Hur får jag tillbaka min träningsmotivation efter skadan?

Publicerad

Jag var en väldigt inbiten gymmare för ett par år sedan och hade som målsättning att tävla i framtiden. En olycka satte dock käppar i hjulet för mig så pass mycket att jag efter min operation inte fick träna på flera månader.

Så småningom kunde jag börja träna lätt rehabilitering, men när jag väl blev varse den långa vägen tillbaka sjönk motivationen helt och hållet. Eftersom målsättningarna alltid varit höga så kändes det nu ganska hopplöst.. så mycket tid och kraft som nu var som 'bortblåst'…

Jag får panik av tanken på att mina muskler bara förtvinar när jag inte får träna som förr.
Vad ska jag göra? Jag vill ju fortfarande upp på scen en vacker dag. Hur får jag motivationen tillbaka?

/Nicklas

 

HELENE svarar

Vad tråkigt att höra att du varit med om en olycka som begränsar din träning. Jag har själv en gång varit i samma situation, vilket gjorde att jag fick kriga med rehabiliteringsträning i över ett år innan jag kunde köra ordentligt igen. Nu vet jag inte vad du råkat ut för, hur du är skadad eller hur länge sedan olyckan skedde, men jag ska ändå försöka ge dig mina bästa råd utifrån din berättelse.

Hur trist det än kan kännas med rehabiliteringsträning så är det en del av vägen tillbaka. Du får inte fuska med den –och anledningarna är flera.

Dina framtida problem kan i värsta fall bli ännu större om du inte tar dig tid till att göra den rehabiliteringsträning du blivit rekommenderad att göra. Den finns ju där för att stärka upp och återuppbygga det skadade området, vilket är en förutsättning för att du skall kunna träna hårt igen utan att skada dig på nytt. Kroppen behöver också tid för att återhämta sig och "väckas till liv" igen efter en olycka/skada så att alla involverade delar: muskler, senor, ligament, nerver et cetera hänger med. 

Men bara för att du rehabiliteringstränar så betyder det inte att du behöver "stänga av" all annan form av träning under tiden. Du kan förmodligen (om inte läkaren säger något annat) träna resten av kroppen –och inom en snar framtid även delar av det opererade området. Till en början kan du träna kring problemet och använda dig av övningar som funkar och som inte gör ont. Ju längre tid som går och ju starkare du blir så kommer du snart kunna träna även det skadade området, om du gör allt i rätt ordning! 

Muskler försvinner inte över en natt och rehabilitering behöver inte betyda att man tappar all muskelmassa. Det viktiga är att du fortsätter träna det du kan göra, lyssnar på läkarens och sjukgymnastens råd/direktiv samt att du inte tappar bort ditt mål! Även om du kanske måste skjuta fram slutdatumet på ditt mål så behöver det väl inte uteslutas? 

Kom ihåg varför du började träna och varför du satte upp det här målet. Tänk på hur träningen i så många år har varit en given och väldigt positiv del av din vardag! Vill du ta bort det ur ditt liv, det du verkligen brinner för? Det mesta går om glädjen och viljan finns där, men ibland dyker det upp hinder på vägen. Jag själv försöker se eventuella nederlag eller motgångar som utmaningar istället.

Utmaningar är det som driver dig framåt. Ibland får du skapa dem själv och ibland gör livet det åt dig! Ge inte upp, gå ner till gymmet och bara ta en kaffe med vännerna.. suget kommer tillbaka!

Glöm heller inte bort att många av våra främsta atleter idag även de någon gång har haft en skada de tagit sig vidare från. Använd dessa som dina inspiratörer i nuläget. 

/Helene

On
Off

0 kommentarer

  • Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Är det bra att äta brosk och skinn på till exempel kyckling? Jag har hört att det är bra för lederna –och att det motverkar stretchmärken på huden som blir av träning.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-16 09:45

  • Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Få saker är mer förödande för träningen än att vara sjuk. Har man någon mindre skada kan man ofta träna runt den med alternativa upplägg och övningar, men är man sjuk blir det ingen träning alls gjord. Ingen träning betyder negativa resultat, eller till och med helt uteblivna sådana. Hösten och vintern är nära förestående, kanske mer nära än man vill tänka på, och det betyder för många slutet på lata dagar på stranden och i stället nya hårdsatsningar i gymmet. För att få ut så mycket som möjligt av de här satsningarna krävs att man kan träna utan ofrivilliga avbrott. Det sista man behöver är att tillbringa en vecka i sängen med hostmedicin och näsdukar.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-08-15 09:43

  • Äntligen i butikshyllorna!

    Äntligen i butikshyllorna!

    Den olidliga väntan är över och nya numret av BODY finns åter på hyllorna i en butik nära dig

    Nyheter Redaktionen, 2018-08-14 12:30

  • Vad är det med motivation?

    Vad är det med motivation?

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-08-14 09:15

  • Baksidornas baksidor

    Baksidornas baksidor

    Jag har svårt att bygga baksida lår. När jag väl tränar baksidorna så har jag såpass bra kontakt att det börjar krampa. Efteråt kan jag knappt böja mig framåt. Ett återkommande problem är smärta i ländryggen, ibland så illa som ryggskott. Dock händer det inte mycket med muskelns utveckling. Tränar jag fel?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-08-11 11:05

  • Äntligen nytt nummer av BODY!

    Äntligen nytt nummer av BODY!

    Om bara några dagar landar nya numret! Här kommer en liten förhandstitt på innehållet, som i vanlig ordning bjuder på en hel del massa. Sommaren är inte slut än, men de flesta har fått börja fundera på att ta sig tillbaka till vardag med jobb, skola och gym. Dags att ta i med hårdhandskarna på träningen igen! 100 sidor inspiration för alla som förbättrar sin kropp. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-08 15:45

  • Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui från Uppsala kommer att tävla på årets Mr. Olympia. På bilderna skriver han på kontrakten i sällskap av sin bodybuildingmentor, BODY:s grundare Ove Rytter.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-07 16:00

  • Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Styrketräningen du inte kör, som förbättrar prestationen i all övrig träning!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-05 15:15

  • Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Fett är en del i människans grundstruktur tillsammans med bland annat muskler, vatten, ben och organ där samtliga komponenter är avgörande för vår hälsa. I synnerhet mängden fett är direkt relaterad till fysiskt välmående och prestationsförmåga. BODYs Linda Ericson berättar här om våra olika typer av kroppsfetter, vad som räknas som hälsosamma nivåer och hur vi gör för att mäta det.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-03 11:20

  • Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Mina bröstmuskler växer inte i volym vid bröstbenets mitt. Hur bör jag lägga upp min träning om jag vill öka bröstmuskelns volym just vid bröstbenets mitt? Går det att punktträna bröstmuskeln?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-08-01 11:00

  • The Hunger Games. Vad styr?

    The Hunger Games. Vad styr?

    En vanlig missuppfattning är att hunger styrs utifrån hur tomt eller fullt det är i magen. I själva verket regleras den i allra högsta grad av hormoner. Linda Ericson berättar om de två viktigaste spelpjäserna.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-30 12:58

  • 5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    Det spekuleras mycket kring fenomenet viktnedgång och fettförbränning i allehanda träningsforum, gymsällskap och antagligen även i de flesta fikarum. Temat är konstant glödhett och frågeställningen i stort sett alltid densamma: Hur maximerar vi fettförbränningen?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-26 14:30

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat