Kontinuitet och tålamod – dina bästa tillgångar

Publicerad

Gymvärldens överlägset vanligaste diskussionsämnen är definitivt de som kretsar kring träningsuppläg och hur det "opitmala träningsupplägget" ser ut. Anledningen till varför det uppstår flera miljoner tankar och synpunkter kring just detta är förstås att något sådant inte existerar.

Under de dryga trettio år som jag har tillbringat på gym med att lyfta skrot och arbeta som tränare har jag märkt en väldigt tydlig ökning av just dessa diskussioner under senare år, med en ännu större förvirring i dess kölvatten.

När jag klev in på ett gym i mitten på 80-talet så fanns det två källor till kunskap: antingen kunde man läsa sig till det i böcker och tidskrifter, eller så rådfrågades de rutinerade rävarna på gymet. Den lilla informationen kring träningsupplägg som fanns att tillgå var ganska enkelt att följa en längre tid, då det ibland kunde ta ett år innan det dök upp någon ny idé från något håll. Det var "basic stuff" med ganska få övningar och mer fokus på hårt arbete istället för hur siffrorna såg ut gällande set och reps. Idag ser det som vi alla vet väldigt annorlunda ut. Vi matas ständigt via tiotusentals träningssajter, appar i mobilen och miljontals träningsprofiler på sociala medier, som dagligen skriver om träning i ett gigantiskt stort och snudd på oändligt informationsflöde. Följden blir att det är ett väldigt litet antal tränande idag som faktiskt arbetar kontinuerligt med ett upplägg under en längre tid. Alla influenser gör att det stora flertalet hela tiden "testar hans eller hennes senaste pass eller upplägg" en kort period, innan det dyker upp något nytt i flödet som gör att lusten att pröva på en massa olika sätt att bedriva sin träning på hela tiden får ny näring.

Jag kan inte erinra mig en enda diskussion det senaste decenniet där någon har berättat för mig i hyfsat detaljerade drag kring hur dennes träningsupplägg har sett ut under det senaste året, vilka resultat som kommit utav det samt vilka önskade resultat som har uteblivit. Det är just där som skon klämmer. Inte i vilken träningssplit man har följt eller eventuella magiska siffror kring set och reps eller val av övningar – utan i faktumet att det helt saknas tålamod och kontinuitet att överhuvudtaget följa en filosofi under en tillräckligt lång period för att åtminstone ha någonting att utvärdera.

Då vi alla vet att det krävs år av kontinuerliga ansträningar på gymmet för att åstadkomma resultat så är det just i den änden som vi börjar.

Kontinuitet och tålamod.

Ta hjälp, inspireras eller inhämta kunskap av någon som har många års erfarenhet av träning. Ordet "erfarenhet" innebär att denna individ har skaffat sig stora doser av kunskap kring en mängd olika träningsupplägg och garanterat har begått alla misstag som du förstås själv vill undvika. Därefter snällt sorterat bort dessa åt dig efter tusentals pass på gymet, samt säkert också tusentals timmar av funderande och läsande kring träningsupplägg.

Det viktigaste fundamentet i ett träningsupplägg är förstås en övergripande målbild kring hur träningsupplägget skall täcka upp för just dina styrkor samt förbättra dina svagheter. Målen bör i vanlig ordning vara konkreta och mätbara i stil med kroppsvikt, fysiska mått mätta med måttband, kalipermätning, maxstyrka, repsantal, konditionsmål och så vidare. Val av träningssplit, övningar, set och repsintervall bör ju då ligga underordnat denna målbild och alla enskilda detaljer ska uppfylla något form av syfte som ligger i linje med målbilden. Det är ju just kring allt detta som det finns en miljard olika åsikter och det är ju förstås för att det finns en miljard olika sätt att se på det om man vrider och vänder på varje enskild parameter och dess valmöjligheter.

Det viktiga är inte att hitta nålen höstacken (som egentligen inte är en höstack eftersom den höstacken som vi alla gemensamt har byggt är en ganska onödig sådan). Det viktiga är att skissa ner nämnda delar och att sedan att säkerställa att man följer det minst ett år med utrymme för eventuella finjusteringar. Förslagsvis varje kvartal eller halvår. Under denna period är det avgörande att hålla sig till en vald linje och filosofi, sluta att lyssna på omvärlden och snegla på alla andra, som gör att man byter spår om vartannat.

Hur ska man annars kunna följa upp sin målbild om man inte har något konkret som man har arbetat utefter, kontinuerligt under en längre period, att faktiskt följa upp?

Då det finns en uppsjö av övningar inom styrketräning så kan ju lätt skapandet av ett träningsupplägg kännas som att kliva rätt in i en stor djungel. Önskar man göra en riktig NASA-projekt av sitt träningsupplägg så har vi ju också val av belastningar i procent av maxstyrkan, intensitet i arbete samt setvila, variationsmöjligheter, tidsramar, tekniskt utförande, rörelsehastighet neagtiv eller positiv fas, arbetssätt, överkompensation respektive superkompensation och periodisering – för att bara ta några exempel. I slutänden är de dock faktiskt underordnande det absolut viktigaste av allt, som väldigt ofta glöms bort i jakten på det "optimala träningsupplägget":

Hårt arbete.

Informationen i ett träningsupplägg är ju faktiskt bara en mängd bokstäver och siffror. Inga bokstäver eller siffror i världen kan någonsin bräcka hårt arbete. Det viktiga är inte om det står "8x6" eller "5x8" knäböj. Det absolut viktigaste är att man väl gör sitt yttersta när det väl vankas knäböj. Gör man inte det så kan inga siffror i världen skapa resultat åt en.

I ett massivt utbud av övningar och stora variationsmöjligheter så är det A och O att man faktiskt väljer att fokusera på övningar som man trivs med och som man känner att man kan lägga ner hårt arbete i. Det spelar ju faktiskt inte så stor roll hur bra  en övning är om man inte trivs med den, då kommer man ändå inte kunna lägga ner det extra krutet i övningen i det långa loppet.

Så sätt en konkret målbild, bestäm dig för en vald linje gällande träningssplit, total volym samt volym per muskelgrupp med prioriterade övningar, samt övningar med variationsmöjligheter. Följ den linjen, vik inte av åt höger eller vänster och sluta fundera kring hur alla andra gör. Arbeta hårt med dina egna delar, ha stort tålamod och följ upp efter en längre period. Gör sen lite justeringar som du känner passar dig, som du själv tror på, och följ fortsatt din nya linje med samma kontinuitet, hårda arbete och tålamod – så kommer dina resultat att infinna sig.

Åsikterna kring träningsupplägg är som en ständigt pågående storm. Placera dig själv i stormens öga så kommer du att stå på tillräckligt stadiga och starka ben för att kunna arbeta fokuserat och hårt, pass efter pass, istället för att söka efter de magiska siffrorna och bokstäverna. För de finns som sagt inte, oavsett hur mycket vissa människor än önskar att det fanns en helig väg.

Det enda som är heligt och sant är att det inte finns något substitut för hårt arbete på kontinuerlig basis.

 

Kenny "Strävan" Dahlström

Kenny "Strävan" Dahlström
IG: @stravanfysik
www.stravan.se

On
Off

0 kommentarer

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

  • Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    När vi talar om vitaminer och mineraler glömmer vi tyvärr ofta bort några pusselbitar. Låt oss ta en titt på en av de absolut viktigaste.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-04 10:30

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017