för att denne väljer att acceptera sina fel och brister. Istället borde vördnad visas den person som inser att nyckeln till att göra en förändring faktiskt ligger hos en själv. Vill man kan man. Det gäller alla.

Till dig som har en svärmor, pappa, kompis eller kollega som stöttar dig och öppnar upp för nya intryck; uppskatta dem och låt dem veta att de gör något stort!  Bjud med dem till gymmet, eller varför inte förena nytta med nöje som Shawn och hans familj? Åk på en resa tillsammans och passa på att träna samtidigt. På sidan 18 får ni tips om gym att besöka i världen. Då får ni dessutom mycket tid att lära känna varandra ordentligt, för glöm inte att även du kan lära från andra hållet. Kanske inte om träning, men alldeles säkert om en hel massa annat. Lev, lär, utvecklas – och glöm inte att ha förbannat kul undertiden. 

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 ljuspunkter i tävlingshösten

  1. Omslagsmodelltävlingen
    Finalisterna är utsedda i tävlingen om att pryda BODYs framsida. Rösta fram dina favoriter för chansen att själv vinna priser från Nebbia och Gorilla Wear. Läs mer på sidan 40.  
  2. Triss i världsmästerskap
    Var kan man bättre lära om kroppsbyggning än på tävlingar med världens bästa utövare? Herr-VM hålls 2-6 november, Junior & Veteran-VM 10-13 november, samt Fitness-VM 1-4 december. Läs mer på skkf.org och ifbb.com
  3. SweFit Open & Expo
    Årets nytillskott bland tävlingar i fitness och bodybuilding är Swe Fit Open i Borås den 11 november. Dessutom kan du förvänta dig mycket annat kul på plats. Vi önskar alla, både tävlande och arrangörer, lycka till! Läs mer på swefitexpo.se
  4.  Decembercupen
    25–26 november möts fitness-Sverige på Scandic Star i Lund. Är du nyfiken på sporten och vill ha en närmare inblick, är denna plats ett hett tips, då tävlingen hålls på hotellet där de flesta atleter och coacher också bor. 
  5. Fitnessfestivalen
    Det är tidig julafton på Stockholmsmässan varje år när Fitnessfestivalen inleder december månad. Med tävlingar i bland annat crossfit, dips, chins och inte minst fitness, på Luciapokalen. Här får alla träningsintresserade sitt lystmäte stillat. 
On
Off

0 kommentarer

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017