The shape of Gainz to come

Publicerad

Lite märkligt var det att se BODYs 37-åriga historia packas ned i lådor och pärmar, arkivskåp och hårddiskar. Men förändringens vindar blåser, Egmont Publishing säljer tidningen vidare till ett nystartat bolag under MM Sports paraply.

Jag som tar över rodret som chefredaktör är mångsysslare med rötterna i kampsport, styrketräning, idrottsnutrition och tidningsmakeri. Styrketränat och dietat med varierande resultat i snart 25 år nu, coachat thaiboxning på alla nivåer inklusive världselit och någon gång runt millennieskiftet tagit kandidatexamen i klinisk näringslära. BODY har varit en ständig följeslagare i processen. Ända sedan Dorian Yates stod på sin allra freakigaste peak.Förändring är ett av livets konstanta villkor. Något försvinner, något annat föds. Kanske är det samma process som bara byter skepnad beroende på åt vilket håll man tittar?

När jag var liten och ville bli stor (för längre tid sedan än vad jag vill medge) var det bodybuilding som gällde. I alla fall för alla som ville förbättra sin kropp. Ingen Crossfit, inga kalsongmodellideal, ingen sådan där blandning av yoga och frigörande dans, vad det nu kallas. Ingen parkour, ingen MMA. Innan allt det där fanns, fanns lyfta vikter för att bli grov. Fyradagarssplit. Ris och tonfisk sex gånger per dygn. Alla som ville förbättra sin kropp tränade bodybuilding-style! I dag har byggningen en mer naturlig plats, som en träningsstil bland många andra. Å andra sidan är fysik, form och utseende idag otroligt mycket viktigare och mer relevant för bredare och djupare skikt av befolkningen i stort. I mitten av 1990-talet hade den vanlige kändisen, filmstjärnan och mediepersonligheten fortfarande en ordinär fysik. Magrutor, V-form och rippade muskler var nästan icke-existerande utanför byggningen. I dag är det inte ovanligt att en kändis från B-listan sätter utropstecken bakom sitt eget personliga varumärke med en fysik som ansetts fullständigt extrem för 25 år sedan. Inte minst på damsidan. Bodybuildingens själ, hård träning, disciplin med kosten och vässad fysik har adopterats av gemene man. Byggningen må ha fått konkurrens, men samtidigt har vi blivit lite mer byggare allihop!

Tidningsbranschen är i förändring den med. Pressad förändring. Det mesta av det vi gjorde med tidningar förr gör vi i telefonen idag. I och med ägarbytet kommer BODYs utgivningstakt att minska till fyra nummer per år. Men när det gäller tidningens existensberättigande har vi tillförsikt. Precis som med kroppsbyggningen kanske förändringen blir ett nollsummespel. I en värld där nätet konkurrerat ut tidningen som nyhetsförmedlare kanske önskan att koppla ned och slå sig ned med en schyst tidning om det man gillar blir starkare än förr? Vem pallar att vara uppkopplad 24/7? Bruset på nätet är nästan omöjligt att slå igenom. Och att visa upp sig själv på en smickrande bild på nätet, ja det har drabbats av en inflation som bara kan beskrivas som total.

Bara vi klarar att rulla med förändringen. Hjärtat och själen finns där i flyttlasset med urmodiga arkivskåp av grön metall. Pärmar och hårddiskar. Seth Jansons bilder på över 30 år av svenska kroppsbyggare och fysikatleter. I deras resultat och ansträngningar genom förgänglighet och förändring. Djupa rötter. Moderna frukter. Hoppas ni ska gilla tidningen!

Med vänlig hälsning,

Anders Eriksson, Chefredaktör BODY
Anders Eriksson, Chefredaktör BODY

Anders Eriksson, chefredaktör BODY magazine

On
Off

0 kommentarer

  • Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Är det bra att äta brosk och skinn på till exempel kyckling? Jag har hört att det är bra för lederna –och att det motverkar stretchmärken på huden som blir av träning.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-16 09:45

  • Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Få saker är mer förödande för träningen än att vara sjuk. Har man någon mindre skada kan man ofta träna runt den med alternativa upplägg och övningar, men är man sjuk blir det ingen träning alls gjord. Ingen träning betyder negativa resultat, eller till och med helt uteblivna sådana. Hösten och vintern är nära förestående, kanske mer nära än man vill tänka på, och det betyder för många slutet på lata dagar på stranden och i stället nya hårdsatsningar i gymmet. För att få ut så mycket som möjligt av de här satsningarna krävs att man kan träna utan ofrivilliga avbrott. Det sista man behöver är att tillbringa en vecka i sängen med hostmedicin och näsdukar.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-08-15 09:43

  • Äntligen i butikshyllorna!

    Äntligen i butikshyllorna!

    Den olidliga väntan är över och nya numret av BODY finns åter på hyllorna i en butik nära dig

    Nyheter Redaktionen, 2018-08-14 12:30

  • Vad är det med motivation?

    Vad är det med motivation?

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-08-14 09:15

  • Baksidornas baksidor

    Baksidornas baksidor

    Jag har svårt att bygga baksida lår. När jag väl tränar baksidorna så har jag såpass bra kontakt att det börjar krampa. Efteråt kan jag knappt böja mig framåt. Ett återkommande problem är smärta i ländryggen, ibland så illa som ryggskott. Dock händer det inte mycket med muskelns utveckling. Tränar jag fel?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-08-11 11:05

  • Äntligen nytt nummer av BODY!

    Äntligen nytt nummer av BODY!

    Om bara några dagar landar nya numret! Här kommer en liten förhandstitt på innehållet, som i vanlig ordning bjuder på en hel del massa. Sommaren är inte slut än, men de flesta har fått börja fundera på att ta sig tillbaka till vardag med jobb, skola och gym. Dags att ta i med hårdhandskarna på träningen igen! 100 sidor inspiration för alla som förbättrar sin kropp. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-08 15:45

  • Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui från Uppsala kommer att tävla på årets Mr. Olympia. På bilderna skriver han på kontrakten i sällskap av sin bodybuildingmentor, BODY:s grundare Ove Rytter.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-07 16:00

  • Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Styrketräningen du inte kör, som förbättrar prestationen i all övrig träning!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-05 15:15

  • Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Fett är en del i människans grundstruktur tillsammans med bland annat muskler, vatten, ben och organ där samtliga komponenter är avgörande för vår hälsa. I synnerhet mängden fett är direkt relaterad till fysiskt välmående och prestationsförmåga. BODYs Linda Ericson berättar här om våra olika typer av kroppsfetter, vad som räknas som hälsosamma nivåer och hur vi gör för att mäta det.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-03 11:20

  • Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Mina bröstmuskler växer inte i volym vid bröstbenets mitt. Hur bör jag lägga upp min träning om jag vill öka bröstmuskelns volym just vid bröstbenets mitt? Går det att punktträna bröstmuskeln?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-08-01 11:00

  • The Hunger Games. Vad styr?

    The Hunger Games. Vad styr?

    En vanlig missuppfattning är att hunger styrs utifrån hur tomt eller fullt det är i magen. I själva verket regleras den i allra högsta grad av hormoner. Linda Ericson berättar om de två viktigaste spelpjäserna.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-30 12:58

  • 5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    Det spekuleras mycket kring fenomenet viktnedgång och fettförbränning i allehanda träningsforum, gymsällskap och antagligen även i de flesta fikarum. Temat är konstant glödhett och frågeställningen i stort sett alltid densamma: Hur maximerar vi fettförbränningen?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-26 14:30

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat