Snackar du gym?

Snackar du gym?

Publicerad

Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

AGONIST
Den muskel som bidrar med den största effekten vid utförandet av en övning

ANTAGONIST
En muskel som gör en motsatt rörelse i en led jämfört med agonisten

ANABOL FAS
Här avses vanligtvis återhämtningsperioden med ett bra näringsintag och vila efter ett träningspass, då det sker en tillväxt i kroppen

BASÖVNINGAR
Flerledsövningar som involverar flera muskelgrupper samtidigt, såsom marklyft, knäböj, bänkpress och militärpress

BEAST MODE
Ett närmare extatiskt tillstånd med hög adrenalinnivå och extra styrka/uthållighet

BICCAR
Avser muskeln Biceps brachii (framsida överarm)

BUKTRYCK
Ett inre tryck i magen du får genom anspänning av bålmuskulaturen, vilket ger stöd och stabilitet

BULKA
Att inta mer kalorier än man förbrukar, med syfte att underlätta muskeluppbyggnad

BULKIG
En person som ser lite mer tjock än muskulös ut

BÄNKA
Att utföra övningen bänkpress

BÖJA
Att utföra övningen knäböj

CARDIO/KARDIO
Kardiovaskulär träning eller konditionsträning, utförs i syfte att förbättra konditionen eller minska mängden kroppsfett

CHEAT MEAL
Ett fritt mål i kostschemat

CHEATA
När man inte orkar utföra de sista repsen med fullgod teknik utan tar hjälp av rörelseenergi för att orka några stycken till. Kan även syfta till att fuska i kostschemat

CUTS
Syftar på hur musklerna framträder under huden vid extremt låg kroppsfettprocent

DEFFA
Att minska mängden kroppsfett samtidigt som man försöker bibehålla muskelmassa, man försöker alltså öka musklernas definition

DELTS
Avser muskelgruppen Deltoideus (axlarna)

DIETFACE
Den dödskalleliknande ansiktsform som kan infinna sig hos personer med ytterst låg fettprocent, oftast i nära anslutning till tävling

DISCOTRÄNING
Syftar antingen på någon som mest lallar runt på gymmet, eller träning av de klassiska "discomusklerna" biceps, axlar och bröst, som tränas fredag eftermiddag för att se pumpad ut till fredagsfesten på kvällen

DROPPEN
Syftar på muskeln Vastus medialis, lokaliserad på framsida lår

DROPSET
Att sänka vikten successivt set för set i en övning i syfte att maximera muskeluttröttning

DRUVKLASAR
"Axlarna hänger som druvklasar", syftar på en välutvecklad axelmuskulatur

DYNAMISK TRÄNING
När din muskulatur arbetar under rörelse och det förekommer en rörelse i en eller flera leder

ENERGIBALANS
Tillståndet då du förbränner lika många kalorier som du stoppar i dig under en dag

En god kontakt i den excentriska fasen är eftersträvansvärt.

EXCENTRISK FAS
Avser den del i en repetition i en övning där du förlänger muskeln du tränar. Kallas även negativ fas.

FAILURE
Att utföra så många repetitioner i ett set att du inte orkar utföra en enda fullgod repetition till

FIBRIG
Att ha så pass låg fetthalt att man ser musklernas fibrer framträda som ränder under huden

FILÉER
Avser ryggmuskeln Erector spinae som löper längs ryggraden

FLASKFORMAD
Beskriver en person som är trång över axlarna

FLEX
Att det ser ut att hända mycket med en muskel som går från avslappnat till spänt läge

FLEXA
Att spänna en muskel

FORCED REPS
De reps du enbart klarar att lyfta med hjälp av någon annan som hjälper till

FRAMÅTROTERAD
Att ha tydligt framåtroterade axlar, troligtvis på grund av ensidig träning av framsida överkropp

GLUTTAR/GLUTES
Avser muskeln Gluteus maximus (sätesmuskulaturen)

GYMRÅTTA
Individ som mer eller mindre bor på gymmet och som i vissa fall fokuserar mer på att vara där än att faktiskt få någon fysisk utveckling

JULGRAN
Den triangelformade muskelformation under latsen (M. Multifidus) som framträder likt en "julgran" vid en låg kroppsfettprocent

KALLE
Kalorier (även: kcal, kilokalorier)

KASEIN
Förkortning av kaseinprotein, vilket är protein från mjölk som tas upp relativt långsamt i kroppen

KATABOL FAS
Tillstånd då kroppen bryts ned

HAMMIES
Samlingsnamn för de muskler som utgör baksida lår/ hamstrings

HYPERTROFI
Muskeltillväxt

HYPERTROFITRÄNING
Att träna med syftet att öka sin mängd muskelmassa

HÅLLA VATTEN
Att ha mycket vatten under huden, vilket gör att musklerna ser mindre definierade ut

HÅRD
Att ha lite underhudsfett

ISOLAT
En renare form av proteinpulver, vilket dessutom tas upp snabbt av kroppen

ISOLERANDE ÖVNING
En övning som enbart aktiverar den muskel man avser att träna utan assisterande muskelgrupper

KEXRYGG
"Kex" kan sättas framför valfri muskelgrupp, syftar på skadad/trasig muskelgrupp

KLUBBOR
Armar

KOLISAR
Kolhydrater

KONCENTRISK FAS
Avser den del i en repetition i en övning där muskeln du tränar dras samman. Kallas även positiv fas

KONTAKT
Att känna tydlig koppling både fysiskt och mentalt med den muskel man avser att träna

KRÄMA
Att ta i när man lyfter

KÖTTA
Träna tungt

LADDA
Att öka sitt matintag i form av kolhydrater, vanligt inför tävling

LATS
Avser ryggmuskeln Latissimus dorsi

LÅRBICCE
Syftar på muskeln Biceps femoris som delvis utgör baksida lår

MACROS
Kort för macronutrients, makronutrienter på svenska, vilket innefattar kroppens huvudsakliga energikällor: protein, kolhydrater och fett

MAKRONUTRIENTER
Se "macros"

MALTO
Förkortning av maltodextrin, vilket är nedbruten stärkelse. En vanlig kolhydratskälla i kosttillskottsform.

MIKRONUTRIENTER
Samlingsnamn för vitaminer, mineraler och antioxidanter

Har du koll på mikros och makros?

MJÖLKSYRA
En syra som bildas i muskeln vid fysisk ansträngning utöver den kapacitet du för tillfället besitter, muskeln får helt enkelt inte tillräckligt med syre. När det gör så ont i muskeln att du temporärt inte klarar att utföra fler repetitioner.

NEGATIVA REPS
Att arbeta i den excentriska fasen av en rörelse med en tung vikt som du själv inte klarar av att lyfta i den koncentriska fasen

OFFSEASON
Syftar på att inte vara i en pågående tävlingssatsning, alternativt ett annat ord för att man har en relativt hög kroppsfettprocent

PLYO
Kort för plyometrisk träning, explosiv träningsform för att öka styrka, spänst och kondition

POSA
Att posera

PRONERAT GREPP
När du tar ett grepp om ett redskap där du roterat underarmarna så att tummarna pekar mot varandra

PROTTE
Protein

PUMP
En känsla som uppstår när muskeln du tränar är maximalt blodfylld

PW
Powerwalk, att gå en snabb promenad, oftast i syfte att minska i kroppsfettprocent

PYRAMIDTRÄNING
Att under en övning först öka vikten stegvis per set för att sedan trappa ned vikten under samma övningssekvens

QUADS
Avser muskeln M. Quadriceps (framsida lår)

RANDIG
Se "fibrig"

REPPA
Att utföra flera repetitioner i en övning

REPS
Förkortning av repetitioner, avser antalet gånger man utför ett visst rörelsemönster

RIPPAD
Se "fibrig"

SEPARATIONER
Se "cuts"

SET 
En träningssekvens i en övning, innefattar ett visst antal reps i följd

SKIDBACKE
Syftar på en persons extrema peak

SLADDAR
Syftar på små, icke muskulösa, armar

SLÄT
Att ha mycket vätska under huden, alternativt i kombination med att inte vara i så bra form

SMALFET
Beskriver en person som är smal och samtidigt har en relativt hög fettprocent, utan nämnvärd muskelmassa

SPLIT
En form av träningsupplägg där du delar upp de olika muskelgrupperna på flera olika pass

SQUATS
Knäböj

SQUEEZA
Att bibehålla maximal kontraktion i en övning lite extra

STATISK TRÄNING
När du utför en övning där du arbetar i ett statiskt/stilla läge

STEGE
Att successivt öka belastningen set för set

SUPERSET
Att växla mellan två olika övningar utan att vila emellan

SUPINERAT GREPP
När du tar ett grepp om ett redskap där du roterat underarmarna så att lillfingrarna pekar mot varandra

SVULLA
Äta stora mängder mat

SYLTAXLAR
"Sylt" kan sättas framför valfri muskelgrupp och syftar på att den är svag

SYNERGIST
En muskel som hjälper den muskel du primärt avser att träna

Det kan vara stor skillnad mellan avslappnat och spänt tillstånd om man har bra flex.

SYRA
Se mjölksyra

SÄL
Att vara i väldigt dålig form, slät, vätskefylld och utan definitioner

SÄLTRYCK
Att ha ett högt vätsketryck i kroppens muskler, ofta i kombination med en grav offseason-form

TJOCKSTARK
Tillståndet när en atlet går offseason och återfår styrka men känner sig tjock eftersom tävlingsformen inte längre är kvar

TABATA
Specifik form av intervallupplägg

TORR
Motsats till vattning, beskriver en fysik med minimal vätskeansamling, oftast i kombination med en mycket låg kroppsfettprocent

TRAPS
Avser muskeln Trapezius (övre delen av ryggen/nedre delen av nacken)

TRICCAR
Avser muskeln Triceps brachii (baksida överarm)

TRIGGERTRÄNING
Mjukdelsmassage som man själv kan utföra genom att rulla utvald muskel på exempelvis en hård rulle eller boll.

TRUMPINNAR
Små, icke muskulösa, extremiteter såsom armar eller ben

TRYCK
Se "pump"

TRYCKLÖS
Kan syfta på både visuellt intryck (se "platt") eller en känsla av brist på kontakt med musklerna

TRÄSKA
Dieta hårt inför en tävling, vanligtvis ligger man lite efter i planeringen

TRÄSKVECKA
Extremt hård dietvecka

TÖMMA
Att tömma kroppen på kolhydrater och vätska, vanligt inför tävling

VASKULÄR
Att ha framträdande blodådror på kroppen

VASSLE
Ett mjölkprotein som tas upp snabbt i kroppen, tillika den vanligaste formen av proteintillskott

VATTNIG
När man håller vätska under huden istället för i musklerna, man ser slät ut

V-FORM
Välutvecklad ryggmuskulatur i kombination med en smal midja

WHEY
Engelska för "vassle"

VIKTKÅT
Individ som hellre lyfter tungt än har god teknik

X WEEKS OUT
Ett visst antal veckor från tävling, till exempel "5 weeks out"

X-FORM
Välutvecklad och symmetrisk fysik i sin helhet med vid rygg, smal midja och stora lår

YTTERLÄGE
Innebär slutet av en rörelsebana då man jobbar i muskelns fulla längd

ÅDERPÅLAR
Extremt vaskulära ben

ÅDRIG
Se "vaskulär"

ÄTARDAG
En fridag i kostschemat då man får äta vad man vill under hela dagen

FÖRKORTNINGAR:

1RM
Förkortning av One Repetition Maximum. Den högsta belastning du orkar lyfta en gång i en vald övning

AF
Tävlingsdisciplinen Athletic Fitness

ATP 
Adenosintrifosfat, molekyl som spelar en central roll i kroppens energiproduktion

ATTG
"Ass to the grass", innebär att utföra djupa knäböj

BB 
Tävlingsdisciplinen Bodybuilding

BCAA
Branched Chain Amino Acids, det vill säga grenade aminosyror

BF
Tävlingsdisciplinen Bodyfitness

BIF
Tävlingsdisciplinen Bikini Fitness

BMI
Body Mass Index, ett mått som beskriver förhållandet mellan kroppsvikt och längd

BOS
Tävlingen Battle of Scandinavia

CBB
Tävlingsdisciplinen Classic Bodybuilding

DC
Tävlingen Decembercupen

EAA
Essentiella Aminosyror (Essential Amino Acids)

FF
Fitnessfestivalen

FM
Fullt magasin (full-mag), när man tränar på högsta möjliga vikt i en maskin med viktplattor

GI
Glykemiskt index, ett mått på hur kolhydrater i ett livsmedel påverkar blodsockernivån i kroppen

HIIT
High Intensity Interval Training

HTFU
Uttrycket "Harden the fuck up", vilket är en uppmaning till en slapp eller lat person att skärpa till sig och göra något åt saken

LP
Tävlingen Luciapokalen

MP
Tävlingsdisciplinen Men's Physique

PB
Personbästa

PWO
Pre Workout, kosttillskott för att öka skärpa, uthållighet, energi och styrka

ROM
"Range of motion". Rörelsebanans fulla längd. 

TUT
"Time under tension". Tiden då muskeln är under anspänning.

WOD
Workout of the Day

WP
Tävlingsdisciplinen Women's Physique

OBS! Denna ordlista är delvis byggd på hörsägen och har således inte officiell förankring till vare sig Svenska Akadamiens Ordlista (SAOL) eller andra godkända ordlistor eller uppslagsverk. Den kan dock sannolikt komma till god användning ändå, så passa på att förkovra dig bland mer eller mindre vedertagna bokstavskombinationer och användbara uttryck om du vill hänga med i snacket på gymmet!

Nu när du har koll på tugget kan du använd det till att vinna biljetter till Sweden Grand Prix!
Under veckan 5-11 april 2018 lottar vi ut två biljetter till en vinnare. Allt du behöver göra är att använda din nyvunna kompetens i gymsnack och ge dina svar i veckans Quiz: "Har du koll på tugget?"

Till Quizet >

On
Off

0 kommentarer

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017