Get your guns!

Publicerad

Hej, jag heter Sarah-Ida och jag får inte kontakt med biceps. 

…vem f-n får inte kontakt med biceps?! 

En gång har jag faktiskt fått gensvar och den bästa liknelsen jag kan göra är att det kändes som
om jag satt i en benspark med armarna. Bensparken för mig är en "done deal"; bara att känna in och trycka igenom smärtan. Samma sak gäller vid tricepspressar; även om jag ibland utvärderar huruvida hållningen verkligen är "enligt boken" och funderar på om handtaget för dagen ska tryckas rakt mot golvet eller långt bak, så svider det alltid, hur engagerad eller inte jag än är. I axlarna har jag alltid tryck, men dess dominans är troligen anledningen till att bröstdynan är lågland, utan tillstymmelse till dike. Vidare har jag upptäckt att om jag hasar fram i lårcurlen och sätter knytnävarna emellan länden och ryggdynan, får jag en skjuts i hamstrings som jag aldrig känt tidigare.

Att känna sin kropp är en resa som för många börjar med tunga vikter och med tiden handlar mer om att lyssna inåt. Höra vad den berättar. En bekväm kropp är en nöjd kropp. En nöjd kropp växer inte. Är du nöjd med att vara nöjd, så var det. Men vill du ha mer måste du höja insatsen och klämma åt tillväxtnerven. 

Dock finns inte den regel som inte har ett undantag. Alla som tagit sig igenom några turbulenta turer med motivations- och utvecklingssökande vet att det finns tillfällen där reglerna inte kan följas. När att "göra rätt" känns så utmärglande trist att enda sättet att bocka av veckans pass är att fuska och bara ha kul. 

Engagemang och lust är inte att underskatta. Själv hade jag dött tråkdöden om inte möjligheten att vältra mig i varianter av övningar och vinklar fanns, trots att jag vet att basövningar är mer än fullgoda för resultat. För mig är instagram en godispåse full av endorfinframkallande sötsaker som föder mitt beroende och triggar belöningssystemet varje gång. Får mig att längta till gymmet. 

Ingen är den andra lik; vi har fysiska förutsättningar som ger olika feedback och gensvar, vi är på olika ställen i vår personliga erfarenhetsresa och vi har olika lynne som gör att vi behöver stimuleras mentalt olika i passen. Förståsigpåare har säkert rätt i att det finns en "mer rätt" väg fram, men min resa är avvägd en hel drös saker som ska klaffa, saker som handlar om långt mer än bara vad som är alla dagars bästa kost och allra bästa övningar. Vissa dagar måste jag få festa till det på gastronomiskt skräp,
andra dagar måste jag få köra instagramdisco!   

Jag ser fram emot den resa min kropp leder mig in på och jag ska styra färden så gott jag kan. För mig personligen är det extra roligt att se Anton Eurenius köra just armar, mina Dr Jekyll och Mr Hyde bland muskelgrupper, på sidan 66, och jag ska givet använda julen till att förkovra mig i utmaningarna på sidan 58. Söker jag ordentligt och som pesten undviker slentrian, så ska nog även mina klubbor kopplas på en vacker dag. 

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

 

Redaktören listar: önskelista till tomten

  1. Gymringar
    I vår styr jag kosan till Thailand. Väl där jobbar jag gärna på ring-chinsen i skuggan av palmbladen. 
  2. Gummiband
    Fantastiska redskap för att belasta extra och klämma ut det sista. Dessutom väger de nästan ingenting, så de tar jag gärna med i resväskan!
  3. D-strap
    Älskat polyesterband med en ögla i varje ände som gör kabelroddar och tricepspressar extra effektiva. Klantmaje-jag måste ha glömt mitt på gymmet, för borta är det. Saknad! 
  4. Tyngrestång
    En glänsande stång från Tyngre önskar jag mig dels för att jag har en öm dröm om ett gym vid sommarhuset. Dels för att jag gärna påminns om att, som Tyngregänget, alltid hänge mig åt det jag älskar, utan begränsningar. 
  5. Tricepsstång
    Tar precis där den ska och skulle göra sig perfekt bredvid stången på det efterlängtade sommargymmet. Dessutom får den plats i väskan och väger inte mer än att jag kan dra runt på den medans jag drömmer.
On
Off

0 kommentarer

  • Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Atleter från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland och Island möttes i Stockholm för att slåss om pokalerna. Ännu en gång stod det klart vilken nation som har bäst koll på träning för tryck, då Team Sweden plockade hem överlägset flest guld.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-22 07:24

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017