Ont i huvudet? Därför ska du gå till gymmet

Foto: Istock.

Ont i huvudet? Därför ska du gå till gymmet

Publicerad

En grupp individer som tränade styrketräning, allt från en gång per vecka till dagligen, upplevde att de hade huvudvärk mer sällan än en kontrollgrupp som inte tränade. När de väl hade huvudvärk var den inte lika intensiv.

Källa: Effect of resistance training on headache symptoms in adults: Secondary analysis of a RCT. Musculoskelet Sci Pract. 2017 Aug 14;32:38-43.

Utmattnng ger hypertrofi

Maximal styrka får man bara om man tränar med tung belastning, men det verkar gå precis lika bra att träna med lätta vikter och många repetitioner om målet är muskeltillväxt; bara man går till utmattning i seten i stället.  

Källa: Strength and hypertrophy adaptations between low- versus high-load resistance training: A systematic review and meta-analysis. J Strength Cond Res. 2017 Aug 22.

 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

BODY som e-tidning!

2 kommentarer

djjuha: Nu har det gått 2 år sedan jag frågade om den digitala tidningen. Är det inte dags nu att man bara kan köpa den digitala versionen?

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017