Många små steg

Publicerad

Majvärmen och badsäsongen tog oss på sängen i år. Nu står vi här, utrustade med minimalt med tyg på kroppen, redo att möta saltstänkta klippor och avslappnat strandliv. Eller... tillhör du istället de som inte riktigt fick till sommarformen och som hellre vill gå och gömma sig? Kanske tänker du att det fortfarande finns en chans? Då skulle jag – innan du kastar dig in i någon galen och ogenomtänkt diet – vilja presentera en liten (men smart) idé för dig. Den kommer inte ge dig dina drömmars badkropp i år. Den kommer inte heller få dig att börja äta bättre över en natt. Det här är en text för dig som vill ha ett verktyg för hållbar livsstilsförändring. Idén, som självfallet inte är min från början, kommer ta dig till skyarna. Men bara om du vågar lita på att ta det lite lugnt. Ok, nog med snack, här kommer en vägledning som (på riktigt) kan förändra ditt liv!

Kaizen (改善) är en japansk princip som handlar om hur något successivt kan förbättras genom små men kontinuerliga förändringar. Principen går ut på att förändringarna som görs baseras på var något befinner sig i detta nu. Om ett företag har en produkt som behöver arbetas om, så arbetas produkten om i etapper. Om produkten istället skulle arbetas om helt från scratch, är allt tidigare arbete ogjort. Meningen är att produkten skall förbättras -inte avvecklas! Ett förbättringsarbete kan aldrig utföras om produkten hela tiden görs om på nytt. Det är lockande att tro att man kan göra något nytt mycket bättre om man slopar det gamla helt och hållet (vilket självklart händer ibland det med). Men faktum är att en produkt som tillåts leva, som successivt utvärderas och omarbetas, kommer vara bättre anpassad till det som faktiskt efterfrågas och behövs.

Detsamma gäller förändringar i ditt eget liv!

Du tänker att du vill börja äta bättre eller träna oftare. Inled då inte med att slänga all mat du redan har hemma för att istället börja med någon våldsdiet. Mitt tips är att du istället gör så här:

Byt ut 10% av det du redan äter (som du vill äta mindre av) mot något du önskar att du åt mer av. Implementera förändringen tills den är etablerad i din vardag och i ditt liv. Enkelt beskrivet: tills du inte längre känner av den. Först då är det dags för nästa förändring. Same same. 10% av det du vill ta bort ur din nuvarande kost, byts ut mot något du vill lägga till.

Du baserar alltså din nya kosthållning på den kosthållning du redan har, men satsar på mycket små förändringar och tillvänjningar. Du skriver med andra ord inte om historien helt från början, utan satsar på nya kapitel med nytt innehåll allteftersom berättelsen tar form. Det kan låta krasst, men det här är ett av väldigt få råd jag kan ge när det gäller mat. Men jag vet att det fungerar!

Detsamma gäller träning. Börja där du är. Du kan inte gå från noll till 100, eftersom varken kroppen eller ditt psyke kommer att gilla det. Är du en soffpotatis idag? Blir du matt enbart av tanken på att röra dig? Försök då hitta vad som helst i ditt liv som skulle innebära en gnutta mer motion. Det gamla slitna rådet att gå av bussen en hållplats innan destinationen är visserligen slitet. Men ja, det är en bra idé. Det kanske rör sig om några hundra meter och det kanske kännas som att det egentligen inte spelar någon roll. Men det gör det. Allt spelar roll när man lever efter Kaizen! Varje steg räknas!

Varför fungerar Kaizen?

Slutmålet för livsstilsförändringar är att hitta en metod som passar dig. Men hur skall du lära dig vad som passar dig om du ständigt börjar om från noll? Att slopa allt du redan vet är ett uttryck för en ganska negativ drivkraft. Den bygger på att du utgår från att det du redan vet och kan är dåligt. Alla vuxna människor har djupt inrotade vanor, som inte kan elimineras med våld. Om du istället tänker att det du redan gör är bra, men att det behöver förbättras, ger du liv åt en positiv kraft. Positiva krafter är, på sikt, starkare krafter.

Många vill ha en quick fix. Många kan tänka sig att försöka gå ner tio kilo på en månad. Eller öka maxen i bänk med tio kilo på två. Men en quick fix kan aldrig bli något annat än en snabb lösning. Varför inte hellre lägga dubbelt så lång tid på samma sak?

Gradvisa, knappt märkbara förändringar, är nyckeln till ett framgångsrikt förbättringsarbete!

On
Off

0 kommentarer

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

  • Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    När vi talar om vitaminer och mineraler glömmer vi tyvärr ofta bort några pusselbitar. Låt oss ta en titt på en av de absolut viktigaste.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-04 10:30

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017