Nytt år, ny era

Publicerad

Jag minns när jag köpte min första BODY. Inför en resa till Skåne plockade jag den från Pressbyråns tidningshylla och medan tåget förde mig ner över landet läste jag under några timmars lugn och ro om de som hade kunskap och erfarenhet kring det jag ville lära mig så mycket mer om. 

Successivt hade träningen börjat ta en större plats i mitt liv. De som sammantaget utgjorde BODY; atleterna, skribenterna och experterna, tillhörde en värld jag tidigare inte vågat göra anspråk på att tillhöra. Nu tog jag ett foto av tidningen som låg framför mig med ett beundransvärt sexpack på omslaget och laddade upp det på Facebook. En vän som kommit längre i sitt sökande efter sin starkaste kropp såg bilden där hon befann sig, i Thailand. Naturligtvis såg hon semester som en anledning att träna ännu mer, ty sådan är BODY-läsaren, och hon kommenterade genast: "Saknar världens bästa tidning!" Samma dag skickade jag ett eget nummer till henne att plöja på stranden, bland kokosnötter och rostiga viktstänger. 

Efter att jag nu haft äran att vara en del av redaktionen ett tag, vet jag att vi är långt ifrån ensamma om att känna en emotionell koppling till tidningen. Detta eftersom styrketräning långt ifrån bara handlar om att förflytta vikter. För oss som valt BODY till "vår" tidning handlar det om att respektera oss själva och våra kroppar. För de läsare som redan var i full gång på gymmen 1981, bidrog Bodybuilding & Kraftsport (som BODY hette från start) med sammanhang och tillhörighet. För den yngre generationen har den varit en livslång träningspartner – i år är det hela 37 år sedan första numret kom ut, vilket gör att många av våra läsare idag aldrig upplevt den tid innan vi fanns. 

När vi står i startgroparna för 2018 har vi ett minst sagt händelserikt år i ryggen. Bitvis har det varit turbulent, då vi blivit varse att förlaget Egmont valt att avsluta utgivningen av BODY. Jag skulle ljuga om jag sa att oron stundom inte varit stor. Dock i onödan, som det skulle visa sig. 

Varför? Jo, just för att passion, tillhörighet och hängivenhet till det och de vi älskar, det tafsar man inte så lätt på. Med det nummer du nu håller i din hand säger vi hejdå till Egmont och kliver sedan vidare – men samtidigt tillbaks; med en ny ägarform som i grunden brinner för sporten som vi gör, återvänder vi till vår själ, våra rötter, i bodybuilding och fitness.  

Vad passar då bättre än att knyta ihop säcken inför framtiden, genom att minnas hur det hela startade? På sidan 42 illustrerar Seth byggarsplitten med några av de bilder som han tagit under drygt 30 år i tidningens tjänst. SKKF återger minnen från samarbetet för sporten på sidan 16, och själv har jag på sidan 28 träffat BODYs grundare och fader Ove Rytter i ett samtal där han tar oss med från början, till tiden då allt startade. Givetvis siar han även om vad vi kan förvänta oss framöver i träningsbranschen. För, som Ove konstaterar, drygt 60 år gammal: Det är ständigt aktuellt att vara vältränad. 

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 sätt att fördjupa sig

  1. PLUGGA TILL PT
    Oavsett om du vill jobba med yrket eller inte finns massor av härlig kunskap att lära om hur du själv och andra fungerar. Att jag läste på The Academy har jag inte ångrat en dag.
  2. SE, LYSSNA & UTVÄRDERA
    När du kommit en bit i din träning och kanske även läst på en del; tro inte att du kan allt. Det finns alltid saker att lära. Gå på föreläsningar, besök mässor som Fitness-festivalen och FIBO, träna
    med folk du ser upp till – och låt dig inspireras!
  3. TÄVLA I KROPPSBYGGNING
    Absolut inget måste, men en bra skola för den som vill lära "hands on" hur allt hänger samman, såväl fysiskt som mentalt.
  4. SITT I SEKRETARIATET
    Följer du bodybuilding lika passionerat som du älskar Excel och vill vara en ack så viktig del av maskineriet, så finns det kanske en plats för dig i tävlingssekretariatet? Skriv till domarkommittén och ansök om en stol vid bordet.
  5. TA PLATS
    I en bransch som lyfter individer finns en fantastisk samhörighet och delaktighet, för alla att ta del av. För den som räcker upp handen och erbjuder sin hjälp, finns alltid saker att göra. Inte alltid mot ersättning, men alla värden mäts inte i pengar.
On
Off

0 kommentarer

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat