BODY Mat nu ute i butik

Publicerad

BODY Mat sätter extra fokus på kosten som tar dig mot dina mål. Om det så handlar om att bli starkare, må bättre, få mer muskler eller komma i form är vi måna om att ge dig allt du behöver för hållbar framgång.

Få saker är så missförstådda och samtidigt så uppskattade som maten. Vi älskar den och hatar den. Förförs av goda smaker som bokstavligen sätter krydda på livet, och avskyr desamma när de trollbinder och påverkar till dåliga val.

Alla och en var har sin egen relation till mat. En relation som likt ett förhållande levs ut passionerat, omvärderas, avslutas, faller tillbaks i rutiner, ingår i ny romans – och i bästa fall utvecklas.

Många går hela liv och förbannar maten, eller kanske snarare vad den gör med oss och våra kroppar, utan att faktiskt lära sig orsak och verkan. Intag och uttag. Sött, salt, beskt, surt och umami. Protein, kolhydrater och fett. Muskelmassa, skelett, nervsystem och immunförsvar.

Att tycka om bra mat handlar inte bara om att uppskatta hur fantastiskt den smakar på tungan. Konsten att njuta av välkomponerade måltider handlar lika mycket om insikten i vad bra råvaror tillför kroppen i form av energi, näring och livslust.

Till dig som just börjat söka kunskap bland alla råd och rön som florerar säger vi – Grattis! På sidan 34 får du en överskådlig genomgång av vad du bör känna till i näringslärans A och O.

Du som redan har lite mer kött på benen grottar med fördel ner dig i forskningen på sidan 6. Vill du inte göra så stor grej av det, utan bara luta dig tillbaks och njuta av god mat som gör gott för kroppen? Då bläddrar du bara vidare härifrån, rakt in i ett smörgåsbord av olika recept för alla tillfällen.

Låt väl smaka!

Sarah-Ida Nyström

Innehåll

  • 2. Ledaren: Kost – mer än bara mat!
  • 6. Forskning: Summerad av Andreas Abelsson
  • 8. i kylskåpet: 20 livsmedel för en bra bas
  • 14. Sanna Backman: Driven grundare av koncepten Tasty Health och Add Ice Cream
  • 26. Kostkoll: Apparna som hjälper dig nå målen
  • 28. Galen i gröt: Julia Cedenblad kan variera sina gryn!
  • 34. Muskler byggs i köket: Näringsämnen och livsmedel för bättre fysik
  • 42. Välj rätt kniv: Bli en mästerkock med varierad verktygslåda
  • 44. Så lyckas du med köttet: Martin Gilck guidar till perfekt resultat
  • 52. Tillagningsmetoder: Vad händer med näringen?
  • 56. Lunchlådor: 5 enkla recept signerade Emma Mohlin
  • 62. Få eller många måltider: Vad är optimalt?
  • 66. Att göra vad som krävs: Motivera dig till bra kost och träning
  • 74. Kostschema: Måltidsförslag måndag till söndag
On
Off

0 kommentarer

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

  • Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Den människa är inte född som inte tampas med vardagsproblem, men vi är också mästare på att skapa dem själva. Utseende ligger högt upp på listan av saker vi dömer ner och dagligen framhäver vi oss med riggade prestationer. Vad är det egentligen som sätter pressen på oss att hela tiden visa upp oss som bättre?

    Nyheter Isak Melin, 2018-04-03 12:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat