Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

Publicerad

Seger vid Panatta World Cup i Rimini, Italien och proffskortet vilar tryggt i packningen!

Ett år av stenhård satsning har givit resultat av allra högsta valör för Jessica Jonsson från Göteborg. 6 juni var saken klar. Guldmedalj och proffskort efter en lysande säsong. Stort grattis från BODY!

– Tusen tusen tack! Jag har verkligen satsat allt. Det var efter SM och Nordiska i höstas där jag slutade tvåa respektive trea, båda gångerna med samma poäng som den som slutade på platsen över mig som jag tillsammans med min coach bestämde mig för att gå all in. Jag har gått på diet i snart ett år och tränat upp emot tre timmar per dag. Jag tycket jag körde stenhårt innan men den här gången har jag kört ännu mycket hårdare. De dagar jag varit ledig från jobbet har jag varit på gymmet hela dagarna, omkring sju timmar. Träning, kardio, mat, posering, styrketräning igen, vila, posering igen…

Otroligt. Vad har du satsat på specifikt i träningen denna period och vad var det som avgjorde att du kunde vinna i slutänden?

– Det är när man står på scenen som man ser den färdiga produkten så att säga, då får man utvärdera vad man behöver satsa på härnäst. För mig har det varit axlar och rumpa denna gång. Jag har utvecklat träningen, ökat intensiteten, kört superset och verkligen tröttat ut musklerna helt och hållet. Det har givit resultat, jag har ätit mycket mat trots att det varit diet och kompenserat med mer kardio. Det var självklart en kombination av alla faktorer som gjorde att jag vann i Rimini men om jag måste peka på något så var jag i mitt livs absolut bästa form, hårdare än någonsin tidigare, samt att poseringen verkligen satt som ett smäck. Jag körde galet mycket poseringsträning för att verkligen få till det perfekt. Som coach under hela denna period har jag haft (före detta professionelle bodybuildern och Olympia-tävlanden) Martin Kjellström. Han har kört med mig stenhårt och varit med mig nu både i Spanien på Diamond Cup och sen i Italien där jag tog proffskortet. Han har haft koll på mig hela tiden, sett till att formen tajmats och varit i fas timme för timme dagarna innan tävlingen. Hans expertishjälp har verkligen varit guld värd, det är den som gjort att jag kunnat fokusera helt på att göra mitt jobb och ge mitt yttersta på scenen. 

En fantastisk prestation. Nu har du proffskortet i din hand, vad ska ske här näst?

– Det är galet. Jag får nypa mig i armen. Nu öppnar sig en helt ny värld med internationella tävlingar på proffsnivå. Jag har inga exakta planer just nu. Först stannar vi några dagar i Italien. När man ändå är i ett så trevligt land efter sista tävlingen på säsongen får man ju passa på. Smaka lite på pizzan och glassen, sola sig, vila! Detta blir första sommaren utan diet på många år för mig, så det ska bli skönt att slippa äta torsk till frukost, när alla andra går på grill och så där. Jag kommer att befinna mig i off-season ett par månader nu. Gå på det igen hårt i november, december och sedan tävla igen till våren.

Ett stort lycka till önskar vi på BODY, grattis igen till en enastående säsong och tack för intervjun.

– Tack så mycket!

On
Off

0 kommentarer

  • Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Är det bra att äta brosk och skinn på till exempel kyckling? Jag har hört att det är bra för lederna –och att det motverkar stretchmärken på huden som blir av träning.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-16 09:45

  • Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Få saker är mer förödande för träningen än att vara sjuk. Har man någon mindre skada kan man ofta träna runt den med alternativa upplägg och övningar, men är man sjuk blir det ingen träning alls gjord. Ingen träning betyder negativa resultat, eller till och med helt uteblivna sådana. Hösten och vintern är nära förestående, kanske mer nära än man vill tänka på, och det betyder för många slutet på lata dagar på stranden och i stället nya hårdsatsningar i gymmet. För att få ut så mycket som möjligt av de här satsningarna krävs att man kan träna utan ofrivilliga avbrott. Det sista man behöver är att tillbringa en vecka i sängen med hostmedicin och näsdukar.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-08-15 09:43

  • Äntligen i butikshyllorna!

    Äntligen i butikshyllorna!

    Den olidliga väntan är över och nya numret av BODY finns åter på hyllorna i en butik nära dig

    Nyheter Redaktionen, 2018-08-14 12:30

  • Vad är det med motivation?

    Vad är det med motivation?

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-08-14 09:15

  • Baksidornas baksidor

    Baksidornas baksidor

    Jag har svårt att bygga baksida lår. När jag väl tränar baksidorna så har jag såpass bra kontakt att det börjar krampa. Efteråt kan jag knappt böja mig framåt. Ett återkommande problem är smärta i ländryggen, ibland så illa som ryggskott. Dock händer det inte mycket med muskelns utveckling. Tränar jag fel?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-08-11 11:05

  • Äntligen nytt nummer av BODY!

    Äntligen nytt nummer av BODY!

    Om bara några dagar landar nya numret! Här kommer en liten förhandstitt på innehållet, som i vanlig ordning bjuder på en hel del massa. Sommaren är inte slut än, men de flesta har fått börja fundera på att ta sig tillbaka till vardag med jobb, skola och gym. Dags att ta i med hårdhandskarna på träningen igen! 100 sidor inspiration för alla som förbättrar sin kropp. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-08 15:45

  • Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui från Uppsala kommer att tävla på årets Mr. Olympia. På bilderna skriver han på kontrakten i sällskap av sin bodybuildingmentor, BODY:s grundare Ove Rytter.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-07 16:00

  • Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Styrketräningen du inte kör, som förbättrar prestationen i all övrig träning!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-05 15:15

  • Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Fett är en del i människans grundstruktur tillsammans med bland annat muskler, vatten, ben och organ där samtliga komponenter är avgörande för vår hälsa. I synnerhet mängden fett är direkt relaterad till fysiskt välmående och prestationsförmåga. BODYs Linda Ericson berättar här om våra olika typer av kroppsfetter, vad som räknas som hälsosamma nivåer och hur vi gör för att mäta det.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-03 11:20

  • Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Mina bröstmuskler växer inte i volym vid bröstbenets mitt. Hur bör jag lägga upp min träning om jag vill öka bröstmuskelns volym just vid bröstbenets mitt? Går det att punktträna bröstmuskeln?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-08-01 11:00

  • The Hunger Games. Vad styr?

    The Hunger Games. Vad styr?

    En vanlig missuppfattning är att hunger styrs utifrån hur tomt eller fullt det är i magen. I själva verket regleras den i allra högsta grad av hormoner. Linda Ericson berättar om de två viktigaste spelpjäserna.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-30 12:58

  • 5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    Det spekuleras mycket kring fenomenet viktnedgång och fettförbränning i allehanda träningsforum, gymsällskap och antagligen även i de flesta fikarum. Temat är konstant glödhett och frågeställningen i stort sett alltid densamma: Hur maximerar vi fettförbränningen?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-26 14:30

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat