Krönika: Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Publicerad

På riktigt nu alltså. Vart är vi på väg? Egentligen? När jag för första gången satte mina plattfotade labbar innanför dörren till Sollentuna Gym i slutet av 80-talet möttes jag av killar och tjejer som tränade som om livet hängde på det. Hårt, tungt och utan krusiduller. Gick man runt och tittade så fanns det motiverade motionärer, kunskapstörstande youngsters och sen de där andra. De där som med målmedveten blick vandrade mellan maskinerna och viktställen där de sedan verkligen tog i för kung och fosterland.

Men någonstans på vägen hände det något. Fler började träna och det blev helt plötsligt trendigt att gå på gym. Baggypantsen byttes ut mot tights. Havregryn, tonfisk i burk och bananer blev istället kvarg, bars och funktionella drycker. Åren gick och intensiteten minskade överlag. Det man dock glömde kvar var varför man tränar. Egentligen.

I takt med att fler hittat till vikterna har man överlag blivit mesigare på gymmet. Intensiteten har minskat. Muskelutvecklingen har minskat. Minsta motståndets lag regerar istället för survival of the fittest. Bodybuilding måste vara den i särklass enda sporten där du kan flytta en 1990-talskropp till 2018 och den skulle i stort sett skulle vinna igen. Vad hände med evolutionen?

Varför har det blivit så? Jo, man tränar för mesigt och fokuserar på fel grejer. Enkelt. Det är inte farligt att svettas, man får bli svettig när man tränar på gym. Det är en ganska bra måttstock på att man faktiskt pressar kroppen och att den då producerar svett för att kyla ner den. Det enda problem som kan uppstå är väl om man inte unnar sig lyxen av att duscha efter att man har tränat. Då kan det vara otrevligt. Annars inte. Ska du få större muskler måste du träna tungt. Det funkar inte att stå och dra i haken i cablecrossen och sen tro att triceps kommer utvecklas. Nej, nej och åter nej! Vad är du rädd för? Jag har då aldrig träffat någon som plötsligt fått för mycket muskler.

Att kunskap är lätt att bära vet alla, men att den är så lätt att man inte ens behöver bära den med sig är inte meningen. Dessutom är den numera så lättillgänglig att man fullkomligen snubblar över den. Trots det blundar många för det uppenbara.

Vi har inte blivit hårdare eller bättre med åren. Snarare sämre. Från min ständiga plats på svenska fitness- och bodybuildingtävlingar är det plågsamt tydligt hur fysikerna fallit i dignitet. Idag verkar man tro att det räcker med att ha skaffat ett gymkort för att kvalificera sig för scenen. Att lyfta vikter verkar ibland vara något man gör i vilan mellan poseringarna framför gymspegeln. Tro mig, inga likes i världen har byggt en kvalitetsfysik av rang.

Så vad väntar du på? De stekta sparvarna kommer inte flyga in i munnen på dig. Det du lägger in kommer du få ut. Lär vad som krävs för att tvinga din kropp att bli enastående. Tränar du som en sparv kan du inte förvänta dig några gains. Äter du som en kolibri kan du inte förvänta dig någon utveckling.

Har jag retat upp dig nu? Bra! Ta med dig den ilskan till gymmet och fokusera på att få till ditt livs bästa pass någonsin. Bara för att du kan. Du kommer tacka mig efteråt. Eller be mig dra åt helvete för att du har sådan sjuk träningsvärk.

On
Off

1 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-30 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat