Nytt år, ny era

Publicerad

Jag minns när jag köpte min första BODY. Inför en resa till Skåne plockade jag den från Pressbyråns tidningshylla och medan tåget förde mig ner över landet läste jag under några timmars lugn och ro om de som hade kunskap och erfarenhet kring det jag ville lära mig så mycket mer om. 

Successivt hade träningen börjat ta en större plats i mitt liv. De som sammantaget utgjorde BODY; atleterna, skribenterna och experterna, tillhörde en värld jag tidigare inte vågat göra anspråk på att tillhöra. Nu tog jag ett foto av tidningen som låg framför mig med ett beundransvärt sexpack på omslaget och laddade upp det på Facebook. En vän som kommit längre i sitt sökande efter sin starkaste kropp såg bilden där hon befann sig, i Thailand. Naturligtvis såg hon semester som en anledning att träna ännu mer, ty sådan är BODY-läsaren, och hon kommenterade genast: "Saknar världens bästa tidning!" Samma dag skickade jag ett eget nummer till henne att plöja på stranden, bland kokosnötter och rostiga viktstänger. 

Efter att jag nu haft äran att vara en del av redaktionen ett tag, vet jag att vi är långt ifrån ensamma om att känna en emotionell koppling till tidningen. Detta eftersom styrketräning långt ifrån bara handlar om att förflytta vikter. För oss som valt BODY till "vår" tidning handlar det om att respektera oss själva och våra kroppar. För de läsare som redan var i full gång på gymmen 1981, bidrog Bodybuilding & Kraftsport (som BODY hette från start) med sammanhang och tillhörighet. För den yngre generationen har den varit en livslång träningspartner – i år är det hela 37 år sedan första numret kom ut, vilket gör att många av våra läsare idag aldrig upplevt den tid innan vi fanns. 

När vi står i startgroparna för 2018 har vi ett minst sagt händelserikt år i ryggen. Bitvis har det varit turbulent, då vi blivit varse att förlaget Egmont valt att avsluta utgivningen av BODY. Jag skulle ljuga om jag sa att oron stundom inte varit stor. Dock i onödan, som det skulle visa sig. 

Varför? Jo, just för att passion, tillhörighet och hängivenhet till det och de vi älskar, det tafsar man inte så lätt på. Med det nummer du nu håller i din hand säger vi hejdå till Egmont och kliver sedan vidare – men samtidigt tillbaks; med en ny ägarform som i grunden brinner för sporten som vi gör, återvänder vi till vår själ, våra rötter, i bodybuilding och fitness.  

Vad passar då bättre än att knyta ihop säcken inför framtiden, genom att minnas hur det hela startade? På sidan 42 illustrerar Seth byggarsplitten med några av de bilder som han tagit under drygt 30 år i tidningens tjänst. SKKF återger minnen från samarbetet för sporten på sidan 16, och själv har jag på sidan 28 träffat BODYs grundare och fader Ove Rytter i ett samtal där han tar oss med från början, till tiden då allt startade. Givetvis siar han även om vad vi kan förvänta oss framöver i träningsbranschen. För, som Ove konstaterar, drygt 60 år gammal: Det är ständigt aktuellt att vara vältränad. 

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 sätt att fördjupa sig

  1. PLUGGA TILL PT
    Oavsett om du vill jobba med yrket eller inte finns massor av härlig kunskap att lära om hur du själv och andra fungerar. Att jag läste på The Academy har jag inte ångrat en dag.
  2. SE, LYSSNA & UTVÄRDERA
    När du kommit en bit i din träning och kanske även läst på en del; tro inte att du kan allt. Det finns alltid saker att lära. Gå på föreläsningar, besök mässor som Fitness-festivalen och FIBO, träna
    med folk du ser upp till – och låt dig inspireras!
  3. TÄVLA I KROPPSBYGGNING
    Absolut inget måste, men en bra skola för den som vill lära "hands on" hur allt hänger samman, såväl fysiskt som mentalt.
  4. SITT I SEKRETARIATET
    Följer du bodybuilding lika passionerat som du älskar Excel och vill vara en ack så viktig del av maskineriet, så finns det kanske en plats för dig i tävlingssekretariatet? Skriv till domarkommittén och ansök om en stol vid bordet.
  5. TA PLATS
    I en bransch som lyfter individer finns en fantastisk samhörighet och delaktighet, för alla att ta del av. För den som räcker upp handen och erbjuder sin hjälp, finns alltid saker att göra. Inte alltid mot ersättning, men alla värden mäts inte i pengar.
On
Off

0 kommentarer

  • Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Hur bör man tänka om man ska tävla två helger direkt efter varandra, när det gäller att pricka formen till båda tävlingarna, med tanke på tömning och laddning etc?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-23 07:28

  • Tävlingskalender

    Här listar vi ett urval av kommande tävlingar inom kroppsbyggning och fitness.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 14:40

  • Målgång: #SGPnedräkningen

    Målgång: #SGPnedräkningen

    Resan mot Sweden Grand Prix är över för i år och vi på BODY tackar våra bloggare för att vi fått följa deras färd mot tävling.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 12:42

  • Sweden Grand Prix 2018

    Sweden Grand Prix 2018

    En lång dag på Sweden Grand Prix har lagts till historien. 2018 års hjältar och hjältinnor dominerades av spanjorer men vi bjöds på en svensk skräll på scenen och en kvartett i nya EM-biljetter. BODYs Sarah-Ida Nyström var på plats och minglade runt.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-21 17:20

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat