Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

Publicerad

Den människa är inte född som inte tampas med vardagsproblem, men vi är också mästare på att skapa dem själva. Utseende ligger högt upp på listan av saker vi dömer ner och dagligen framhäver vi oss med riggade prestationer. Vad är det egentligen som sätter pressen på oss att hela tiden visa upp oss som bättre?

Att äga sina beslut och påverka sin målbild är toppen. De som lyckats med det vittnar om en fantastisk inre resa. Känslan av att överträffa sig själv är svårslagen. Inte sällan avlöser resultaten varandra en period och vi njuter av att visa upp våra framgångar. För att lyckas på sikt, över tid, vill jag dock påstå att nyckeln handlar om motsatsen. Att våga vara bara människa.

Fundera lite på vilka förebilder som lägger grunden för din längtan? Ofta byggs en föreställning upp om att jaga samma mål, med drömmar om samma framgång som andra. Detta utan några som helst bakgrundsaspekter kring dessa personers förutsättningar eller målsättning. Fokus i alla ära, men för att lyckas krävs balans ­– men vad är egentligen balans och hur applicerar vi det i det verkliga livet? Lirar det alls ihop med den press vi sätter på oss att hela tiden vilja prestera och bli bättre? 

Numera lever vi i ett samhälle där du näst intill hamnar utanför om du väljer att avstå någon typ utav exponering genom sociala kanaler. Ditt vardagsslit och huruvida du lever ett intressant liv eller inte, väger lika tungt som din träningssatsning. Maten du äter måste se god ut, helst vara hälsosam och på något sätt göras intressant för att höja den påhittade livsstandarden. Träningen måste vara varierande och helst se kreativ ut, oavsett om utövaren i stunden som övningen dokumenteras inte alls tyckte att den var lika rolig att utföra som den såg ut. Helst så ska det även upplevas som väldigt jobbigt – gör det inte det finns flera sätt att i så fall iscensätta en sådan situation.

Att ha en dålig dag är även detta något tabu-stämplat. Sådana inlägg är farliga då personen riskerar att placeras i facket där man antingen anses som negativ, ointressant eller bara blir "en i mängden". En som lever ett normalt liv. Summa summarum är det ibland hopplöst att försöka vara "normal". Istället fastnar vi i ett ekorrhjul där vi hela tiden måste leva upp till förväntningar som vi egentligen satt på oss själva, för att inte försvinna. "Fake it til you make it" har nått nya nivåer där målet är att eftersträva något som egentligen inte matchar verkligheten, utan bilden över hur vi vill att saker ska uppfattas.

Frågan är om det är andra människors förväntningar vi speglar, eller vår egen önskan att vara som de andra? De som inte heller visar upp sina redan tillräckligt krävande liv med jobb, träning, sociala relationer, men även med en fritid utanför detta som även innefattar motgångar och besvikelser. För alla.

En ond spiral där alla får det att se ut som att de lever ett mer intressant liv än vad de själva kanske anser det att vara. Tänker man på det så är det inte konstigt hur otroligt viktigt det är att allt dokumenteras; det har ju faktiskt inte hänt, egentligen, så för att kunna bevisa motsatsen och hur bra den var, är det bäst att ha bildbevis kvar!

Inte sällan händer det också att man blir fartblind. Målen du satte från början bleknar när du når dem och insatsen sätts ännu högre. Inte sällan vill man testa på att ställa sig på tävling. Jag vill dock påstå att det inte är för alla. Många menar att de gör det för sin egen skull, ett kvitto på en häftig resa. Men är du redo att bli bedömd och synad? Det är oundvikligt framför domarna och hur stolt du än är över din resa bedöms du mot motståndet på scenen. Att minnas vart du startade är viktigt – det är din personliga resa och du ska vara stolt. 

Att tävla innebär att under en begränsad period ruta in sig i en begränsad verklighet där träningen måste ta orimligt mycket tid och kosthållningen är synonym med avhållsamhet. Nyckeln här är dock ordet "begränsad". Inte sällan möter jag personer som avböjer häng med kompisar eller sociala tillställningar med jobbet, trots att de inte har några stundande planer på tävling. Att satsa på sin kropp och njuta av att utveckla sin fysik kräver absolut att du inte är den okrönte kungen i baren varje löning, men vet du med dig att du alltid säger nej till alla förslag att umgås bör du fundera på om du har balans i livet?

Balans kräver att man vaknar på fel sida sängen. Alla – jo alla –  har dåliga träningspass. Du kan göra bra val på bjudningar utan att ha stenkoll på alla kalorier, varje måltid. Andra gånger kommer maten du äter då och då vara en oinspirerande, kall bukfylla. Och som pricken över i:et – du kommer vara omotiverad, emellanåt kanske flera gånger i veckan. Det är dags att ta tillbaks våra fula ovanor och ge oss själva utrymmet att känna oss mänskliga, med fel och brister precis som alla andra. Snedsteg måste räknas med i budgeten. Skelett i garderoben med ett liv som konstant svänger upp och ner ger självinsikt!

Sanningen är att vi bryr oss på tok för mycket om vad andra tycker och tänker om oss, när de egentligen är fullt upptagna med att tänka på vad man tycker och tänker om dem. I slutändan har det ingen som helst betydelse. Det viktigaste är, har alltid varit och kommer alltid att vara, att leva precis det liv du vill leva. Jaga de drömmar du har och nöj dig aldrig med mindre än vad du faktiskt förtjänar. Dagen då du faktiskt slutar bry dig om vad andra tycker är dagen då du börjar leva på riktigt. Givetvis med den respekt mot andra, som du gärna vill bli behandlad med tillbaka.

Det är dags att sluta leva våra liv i tron att vi har ett liv till i reserv. Uppskatta istället det du har och ta vara på de möjligheter som kommer till att påverka det du ännu inte besitter. Glöm det som har varit och som inte går att påverka. Lev för dagen och bryt ner dina drömmar till delmål som du ständigt lyckas planera. I slutet av varje dag är du steget närmare det liv du förtjänar. Var nyfiken för huruvida gräset är grönare på andra sidan och förebygg att behöva ångra något du inte gjorde.

Viktigast utav allt – lev ditt liv och låt aldrig någon annan vara den avgörande faktorn för hur detta bör se. Tips kan vara bra verktyg på vägen men du är och kommer alltid att vara en unik människa, med dina egna problem som egentligen bara är kontraster för att uppskatta det goda livet ännu mer! Njut av att vara inte mer än människa.

* * * 

FAKTA

Namn: Isak Melin
Yrke: Personlig tränare och hälsocoach 
Aktuell: Krönikör för BODY.se, sidekick till Helene Ahlson i Team Forever Fit by Better Bodies 2018
Kuriosa: Prydde BODYs förstasida i januari 2015, som vinnare i omslagsmodelltävlingen
Site: isakmelin.se
FB: @IsakMaynMelin
IG: @isakmelin.se
Filosofi: Livet är att det är till för att levas, att få vakna upp varje morgon och uppskatta hur bra man har det och se vilka möjligheter man har till att skaffa sig det liv man drömmer om. Tak över huvudet, mat på bordet och att få göra något man älskar utav hela sitt hjärta.

On
Off

0 kommentarer

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017