Fråga experten: Påverkar bäckenets position mina träningsresultat?

Fråga experten: Påverkar bäckenets position mina träningsresultat?

Publicerad

Vad betyder "anteriort" och "post tiltat" höftben och vad har det för effekt på min träning?

ROBIN svarar

Till att börja med måste jag förklara dessa två begrepp lite mer, då det är viktigt att förstå grunden för att kunna tillgodogöra sig svaret:

APT – Anterior Pelvic Tilt är när bäckenet är mer framåtroterat än vad det naturligt skall vara. När bäckenet har en neutral position kommer sacrum, korsbenets ledyta, att vara vinklad omkring 35 grader mot den nedersta ländryggskotan. De muskler som har en påverkan på detta är samtliga muskler som gör en böjande, flekterande rörelse i höften, samt quadratus lumborum och erector spinae. Självklart finns det fler muskler som påverkar denna rörelse i bäckenet.

PPT – Posterior Pelvic Tilt är motsatsen, där bäckenet är bakåtroterat förbi horisontalplan. De muskler som hjälper bäckenet att positionera i den här rörelsen är inte de tidigare nämnde musklerna, utan deras antagonister. Främst gluteus maximus och rectus abdominis, men även obliquus externus, hamstrings och adductor magnus pars post. På samma sätt som vid APT finns det även andra muskler som hjälper till.

En av de musklerna som även hjälper till att neutralisera bäckenpositionen är transversus abdominis. Muskeln ser ut som en korsett över bålen och hjälper kroppen att stabilisera under vissa rörelser, bland annat vid rotationer. Efter en graviditet är det vanligt att denna muskel är satt ur spel genom bålens uttänjning. Det kan leda till både bäcken- och ländryggsbesvär. Även män kan sätta denna muskel ur spel då övervikt kan leda till samma uttänjning. Ett tecken som kan tyda på detta är ett ökat avstånd mellan magrutorna i lodrätt riktning över två centimeter.

Vad dessa positioner har för påverkan på träningen beror mycket på vad det är för typ av träning vi talar om. Om vi till exempel tittar på knäböj och dess påverkan på ländryggen handlar allt om vilken kraft som blir på ländryggen. Denna bestäms dels av bröstryggens vinkel men även av bäckenets position, vilket leder till att denna kraft är centraliserad på kotan/disken eller ej. ATP och PPT leder framförallt till att den vertikala kraften inte är centraliserad på disken, vilket leder till att kraften antingen blir för mycket frampå eller baktill på disken. Detta i sin tur kan leda till skada på denna struktur, till exempel diskbråck.

Det många känner av innan detta sker är en överbelastning av muskler som försöker hålla upp överkroppen och stången för att inte falla fram. Är dessa redan ansträngda i vardagen på grund av att bäckenets position är framåttiltat blir belastningen för mycket i knäböjen och smärta uppstår. Många gånger kan denna överbelastning undvikas vid ett korrekt anpassat buktryck, men som med mycket annat måste även grunden till problemet angripas. Vilket betyder att mitt råd är att skapa en balans mellan ATP och PPT i vardagen. Det är omöjligt att ge några individuella råd i detta då alla är olika. Genom denna text om bakgrunden till de olika problemen har ni fått en kunskap om vad som kan leda till obalansen och där av träna svagheterna. Upplever du att det är något som du besväras av i form av smärta eller annan problematik som kvarstår bör du som alltid uppsöka en naprapat eller annan legitimerad terapeut.

On
Off

0 kommentarer

  • 5 SPECIALARE med Lovisa Stenman

    5 SPECIALARE med Lovisa Stenman

    Lovisa Stenman i fem specialare som definitivt lyfter din rumpa till nya höjder. Vår grymma fotograf Seth Janson bjuder här på en teaser. I nya numret av BODY får du detta – och mycket mer!

    Nyheter Seth Janson, 2018-08-18 08:30

  • Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Är det bra att äta brosk och skinn på till exempel kyckling? Jag har hört att det är bra för lederna –och att det motverkar stretchmärken på huden som blir av träning.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-16 09:45

  • Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Få saker är mer förödande för träningen än att vara sjuk. Har man någon mindre skada kan man ofta träna runt den med alternativa upplägg och övningar, men är man sjuk blir det ingen träning alls gjord. Ingen träning betyder negativa resultat, eller till och med helt uteblivna sådana. Hösten och vintern är nära förestående, kanske mer nära än man vill tänka på, och det betyder för många slutet på lata dagar på stranden och i stället nya hårdsatsningar i gymmet. För att få ut så mycket som möjligt av de här satsningarna krävs att man kan träna utan ofrivilliga avbrott. Det sista man behöver är att tillbringa en vecka i sängen med hostmedicin och näsdukar.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-08-15 09:43

  • Äntligen i butikshyllorna!

    Äntligen i butikshyllorna!

    Den olidliga väntan är över och nya numret av BODY finns åter på hyllorna i en butik nära dig

    Nyheter Redaktionen, 2018-08-14 12:30

  • Vad är det med motivation?

    Vad är det med motivation?

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-08-14 09:15

  • Baksidornas baksidor

    Baksidornas baksidor

    Jag har svårt att bygga baksida lår. När jag väl tränar baksidorna så har jag såpass bra kontakt att det börjar krampa. Efteråt kan jag knappt böja mig framåt. Ett återkommande problem är smärta i ländryggen, ibland så illa som ryggskott. Dock händer det inte mycket med muskelns utveckling. Tränar jag fel?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-08-11 11:05

  • Äntligen nytt nummer av BODY!

    Äntligen nytt nummer av BODY!

    Om bara några dagar landar nya numret! Här kommer en liten förhandstitt på innehållet, som i vanlig ordning bjuder på en hel del massa. Sommaren är inte slut än, men de flesta har fått börja fundera på att ta sig tillbaka till vardag med jobb, skola och gym. Dags att ta i med hårdhandskarna på träningen igen! 100 sidor inspiration för alla som förbättrar sin kropp. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-08 15:45

  • Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui från Uppsala kommer att tävla på årets Mr. Olympia. På bilderna skriver han på kontrakten i sällskap av sin bodybuildingmentor, BODY:s grundare Ove Rytter.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-07 16:00

  • Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Styrketräningen du inte kör, som förbättrar prestationen i all övrig träning!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-05 15:15

  • Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Fett är en del i människans grundstruktur tillsammans med bland annat muskler, vatten, ben och organ där samtliga komponenter är avgörande för vår hälsa. I synnerhet mängden fett är direkt relaterad till fysiskt välmående och prestationsförmåga. BODYs Linda Ericson berättar här om våra olika typer av kroppsfetter, vad som räknas som hälsosamma nivåer och hur vi gör för att mäta det.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-03 11:20

  • Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Mina bröstmuskler växer inte i volym vid bröstbenets mitt. Hur bör jag lägga upp min träning om jag vill öka bröstmuskelns volym just vid bröstbenets mitt? Går det att punktträna bröstmuskeln?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-08-01 11:00

  • The Hunger Games. Vad styr?

    The Hunger Games. Vad styr?

    En vanlig missuppfattning är att hunger styrs utifrån hur tomt eller fullt det är i magen. I själva verket regleras den i allra högsta grad av hormoner. Linda Ericson berättar om de två viktigaste spelpjäserna.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-30 12:58

  • 5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    Det spekuleras mycket kring fenomenet viktnedgång och fettförbränning i allehanda träningsforum, gymsällskap och antagligen även i de flesta fikarum. Temat är konstant glödhett och frågeställningen i stort sett alltid densamma: Hur maximerar vi fettförbränningen?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-26 14:30

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat