Kontinuitet och tålamod – dina bästa tillgångar

Publicerad

Gymvärldens överlägset vanligaste diskussionsämnen är definitivt de som kretsar kring träningsuppläg och hur det "opitmala träningsupplägget" ser ut. Anledningen till varför det uppstår flera miljoner tankar och synpunkter kring just detta är förstås att något sådant inte existerar.

Under de dryga trettio år som jag har tillbringat på gym med att lyfta skrot och arbeta som tränare har jag märkt en väldigt tydlig ökning av just dessa diskussioner under senare år, med en ännu större förvirring i dess kölvatten.

När jag klev in på ett gym i mitten på 80-talet så fanns det två källor till kunskap: antingen kunde man läsa sig till det i böcker och tidskrifter, eller så rådfrågades de rutinerade rävarna på gymet. Den lilla informationen kring träningsupplägg som fanns att tillgå var ganska enkelt att följa en längre tid, då det ibland kunde ta ett år innan det dök upp någon ny idé från något håll. Det var "basic stuff" med ganska få övningar och mer fokus på hårt arbete istället för hur siffrorna såg ut gällande set och reps. Idag ser det som vi alla vet väldigt annorlunda ut. Vi matas ständigt via tiotusentals träningssajter, appar i mobilen och miljontals träningsprofiler på sociala medier, som dagligen skriver om träning i ett gigantiskt stort och snudd på oändligt informationsflöde. Följden blir att det är ett väldigt litet antal tränande idag som faktiskt arbetar kontinuerligt med ett upplägg under en längre tid. Alla influenser gör att det stora flertalet hela tiden "testar hans eller hennes senaste pass eller upplägg" en kort period, innan det dyker upp något nytt i flödet som gör att lusten att pröva på en massa olika sätt att bedriva sin träning på hela tiden får ny näring.

Jag kan inte erinra mig en enda diskussion det senaste decenniet där någon har berättat för mig i hyfsat detaljerade drag kring hur dennes träningsupplägg har sett ut under det senaste året, vilka resultat som kommit utav det samt vilka önskade resultat som har uteblivit. Det är just där som skon klämmer. Inte i vilken träningssplit man har följt eller eventuella magiska siffror kring set och reps eller val av övningar – utan i faktumet att det helt saknas tålamod och kontinuitet att överhuvudtaget följa en filosofi under en tillräckligt lång period för att åtminstone ha någonting att utvärdera.

Då vi alla vet att det krävs år av kontinuerliga ansträningar på gymmet för att åstadkomma resultat så är det just i den änden som vi börjar.

Kontinuitet och tålamod.

Ta hjälp, inspireras eller inhämta kunskap av någon som har många års erfarenhet av träning. Ordet "erfarenhet" innebär att denna individ har skaffat sig stora doser av kunskap kring en mängd olika träningsupplägg och garanterat har begått alla misstag som du förstås själv vill undvika. Därefter snällt sorterat bort dessa åt dig efter tusentals pass på gymet, samt säkert också tusentals timmar av funderande och läsande kring träningsupplägg.

Det viktigaste fundamentet i ett träningsupplägg är förstås en övergripande målbild kring hur träningsupplägget skall täcka upp för just dina styrkor samt förbättra dina svagheter. Målen bör i vanlig ordning vara konkreta och mätbara i stil med kroppsvikt, fysiska mått mätta med måttband, kalipermätning, maxstyrka, repsantal, konditionsmål och så vidare. Val av träningssplit, övningar, set och repsintervall bör ju då ligga underordnat denna målbild och alla enskilda detaljer ska uppfylla något form av syfte som ligger i linje med målbilden. Det är ju just kring allt detta som det finns en miljard olika åsikter och det är ju förstås för att det finns en miljard olika sätt att se på det om man vrider och vänder på varje enskild parameter och dess valmöjligheter.

Det viktiga är inte att hitta nålen höstacken (som egentligen inte är en höstack eftersom den höstacken som vi alla gemensamt har byggt är en ganska onödig sådan). Det viktiga är att skissa ner nämnda delar och att sedan att säkerställa att man följer det minst ett år med utrymme för eventuella finjusteringar. Förslagsvis varje kvartal eller halvår. Under denna period är det avgörande att hålla sig till en vald linje och filosofi, sluta att lyssna på omvärlden och snegla på alla andra, som gör att man byter spår om vartannat.

Hur ska man annars kunna följa upp sin målbild om man inte har något konkret som man har arbetat utefter, kontinuerligt under en längre period, att faktiskt följa upp?

Då det finns en uppsjö av övningar inom styrketräning så kan ju lätt skapandet av ett träningsupplägg kännas som att kliva rätt in i en stor djungel. Önskar man göra en riktig NASA-projekt av sitt träningsupplägg så har vi ju också val av belastningar i procent av maxstyrkan, intensitet i arbete samt setvila, variationsmöjligheter, tidsramar, tekniskt utförande, rörelsehastighet neagtiv eller positiv fas, arbetssätt, överkompensation respektive superkompensation och periodisering – för att bara ta några exempel. I slutänden är de dock faktiskt underordnande det absolut viktigaste av allt, som väldigt ofta glöms bort i jakten på det "optimala träningsupplägget":

Hårt arbete.

Informationen i ett träningsupplägg är ju faktiskt bara en mängd bokstäver och siffror. Inga bokstäver eller siffror i världen kan någonsin bräcka hårt arbete. Det viktiga är inte om det står "8x6" eller "5x8" knäböj. Det absolut viktigaste är att man väl gör sitt yttersta när det väl vankas knäböj. Gör man inte det så kan inga siffror i världen skapa resultat åt en.

I ett massivt utbud av övningar och stora variationsmöjligheter så är det A och O att man faktiskt väljer att fokusera på övningar som man trivs med och som man känner att man kan lägga ner hårt arbete i. Det spelar ju faktiskt inte så stor roll hur bra  en övning är om man inte trivs med den, då kommer man ändå inte kunna lägga ner det extra krutet i övningen i det långa loppet.

Så sätt en konkret målbild, bestäm dig för en vald linje gällande träningssplit, total volym samt volym per muskelgrupp med prioriterade övningar, samt övningar med variationsmöjligheter. Följ den linjen, vik inte av åt höger eller vänster och sluta fundera kring hur alla andra gör. Arbeta hårt med dina egna delar, ha stort tålamod och följ upp efter en längre period. Gör sen lite justeringar som du känner passar dig, som du själv tror på, och följ fortsatt din nya linje med samma kontinuitet, hårda arbete och tålamod – så kommer dina resultat att infinna sig.

Åsikterna kring träningsupplägg är som en ständigt pågående storm. Placera dig själv i stormens öga så kommer du att stå på tillräckligt stadiga och starka ben för att kunna arbeta fokuserat och hårt, pass efter pass, istället för att söka efter de magiska siffrorna och bokstäverna. För de finns som sagt inte, oavsett hur mycket vissa människor än önskar att det fanns en helig väg.

Det enda som är heligt och sant är att det inte finns något substitut för hårt arbete på kontinuerlig basis.

 

Kenny "Strävan" Dahlström

Kenny "Strävan" Dahlström
IG: @stravanfysik
www.stravan.se

On
Off

0 kommentarer

  • Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Är det bra att äta brosk och skinn på till exempel kyckling? Jag har hört att det är bra för lederna –och att det motverkar stretchmärken på huden som blir av träning.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-16 09:45

  • Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Få saker är mer förödande för träningen än att vara sjuk. Har man någon mindre skada kan man ofta träna runt den med alternativa upplägg och övningar, men är man sjuk blir det ingen träning alls gjord. Ingen träning betyder negativa resultat, eller till och med helt uteblivna sådana. Hösten och vintern är nära förestående, kanske mer nära än man vill tänka på, och det betyder för många slutet på lata dagar på stranden och i stället nya hårdsatsningar i gymmet. För att få ut så mycket som möjligt av de här satsningarna krävs att man kan träna utan ofrivilliga avbrott. Det sista man behöver är att tillbringa en vecka i sängen med hostmedicin och näsdukar.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-08-15 09:43

  • Äntligen i butikshyllorna!

    Äntligen i butikshyllorna!

    Den olidliga väntan är över och nya numret av BODY finns åter på hyllorna i en butik nära dig

    Nyheter Redaktionen, 2018-08-14 12:30

  • Vad är det med motivation?

    Vad är det med motivation?

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-08-14 09:15

  • Baksidornas baksidor

    Baksidornas baksidor

    Jag har svårt att bygga baksida lår. När jag väl tränar baksidorna så har jag såpass bra kontakt att det börjar krampa. Efteråt kan jag knappt böja mig framåt. Ett återkommande problem är smärta i ländryggen, ibland så illa som ryggskott. Dock händer det inte mycket med muskelns utveckling. Tränar jag fel?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-08-11 11:05

  • Äntligen nytt nummer av BODY!

    Äntligen nytt nummer av BODY!

    Om bara några dagar landar nya numret! Här kommer en liten förhandstitt på innehållet, som i vanlig ordning bjuder på en hel del massa. Sommaren är inte slut än, men de flesta har fått börja fundera på att ta sig tillbaka till vardag med jobb, skola och gym. Dags att ta i med hårdhandskarna på träningen igen! 100 sidor inspiration för alla som förbättrar sin kropp. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-08 15:45

  • Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui från Uppsala kommer att tävla på årets Mr. Olympia. På bilderna skriver han på kontrakten i sällskap av sin bodybuildingmentor, BODY:s grundare Ove Rytter.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-07 16:00

  • Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Styrketräningen du inte kör, som förbättrar prestationen i all övrig träning!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-05 15:15

  • Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Fett är en del i människans grundstruktur tillsammans med bland annat muskler, vatten, ben och organ där samtliga komponenter är avgörande för vår hälsa. I synnerhet mängden fett är direkt relaterad till fysiskt välmående och prestationsförmåga. BODYs Linda Ericson berättar här om våra olika typer av kroppsfetter, vad som räknas som hälsosamma nivåer och hur vi gör för att mäta det.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-03 11:20

  • Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Mina bröstmuskler växer inte i volym vid bröstbenets mitt. Hur bör jag lägga upp min träning om jag vill öka bröstmuskelns volym just vid bröstbenets mitt? Går det att punktträna bröstmuskeln?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-08-01 11:00

  • The Hunger Games. Vad styr?

    The Hunger Games. Vad styr?

    En vanlig missuppfattning är att hunger styrs utifrån hur tomt eller fullt det är i magen. I själva verket regleras den i allra högsta grad av hormoner. Linda Ericson berättar om de två viktigaste spelpjäserna.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-30 12:58

  • 5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    Det spekuleras mycket kring fenomenet viktnedgång och fettförbränning i allehanda träningsforum, gymsällskap och antagligen även i de flesta fikarum. Temat är konstant glödhett och frågeställningen i stort sett alltid densamma: Hur maximerar vi fettförbränningen?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-26 14:30

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017