Fråga experten: Vad ska jag äta för att få bättre immunförsvar?

Foto: Istock.

Fråga experten: Vad ska jag äta för att få bättre immunförsvar?

Publicerad

När jag går in i en ny, hårdare, träningsfas så blir jag ofta förkyld. Vad ska jag äta för att få bättre immunförsvar?

ANKI svarar

Många berättar om hur de blir sjuka precis när de börjar träna efter ett uppehåll, eller som i ditt fall, går in i en hårdare träningsfas. Det kan finnas flera anledningar till det, och allt kan man sannolikt inte lösa ens med den bästa träningsmaten i världen. Men det finns mycket vi kan göra för att öka förutsättningarna att hålla oss friska med hjälp av bra mat. 

I grunden handlar det om mat som är näringsrik och eventuellt innehåller probiotika, alltså "goda bakterier". Det samlas stöd för att olika bakteriestammar av Lactobacillus kan påverka immunsystemet positivt och minska sjukdomsförekomsten hos träningsstressade idrottare. Det är dock i första hand uthållighetstränande personer som man har undersökt när det gäller probiotika 1, 3. Lactobacillus är mjölksyrabakterier som finns i syrade livsmedel, inte minst mjölkprodukter och grönsaker. Yoghurt och juice som ympats med probiotika, men även kimchi och kombucha, är nog bland de vanligaste källorna till probiotika.

Ett regelbundet och högt intag av antioxidantrika livsmedel i allmänhet vet vi också är kopplat till ett bra immunförsvar. Broccoli och andra kålsorter, blåbär, aronia, apelsin, nötter, frön, bönor och linser är mycket bra källor till antioxidanter.

Däremot pekar den ännu begränsade mängden studier på att ämnen såsom omega 3-fettsyror, betaglukaner, bovint kolostrum, ginseng, echinacea och megadoser av vitamin C inte påverkar immunförsvaret nämnvärt, om ens alls.

Referenser

1. Moreira A et al. Allergy in marathon runners and effect of Lactobacillus GG supplementation on allergic inflammatory markers. Respiratory Medicine. 2007;101:1123–31.

2. Cox AJ et al. Oral administration of the probiotic Lactobacillus fermentum VRI-003 and mucosal immunity in endurance athletes. Br J Sports Med. 2010;44:222–6.

3.  Gleeson M et al. Daily Probiotic's (Lactobacillus casei Shirota) Reduction of Infection Incidence in Athletes. Intern J Sport Nutr Exerc Metabol. 2011b;21:55-64.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017