Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

Publicerad

I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

Det är just välbefinnandet i stort vi slipar lite extra på när vi ägnar oss åt utomhusaktiviteter. I och med att vi spenderar större delen av vår vakna tid under tak på ett eller annat sätt; på jobbet, hemma, i bilen eller på gymmet så är denna stunds svettande ute i det fria helt klart ett hälsosamt och upplyftande avbrott i vardagen. Och nej, du behöver inte på något vis avverka kilometer efter kilometer i löparspåret eller släpa med dig särskild rekvisita. Kroppsvikt räcker långt i kombination med lite frigjord yta för att både bygga styrka och uthållighet.

Att träna utomhus påverkar dig på många fler sätt än bara ett, ur både ett mentalt och fysiskt perspektiv. I och med de olika utmaningar och hinder moder natur ställer ut kommer du garanterat att stärka din upplevelse av dig själv som en på riktigt atletisk individ. Till exempel, träning på ojämn terräng så som stigar, sand eller gräs ställer högre krav på både kroppskontroll rent generellt men i vissa fall också balans. Beroende på vilken träningsform du ägnar dig åt så kommer dina leder och muskler att i varierande grad aktiveras mer än vad de hade gjort inomhus, på ett stumt och plant underlag.


Om vi till exempel ser till löpträning så blir denna aktivitet garanterat mer underhållande och också utvecklande rent fysiskt om du samtidigt behöver uppmärksamma och i nästa steg undvika trädrötter, stenar eller kanske till och med levande varelser. Du kan räkna med helt andra utmaningar än vad du hade ställts inför inne på gymmet, kutande på ett något mer monotont löpband. Ute i naturen är det istället din fantasi som sätter gränserna!

Vilka är de konkreta fördelarna med utomhusträning?
Frånsett det mer idrottsspecifika som är direkt avhängigt träningens intensitet, vår individuella ambitionsnivå och så vidare är några av fördelarna följande:

  • Den agerar ett slags omedelbar energiinjektion, nödvändig för att vi ska orka och kanske även njuta av att ta oss an det vardagliga livet i övrigt.
  • Miljöombytet i sig ger oss ny motivation, inte minst då det är en tydlig paus från gråa kontorsväggar, ändlösa bilköer eller till och med gymmets oföränderliga insida.
  • Valmöjligheterna avseende träningsform är många så det finns garanterat någonting för alla. Du är till skillnad ifrån inomhusträning inte heller förpassad till en begränsad yta för ditt träningspass.
  • Träning ute i naturen har märkbart positiv effekt på vårt kardiovaskulära system och andningsorgan.
  • Du får i dig vitamin D helt automatiskt. D-vitamin är viktigt för vår benhälsa, hormonella balans, vårt immunsystem samt har även cancerförebyggande egenskaper. Med andra ord, ta tillfället i akt och slå två flugor i en smäll.
  • Gymmet är öppet 24 timmar om dygnet, årets alla dagar och medlemskapet är gratis! Det är möjligt att du saknar viss utrustning som annars finns att tillgå på de mer konventionella gymmen, men med hjälp av lite trick och ett visst mått kreativitet ska du nog se att denna miljö kan ge dig precis allt du behöver för ett verksamt träningspass.

    Detta med att vara kreativ kan innebära att använda sig av rekvisita du finner på lekplatser, i parker, på stranden eller längsmed löparspåret. Är du mer ute efter att bygga styrka är de klassiska övningarna chins och dips väl värda att infoga i träningspasset, eller varför inte inverterad rodd om du finner en stång eller tillräckligt stark gren i lämplig höjd? Ett tips är också att ta med sig gummiband av något slag för att vara helt oberoende av naturens utbud i form av träd, stenar eller annat som kan agera träningspartner. Eller kombinera samtliga redskap och möjligheter för att i verklig mening få till ett heltäckande träningspass.

Hur kan ett träningspass mitt ute i skogen se ut?
Möjligheterna är oändliga även om vi bara har kroppsvikt att tillgå. Testa övningskomplexet nedan för att driva på flåset en aning och samtidigt se till att mjölksyra produceras. Upprepa 2, 3 eller fler gånger beroende på förmåga och ambitionsnivå.
Övningsförklaring: "Bear crawls" innebär att du utgår ifrån position stående på alla fyra (fötter och händer på marken). Du tar ett kliv framåt med vänster hand och höger fot simultant. Sedan tar du nästa steg framåt med höger hand och vänster fot. Alternera vänster och höger, steg för steg. Utmana dig själv genom att stega också baklänges. 

Runda 1
Bear crawls: 20 sekunder
Stillastående utfall (vänster fot fram): 10 reps
Bear crawls: 20 sekunder
Stillastående utfall (höger fot fram): 10 reps
Kneetucks: 30 sekunder
Utfallskliv bakåt (vänster fot): 10 reps
Kneetucks: 20 sekunder
Utfallskliv bakåt (höger fot): 10 reps
Bear crawls: 20 sekunder

Vila

Runda 2
Bear crawls: 10 sekunder
Statisk squat: 10 sekunder
Bear crawls: 20 sekunder
Statisk squat: 20 sekunder
Bear crawls: 30 sekunder
Statisk squat: 30 sekunder
Bear crawls: 30 sekunder
Statisk squat: 30 sekunder
Bear crawls: 20 sekunder
Statisk squat: 20 sekunder
Bear crawls: 10 sekunder
Statisk squat: 10 sekunder

 

Övningsförklaring: "Bear crawls" innebär att du utgår ifrån position stående på alla fyra (fötter och händer på marken). Du tar ett kliv framåt med vänster hand och höger fot simultant. Sedan tar du nästa steg framåt med höger hand och vänster fot. Alternera vänster och höger, steg för steg. Utmana dig själv genom att stega också baklänges.

Om det är upp till dig att själv välja tidpunkt för träningspasset så är någon gång på morgonen att rekommendera. Luften är friskare och temperaturen oftast behagligare. Risken är annars också överhängande att träningsmotivationen sinar under dagen, att vi gärna spelar ut kortet om att vi är alldeles för trötta efter en hård dag på arbetet och därmed hoppar över träningen.


Stig upp tidigt, undvik att reflektera för mycket och gå ut och bara gör det! 

Linda Ericson, Onlinecoach och verksamhetsansvarig på RCSN Fitness

On
Off

0 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Knäböj eller plankan för stark core – vilken är bäst?

    Knäböj eller plankan för stark core – vilken är bäst?

    Andreas Abelsson har tittat på den senaste forskningen som jämför muskelaktiveringen för en stark core vid två av våra absoluta favoritövningar.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-29 10:12

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017