Fråga experten: Hur slipper jag smärta i armbågarna?

Fråga experten: Hur slipper jag smärta i armbågarna?

Publicerad

Jag har fruktansvärt ont i mina armbågar när jag kör vissa övningar. Tidigare har smärtan kommit och gått, men nu gör det ont hela tiden, även när jag inte lyfter. Det hämmar mig väldigt både i träningen men även i vardagen. Vad gör jag för fel och hur blir jag av med problemet?

ROBIN svarar

Att få ont i underarmarna är ett mycket vanligt besvär, som ofta drabbar bland annat människor som jobbar på kontor. Även vissa sportutövare, till exempel golfare, får ofta smärtor. Därav har uttryck som musarm, tennisarmbåge och golfarmbåge blivit populära i folkmun. Detta är dock så kallade "slaskdiagnoser" som kan innefatta många olika diagnoser. De flesta av dessa kommer från någon form av överbelastningsrelaterad smärtproblematik. 

Tennisarmbåge, eller lateral epigondylalgi som den medicinska termen heter, är en smärta som sitter på den yttre delen av armbågens område. Denna smärta kan bero på olika orsaker, men för att nämna några är överbelastning i fingrarnas sträcksenor, en överansträngning av musklerna och ett icke gynnsamt rörelseomfång i armbågsleden några av de vanligaste. 

Golfarmbåge, medial epigondylalgi, är ett smärttillstånd på insidan av armbågen. Det som smärtar vid här är ofta någon av de muskler som fäster på det tydligt spetsiga benutskottet i armbågen, på insidan mot kroppen. Även här är många av tillstånden överbelastningsrelaterade, både i senan men även i musklerna. Det här är ett vanligt besvär inom träningsbranschen och hindrar ofta både rygg- och armträning.

Typiskt för oss inom gymbranschen är att vi får känningar på både in- och utsidan av armbågen. Det börjar många gånger med insidan som sedan utvecklar sig till utsidan. Så som du beskriver det i din fråga skulle det kunna vara fallet även för dig. För att ge någon form av rekommendation i din situation skulle jag börja med att råda dig till att börja med att stretcha alla böjarmuskler i underarmen. Lägg handen på ett bord med handen utåtroterad och fingrarna nästan mot dig och armbågsvecket framåt. Stretcha sedan genom att minska avståndet mellan underarmen och handen. Det här kan du göra med fingrarna på bordet eller utanför.

Det finns ett annat klassiskt knep som till exempel klättrare ofta använder sig av. Det skulle troligen vara givande i ditt fall, dock krävs det en del smidighet för att klara av. Stå på knä och lägg ner hela underarmen på golvet, med insidan av underarmen uppåt. Därefter lägger du ena knät på underarmen och utför en massagebehandling på dig själv. Hittar du samma smärta genom att göra detta har du med stor sannolikhet träffat rätt.

Skulle du inte uppleva en förbättring inom ett par veckor av dessa övningar skulle jag rekommendera dig gå till en naprapat, kiropraktor eller fysioterapeut. Välj någon som är kunnig inom både manipulation av armbåge och handled, men som även utför muskulär behandling och träning.

On
Off

0 kommentarer

  • Bästa övningarna för att toppa sommarformen!

    Bästa övningarna för att toppa sommarformen!

    Snart stundar sommaren och det är dags att skala fram resultatet av det hårda arbete som har lagts ner under vinterhalvåret. Många väljer att gå hårt in på kosten och lägger stark fokus på att kontrollera intaget av mängden kalorier. Det som ofta blir släpande, till och med bortglömt, är att även förändra sin träningsplan efter målsättning.

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-04-26 13:20

  • Hallå där Sharam!

    Hallå där Sharam!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-25 11:43

  • Se Troudi, Ahmad och Nober live!

    Se Troudi, Ahmad och Nober live!

    I helgen är det dags för SweFit Expo och det lär bli tryck då gästposörerna utgörs av Sveriges främsta bodybuildningelit. För chans att se Christofer Nober, Samir Troudi och Ahmad Ahmad live på scen har du här möjlighet att tävla om sex biljetter!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-24 13:26

  • Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Hur bör man tänka om man ska tävla två helger direkt efter varandra, när det gäller att pricka formen till båda tävlingarna, med tanke på tömning och laddning etc?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-23 07:28

  • Tävlingskalender

    Här listar vi ett urval av kommande tävlingar inom kroppsbyggning och fitness.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 14:40

  • Målgång: #SGPnedräkningen

    Målgång: #SGPnedräkningen

    Resan mot Sweden Grand Prix är över för i år och vi på BODY tackar våra bloggare för att vi fått följa deras färd mot tävling.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 12:42

  • Sweden Grand Prix 2018

    Sweden Grand Prix 2018

    En lång dag på Sweden Grand Prix har lagts till historien. 2018 års hjältar och hjältinnor dominerades av spanjorer men vi bjöds på en svensk skräll på scenen och en kvartett i nya EM-biljetter. BODYs Sarah-Ida Nyström var på plats och minglade runt.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-21 17:20

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat