Så påverkas kvinnors träning av hormonell rubbning

Foto: Istock.

Så påverkas kvinnors träning av hormonell rubbning

Publicerad

PCOS är en relativt vanlig hormonell rubbning hos kvinnor som kännetecknas av bland annat höga nivåer testosteron, vilket gör att de svarar bättre och snabbare på styrketräning och får bättre resultat i kraftidrotter. Dock gör negativa symptom som överskuggar detta sig ofta gällande, som metabola störningar vilka gör det svårare för kvinnor med PCOS att gå ner i vikt.

Vid en ny studie som genomförts på överviktiga kvinnor med diagnosen, då de med varierande intensitet tränade på löpband tre gånger i veckan under tolv veckor, såg man bara blygsamma minskningar av kroppsvikt och totalt kroppsfett.

Dock såg man att sympton som den farliga bukfetman och insulinresistens förbättrades betydligt. Så även om fysisk träning inte är speciellt effektiv för att minska övervikt, så förbättrar den i alla fall den metabola hälsan och har positiv inverkan på de symptom som är relaterade till sjukdomen. 

Källa: Exploring factors related to changes in body composition, insulin sensitivity and aerobic capacity in response to a 12-week exercise intervention in overweight and obese women with and without polycystic ovary syndrome. PLOS One, August 3, 2017.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017