Läsarfråga: "Varför får jag alltid pump i ländryggen?"

Foto: Istock.

Läsarfråga: "Varför får jag alltid pump i ländryggen?"

Publicerad

Jag får sådan pump i ländryggen av marklyft så att jag knappt kan stå efteråt. Jag har tränat styrketräning länge nu och det blir bara värre ju starkare jag blir. Vad beror det här på och vad bör jag tänka på? 

ROBIN svarar: 

Det finns oftast inte endast en enskild anledning till ett besvär. I ditt fall skulle jag inte bli förvånad om rörligheten är en av de mest framträdande begränsningarna. Avsaknad av flexion i höftleden, alltså förmågan att böja i höftleden, brukar vara en bov här. Ett enkelt mått är att man bör kunna böja sig ner med raka ben och sätta fingrarna i golvet. Detta är självklart endast en indikator, och många som får pump i ländryggen kan också komma ner och nudda golvet. 

Anledningen till att man får pump i en muskel är att den används. Därav måste man ställa sig frågan "vad vill jag ha utav marklyften?". Är syftet exempelvis att träna erector spinae, alltså filéerna i ländryggen? Det är inte fel, men det medför en risk för ländryggssmärta. I det fallet vore en klassisk bellyback (rygglyft) mer fördelaktig. Är det istället för att bli stark i marklyft och minska risken för ländryggssmärta, skulle jag inte vilja använda längdryggsmusklerna. Det är här det blir så viktigt med ett korrekt buktryck, för att se till så att överkroppen och vikten vilar på buken samt coremuskulaturen. Då minskar belastningen på erector spinae. 

Nu när jag har förklarat vad som krävs för att hålla ländryggen stilla ska jag också berätta vilken muskel vi faktiskt vill ska jobba. Då marklyft är en höftextensionsövning finns det bara en muskel som är bäst på den rörelsen, och det är gluteus maximus. Det är inte bara den muskeln som är bäst på extension, det är även den enskilt största muskeln i kroppen. Den går från ländryggens slut och fäster nere på lårbenet, vilket gör att den har optimala förutsättningar för att dra upp överkroppen från ett framåtböjt läge. Det är även en enledsmuskel, vilket gör den mer lämplig än hamstring som även går över knäleden.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

BODY som e-tidning!

2 kommentarer

djjuha: Nu har det gått 2 år sedan jag frågade om den digitala tidningen. Är det inte dags nu att man bara kan köpa den digitala versionen?

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 402, januari 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017