Halverad tillväxt med kardio?

Foto: Istock.

Halverad tillväxt med kardio?

Publicerad

Fjorton unga män delades in i två lika stora grupper som fick cykla 30 minuter, två gånger i veckan.

Den ena gruppen lade sina cykelpass efter att ha tränat armar, medan den andra gruppen cyklade på dagar då de inte styrketränade.

Åtta veckor senare hade gruppen som separerat träningen ökat muskelfiberarean dubbelt så mycket. Tidigare studier har inte visat lika dramatisk negativ effekt och den här studiens svaghet är dess låga deltagarantal, men kanske kan det vara en god idé att separera träningsformerna för att vara på den säkra sidan.

Källa: Moderate Intensity Cycling Exercise after Upper Extremity Resistance Training Interferes Response to Muscle Hypertrophy but Not Strength Gains. Journal of Sports Science and Medicine (2017) 16, 391 - 395.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017