Fråga experten: Hur slipper jag smärta i armbågarna?

Fråga experten: Hur slipper jag smärta i armbågarna?

Publicerad

Jag har fruktansvärt ont i mina armbågar när jag kör vissa övningar. Tidigare har smärtan kommit och gått, men nu gör det ont hela tiden, även när jag inte lyfter. Det hämmar mig väldigt både i träningen men även i vardagen. Vad gör jag för fel och hur blir jag av med problemet?

ROBIN svarar

Att få ont i underarmarna är ett mycket vanligt besvär, som ofta drabbar bland annat människor som jobbar på kontor. Även vissa sportutövare, till exempel golfare, får ofta smärtor. Därav har uttryck som musarm, tennisarmbåge och golfarmbåge blivit populära i folkmun. Detta är dock så kallade "slaskdiagnoser" som kan innefatta många olika diagnoser. De flesta av dessa kommer från någon form av överbelastningsrelaterad smärtproblematik. 

Tennisarmbåge, eller lateral epigondylalgi som den medicinska termen heter, är en smärta som sitter på den yttre delen av armbågens område. Denna smärta kan bero på olika orsaker, men för att nämna några är överbelastning i fingrarnas sträcksenor, en överansträngning av musklerna och ett icke gynnsamt rörelseomfång i armbågsleden några av de vanligaste. 

Golfarmbåge, medial epigondylalgi, är ett smärttillstånd på insidan av armbågen. Det som smärtar vid här är ofta någon av de muskler som fäster på det tydligt spetsiga benutskottet i armbågen, på insidan mot kroppen. Även här är många av tillstånden överbelastningsrelaterade, både i senan men även i musklerna. Det här är ett vanligt besvär inom träningsbranschen och hindrar ofta både rygg- och armträning.

Typiskt för oss inom gymbranschen är att vi får känningar på både in- och utsidan av armbågen. Det börjar många gånger med insidan som sedan utvecklar sig till utsidan. Så som du beskriver det i din fråga skulle det kunna vara fallet även för dig. För att ge någon form av rekommendation i din situation skulle jag börja med att råda dig till att börja med att stretcha alla böjarmuskler i underarmen. Lägg handen på ett bord med handen utåtroterad och fingrarna nästan mot dig och armbågsvecket framåt. Stretcha sedan genom att minska avståndet mellan underarmen och handen. Det här kan du göra med fingrarna på bordet eller utanför.

Det finns ett annat klassiskt knep som till exempel klättrare ofta använder sig av. Det skulle troligen vara givande i ditt fall, dock krävs det en del smidighet för att klara av. Stå på knä och lägg ner hela underarmen på golvet, med insidan av underarmen uppåt. Därefter lägger du ena knät på underarmen och utför en massagebehandling på dig själv. Hittar du samma smärta genom att göra detta har du med stor sannolikhet träffat rätt.

Skulle du inte uppleva en förbättring inom ett par veckor av dessa övningar skulle jag rekommendera dig gå till en naprapat, kiropraktor eller fysioterapeut. Välj någon som är kunnig inom både manipulation av armbåge och handled, men som även utför muskulär behandling och träning.

On
Off

0 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-30 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat