Krönika: Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Publicerad

På riktigt nu alltså. Vart är vi på väg? Egentligen? När jag för första gången satte mina plattfotade labbar innanför dörren till Sollentuna Gym i slutet av 80-talet möttes jag av killar och tjejer som tränade som om livet hängde på det. Hårt, tungt och utan krusiduller. Gick man runt och tittade så fanns det motiverade motionärer, kunskapstörstande youngsters och sen de där andra. De där som med målmedveten blick vandrade mellan maskinerna och viktställen där de sedan verkligen tog i för kung och fosterland.

Men någonstans på vägen hände det något. Fler började träna och det blev helt plötsligt trendigt att gå på gym. Baggypantsen byttes ut mot tights. Havregryn, tonfisk i burk och bananer blev istället kvarg, bars och funktionella drycker. Åren gick och intensiteten minskade överlag. Det man dock glömde kvar var varför man tränar. Egentligen.

I takt med att fler hittat till vikterna har man överlag blivit mesigare på gymmet. Intensiteten har minskat. Muskelutvecklingen har minskat. Minsta motståndets lag regerar istället för survival of the fittest. Bodybuilding måste vara den i särklass enda sporten där du kan flytta en 1990-talskropp till 2018 och den skulle i stort sett skulle vinna igen. Vad hände med evolutionen?

Varför har det blivit så? Jo, man tränar för mesigt och fokuserar på fel grejer. Enkelt. Det är inte farligt att svettas, man får bli svettig när man tränar på gym. Det är en ganska bra måttstock på att man faktiskt pressar kroppen och att den då producerar svett för att kyla ner den. Det enda problem som kan uppstå är väl om man inte unnar sig lyxen av att duscha efter att man har tränat. Då kan det vara otrevligt. Annars inte. Ska du få större muskler måste du träna tungt. Det funkar inte att stå och dra i haken i cablecrossen och sen tro att triceps kommer utvecklas. Nej, nej och åter nej! Vad är du rädd för? Jag har då aldrig träffat någon som plötsligt fått för mycket muskler.

Att kunskap är lätt att bära vet alla, men att den är så lätt att man inte ens behöver bära den med sig är inte meningen. Dessutom är den numera så lättillgänglig att man fullkomligen snubblar över den. Trots det blundar många för det uppenbara.

Vi har inte blivit hårdare eller bättre med åren. Snarare sämre. Från min ständiga plats på svenska fitness- och bodybuildingtävlingar är det plågsamt tydligt hur fysikerna fallit i dignitet. Idag verkar man tro att det räcker med att ha skaffat ett gymkort för att kvalificera sig för scenen. Att lyfta vikter verkar ibland vara något man gör i vilan mellan poseringarna framför gymspegeln. Tro mig, inga likes i världen har byggt en kvalitetsfysik av rang.

Så vad väntar du på? De stekta sparvarna kommer inte flyga in i munnen på dig. Det du lägger in kommer du få ut. Lär vad som krävs för att tvinga din kropp att bli enastående. Tränar du som en sparv kan du inte förvänta dig några gains. Äter du som en kolibri kan du inte förvänta dig någon utveckling.

Har jag retat upp dig nu? Bra! Ta med dig den ilskan till gymmet och fokusera på att få till ditt livs bästa pass någonsin. Bara för att du kan. Du kommer tacka mig efteråt. Eller be mig dra åt helvete för att du har sådan sjuk träningsvärk.

On
Off

2 kommentarer

  • Utveckling är min snuttefilt

    Utveckling är min snuttefilt

    BODY:s chefredaktör Anders Eriksson i nya ledaren

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-11-14 09:51

  • Intervjuregn på Swefit Expo

    Intervjuregn på Swefit Expo

    I helgen gick Swefit Expo i Borås av stapeln, med många fina tävlingar och utställare på plats. Arrangör Sharam Daneshmand passade på att haffa flera av de närvarande atleterna för en stunds samtal.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-12 10:25

  • Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Att kategoriskt klassa övningar som "bra" eller "dåliga" är vanskligt. Väldigt få övningar är bra eller dåliga i alla situationer. Först måste man fråga sig vem det är som utför övningen och i vilket syfte han eller hon utför övningen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-08 09:13

  • Sneak peek av nya numret!

    Sneak peek av nya numret!

    Vi har längtat ihjäl oss efter nya numret av BODY (men det har det varit värt). Ni kan inte få tag i det i butik riktigt än, men här kommer en liten förhandstitt så att ni hinner förbereda er mentalt på nästa veckas fullknôkade godispåse!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-04 09:45

  • Dags att ge upp?

    Dags att ge upp?

    Du slår knut på dig själv om och om igen men resultaten uteblir ändå. Det är kanske dags att byta övning?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-11-01 12:46

  • Tid mellan tävlingar?

    Tid mellan tävlingar?

    Hur mycket tid ska man ge sig själv mellan tävlingarna, för att hinna utveckla mer muskelmassa och hinna förbättra sin fysik på lång sikt?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-10-30 10:40

  • Maximera effekten av din styrketräning

    Maximera effekten av din styrketräning

    Vi är nog alla överens om att stretching är ett prestationshöjande inslag i en genomtänkt träningsrutin även om åsikterna går isär vad gäller utförande, timing och stretchingens faktiska syfte. Ägna det fem minuter av din dag och din kropp kommer att tacka dig redan i kväll!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-10-25 11:30

  • Klassiker i Tyngre kostym

    Klassiker i Tyngre kostym

    I helgen gick den sjunde upplagan av Tyngre Classic av stapeln. Efter en lång väntan fick fansen fitness, styrkemätning, viktstänger, glass och e-sport serverat i arrangörernas egen passionsgryta.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-23 18:51

  • Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Atleter från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland och Island möttes i Stockholm för att slåss om pokalerna. Ännu en gång stod det klart vilken nation som har bäst koll på träning för tryck, då Team Sweden plockade hem överlägset flest guld.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-22 07:24

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat