Hur får jag tillbaka min träningsmotivation efter skadan?

Publicerad

Jag var en väldigt inbiten gymmare för ett par år sedan och hade som målsättning att tävla i framtiden. En olycka satte dock käppar i hjulet för mig så pass mycket att jag efter min operation inte fick träna på flera månader.

Så småningom kunde jag börja träna lätt rehabilitering, men när jag väl blev varse den långa vägen tillbaka sjönk motivationen helt och hållet. Eftersom målsättningarna alltid varit höga så kändes det nu ganska hopplöst.. så mycket tid och kraft som nu var som 'bortblåst'…

Jag får panik av tanken på att mina muskler bara förtvinar när jag inte får träna som förr.
Vad ska jag göra? Jag vill ju fortfarande upp på scen en vacker dag. Hur får jag motivationen tillbaka?

/Nicklas

 

HELENE svarar

Vad tråkigt att höra att du varit med om en olycka som begränsar din träning. Jag har själv en gång varit i samma situation, vilket gjorde att jag fick kriga med rehabiliteringsträning i över ett år innan jag kunde köra ordentligt igen. Nu vet jag inte vad du råkat ut för, hur du är skadad eller hur länge sedan olyckan skedde, men jag ska ändå försöka ge dig mina bästa råd utifrån din berättelse.

Hur trist det än kan kännas med rehabiliteringsträning så är det en del av vägen tillbaka. Du får inte fuska med den –och anledningarna är flera.

Dina framtida problem kan i värsta fall bli ännu större om du inte tar dig tid till att göra den rehabiliteringsträning du blivit rekommenderad att göra. Den finns ju där för att stärka upp och återuppbygga det skadade området, vilket är en förutsättning för att du skall kunna träna hårt igen utan att skada dig på nytt. Kroppen behöver också tid för att återhämta sig och "väckas till liv" igen efter en olycka/skada så att alla involverade delar: muskler, senor, ligament, nerver et cetera hänger med. 

Men bara för att du rehabiliteringstränar så betyder det inte att du behöver "stänga av" all annan form av träning under tiden. Du kan förmodligen (om inte läkaren säger något annat) träna resten av kroppen –och inom en snar framtid även delar av det opererade området. Till en början kan du träna kring problemet och använda dig av övningar som funkar och som inte gör ont. Ju längre tid som går och ju starkare du blir så kommer du snart kunna träna även det skadade området, om du gör allt i rätt ordning! 

Muskler försvinner inte över en natt och rehabilitering behöver inte betyda att man tappar all muskelmassa. Det viktiga är att du fortsätter träna det du kan göra, lyssnar på läkarens och sjukgymnastens råd/direktiv samt att du inte tappar bort ditt mål! Även om du kanske måste skjuta fram slutdatumet på ditt mål så behöver det väl inte uteslutas? 

Kom ihåg varför du började träna och varför du satte upp det här målet. Tänk på hur träningen i så många år har varit en given och väldigt positiv del av din vardag! Vill du ta bort det ur ditt liv, det du verkligen brinner för? Det mesta går om glädjen och viljan finns där, men ibland dyker det upp hinder på vägen. Jag själv försöker se eventuella nederlag eller motgångar som utmaningar istället.

Utmaningar är det som driver dig framåt. Ibland får du skapa dem själv och ibland gör livet det åt dig! Ge inte upp, gå ner till gymmet och bara ta en kaffe med vännerna.. suget kommer tillbaka!

Glöm heller inte bort att många av våra främsta atleter idag även de någon gång har haft en skada de tagit sig vidare från. Använd dessa som dina inspiratörer i nuläget. 

/Helene

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017