Saffransrisotto med fisk & skaldjur

Publicerad

Saffransrisotto med fisk & skaldjur

Foto: Johan Lim.

Du behöver:

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
3 dl risottoris
0,5 g saffran
0,5 dl vitt vin
1 tärning grönsaksbuljong
5 dl vatten
400 g fryst skaldjursmix
75 g strimlade sockerärter
2 msk riven parmesanost
salt och peppar
1 citron
20 g dill

Tillagning 

1. Hacka gul lök och vitlök.

2. Hetta upp en fjärdedel av oljan i en stekpanna och fräs lökmixen tills den är genomskinlig.

3. Rör ner ris och saffran. Låt det fräsa med någon minut. 

4. Dra ner temperaturen på pannan. Häll ner vinet som får koka in i riset. 

5. Lös upp buljongtärningen i fem deciliter kokande vatten. Späd sedan ut riset med buljongen, lite i taget. 

6. Rör ofta om i riset, tills nästan all vätska absorberats.

7. Fräs skaldjuren i en fjärdedel av oljan och vänd ner ärterna mot slutet. 

8. Rör ner osten i riset och blanda ner skaldjuren. Smaka av med salt och peppar samt saften från en citron. 

9. Innan servering, toppa av med färsk dill och resten av olivoljan. 

Tips! Halvera rätten så har du en perfekt förrätt.  

Näringsinnehåll/portion
442 kcal
25 g protein
63 g kolhydrater
10 g fett 

Energiprocent
23 E% protein
57 E% kolhydrater
20 E% fett

On
Off

0 kommentarer

  • Tävling: Grand Prix – nedräkningen!

    Tävling: Grand Prix – nedräkningen!

    Ska du tävla på Sweden Grand Prix? Vi efterlyser dig som vill dela av dig med din resa på body.se och vinna priser som underlättar din tävlingssatsning. Läs mer och anmäl ditt intresse!

    Nyheter Redaktionen, 2018-02-17 16:59

  • Vad vill du se mer av i BODY?

    Vad vill du se mer av i BODY?

    Hjälp oss leverera den bästa inspirationen för dig på gymmet. Tyck till om BODY och bli en av fem vinnare som vinner ett flak Celsius!

    Nyheter Redaktionen, 2018-02-12 11:45

  • Experten: Så tränar du för att undvika ländryggsproblem

    Experten: Så tränar du för att undvika ländryggsproblem

    Jag har ett bra flow i träningen och bra kontakt med musklerna, däremot känner jag mig väldigt stel så fort jag går därifrån. I många vardagliga rörelser, som att böja mig fram och plocka upp något, är förknippat med viss smärta. Det är som att jag "värmer upp" på gymmet och stelnar så fort jag tar en vilodag. Rörelseträning, stretch och uppvärmning är det tråkigaste jag vet, men jag kanske måste? Vad kan jag göra som är effektivast?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-02-12 11:29

  • The shape of Gainz to come

    Lite märkligt var det att se BODYs 37-åriga historia packas ned i lådor och pärmar, arkivskåp och hårddiskar. Men förändringens vindar blåser, Egmont Publishing säljer tidningen vidare till ett nystartat bolag under MM Sports paraply.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-02-09 08:14

  • Experten: Så långa pass behövs

    Experten: Så långa pass behövs

    Jag har börjat skissa på ett upplägg för att försöka växa till och forma en så bra fysik som möjligt. Hur långt bör ett styrkepass vara för att uppnå en optimal utveckling?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-02-07 14:40

  • Utmaningar mot bättre träningsresultat

    Utmaningar mot bättre träningsresultat

    Styrkelyft, crossfit, kroppsbyggning och tyngdlyftning är vitt skilda discipliner med unika träningsmetoder och varierande målsättningar. Trots detta så finns det egenheter i varje idrott som andra atleter kan lära från. I denna artikel fokuserar vi på det och listar hur du kan utnyttja julen till att utmana dig själv genom att variera din träning, men ändå utvecklas i din primära disciplin.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-02-05 14:53

  • Experten: Olika orsaker till handledsbesvär

    Experten: Olika orsaker till handledsbesvär

    Vid pressövningar på gymmet känner jag smärta i handlederna. Lindor hjälper, men efter en stund efter blir smärtan konstant. Jag vaknar nu ibland på nätterna av att lillfingersidan tappar känseln. Var vänder jag mig och är operation nödvändig?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-02-05 13:51

  • Så påverkar BCAA-tillskott träningsvärk

    Så påverkar BCAA-tillskott träningsvärk

    Nyheter Redaktionen, 2017-12-31 09:00

  • Sätt målet högt

    Sätt målet högt

    Alla som sliter i sitt anletes svett bland stål och viktmagasin, har sin egen anledning till det. För många bottnar strävan i drömmen om en fantastisk fysik, där disciplin och fokus är receptet för att en dag få smaka sötman av högt uppsatta mål. 

    Nyheter Redaktionen, 2017-12-28 11:42

  • Spaningar från Ove Rytter: "De kan få köpa en Apple Watch för bara 200 kronor, om de bara ser till att träna ordentligt!

    Spaningar från Ove Rytter: "De kan få köpa en Apple Watch för bara 200 kronor, om de bara ser till att träna ordentligt!

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar.

    Nyheter Ove Rytter, 2017-12-28 09:00

  • Ett vinnande mindset – Body träffar Ali Samet

    Ett vinnande mindset – Body träffar Ali Samet

    Med båda fötterna på jorden och med en aldrig sviktande målmedvetenhet har Ali Samet, fem år efter sin debut, vunnit sitt första SM-guld. Vi träffar upp Ali för att få höra mer om vardagen, kosten och träningen som format Sveriges bästa Athletic Fitness-atlet. Text: Fredrik Nyman.

    Nyheter Victoria Petersson, 2017-12-25 09:00

  • Är det bra att äta snabba kolhydrater?

    Är det bra att äta snabba kolhydrater?

     Är någon särskild tidpunkt som är bäst för intag, i så fall när?

    Nyheter Anki Sundin, 2017-12-23 09:00

  • Experten: Så blir du bättre på att fokusera

    Experten: Så blir du bättre på att fokusera

    Jag känner ofta att mina tankar "fladdrar iväg" när jag står inför utmaningar och behöver koncentrera mig, vilket gör att jag både blir orolig och nervös. Hur blir jag bättre på att fokusera? 

    Nyheter Ulf Carlsson, 2017-12-22 09:00

  • Så gör du saffransgifflar med mandelmassa

    Så gör du saffransgifflar med mandelmassa

    Bodyfitness-atleten Antonia Pesevski bjuder varje månad, exklusivt i BODY, på sina bästa recept på hälsosamma, proteinpackade bakverk och godsaker.

    Nyheter Redaktionen, 2017-12-21 13:49

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat