Spaningar från Ove Rytter: "De kan få köpa en Apple Watch för bara 200 kronor, om de bara ser till att träna ordentligt!

Spaningar från Ove Rytter: "De kan få köpa en Apple Watch för bara 200 kronor, om de bara ser till att träna ordentligt!

Publicerad

Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar.

Boutiquegymtrenden i världen visar inga tecken på att sakta ned. Boutiquekedjorna har öppnat nya klubbar med en ökning av 450 procent per år sedan 2010, enligt investmentbyrån Piper Jeffray. 

Koncernen Nordic Wellness Group öppnade i november, med inspiration från just boutiquegym, Grand Fitness på Övre Husargatan mitt i centrala Göteborg. Gymmet blir därmed det första av sitt slag inom kedjan

 

"Idrottsrörelsen handlar om hälsa om välmående, och bör därför inte göra sig till reklampelare för skräpmat", skriver flera läkare på SvD Debatt. Bland annat nämner de att Svenska Fotbollsförbundet tecknat ett sponsoravtal med Coca-Cola och att skidlandslagen sponsras av McDonalds och
Kexchoklad.

"Vad som nu förvånar är att stora svenska idrottsförbund inte längre verkar se det olämpliga i att ta emot pengar från företag som tjänar stora pengar på bekostnad av folkhälsan och samhället" debatterar de.

 

På grund av olika diettrender har efterfrågan på specialkost inom skolan skjutit i höjden. Nu har skolor i Göteborg börjat kräva läkarintyg eller journalanteckningar för att servera anpassad mat, rapporterar Göteborgs-Posten. 

Enligt skolpersonal är det alldeles för många elever som begär specialkost på grund av olika trender och inte på grund av ett faktiskt behov.

En undersökning från Karolinska Institutet visar att tre av tio unga elitidrottare går skadade varje vecka. På exempelvis Åre skidgymnasium noterades förra läsåret 38 skador på de 32 alpina åkarna. Mer än hälften av dessa var överbelastningsskador. 

För idrottsläkaren Klas Östberg är de alarmerande siffrorna ingen överraskning. 

"Jag har sett många elever på skidgymnasierna, framför allt alpina åkare, som inte kan böja ordentligt på ryggen. Många har en bild av att om man gör mycket av en idrott blir man bättre. Jag säger att om man vill bli ännu bättre ska man hålla på med fler idrotter och kanske även hålla på med helt andra saker – som musik", säger Östberg.

 

Prins Daniels organisation Generation Pep lockar de största företagen i Sverige. Medierådgivaren Paul Ronge menar att det inte är förvånande att många vill förknippas med kungahuset. 

"Prinsparet fungerar som en PR-byrå för Sverige. Mycket kring deras varumärke handlar om framtiden och det nya. Värdeord som många företag vill haka på", menar Ronge. 

Nyligen arrangerades premiären av Generation Pep-Forum på Karolinska Institutet. Syftet med organisationen är att få fler barn och unga att röra på sig.

 

Cirka två procent av Sveriges BNP, 90 miljarder kronor, definieras som "Sport Industry", det vill säga en samhällssektor med olika idrott, sporter och så vidare. Om detta rapporterar Idrottens Affärer.Skatteintäkterna från sektorn är cirka 44–47 miljarder kronor per år. Offentliga kostnader för anläggningar och föreningsstöd till sektorn är tio miljarder. Bra avkastning av denna offentliga årliga kostnad således. 

 

Den amerikanska livförsäkringsjätten John Hancocks, har nu kommit med en minst sagt udda erbjudande till sina kunder: De kan få köpa en Apple Watch för bara 200 kronor, om de bara ser till att träna ordentligt! Kunderna får köpa en Apple Watch Series 3 för vrakpriset (det ordinarie priset är cirka 3 000 kronor) om de förbinder sig att röra på sig tillräckligt mycket varje dag. För att verkligen visa att man tar det antal steg per dag som krävs för att få köpa klockan med rabatten, löser man genom att ansluta enheterna till försäkringsbolagets egen aktivitetsapp "Vitality Today". Varje kund får ett skräddarsytt mål, som ska klaras av varje månad under två år, annars får man betala av det fulla priset på klockan.

On
Off

0 kommentarer

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat