Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

Publicerad

I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

Det är just välbefinnandet i stort vi slipar lite extra på när vi ägnar oss åt utomhusaktiviteter. I och med att vi spenderar större delen av vår vakna tid under tak på ett eller annat sätt; på jobbet, hemma, i bilen eller på gymmet så är denna stunds svettande ute i det fria helt klart ett hälsosamt och upplyftande avbrott i vardagen. Och nej, du behöver inte på något vis avverka kilometer efter kilometer i löparspåret eller släpa med dig särskild rekvisita. Kroppsvikt räcker långt i kombination med lite frigjord yta för att både bygga styrka och uthållighet.

Att träna utomhus påverkar dig på många fler sätt än bara ett, ur både ett mentalt och fysiskt perspektiv. I och med de olika utmaningar och hinder moder natur ställer ut kommer du garanterat att stärka din upplevelse av dig själv som en på riktigt atletisk individ. Till exempel, träning på ojämn terräng så som stigar, sand eller gräs ställer högre krav på både kroppskontroll rent generellt men i vissa fall också balans. Beroende på vilken träningsform du ägnar dig åt så kommer dina leder och muskler att i varierande grad aktiveras mer än vad de hade gjort inomhus, på ett stumt och plant underlag.


Om vi till exempel ser till löpträning så blir denna aktivitet garanterat mer underhållande och också utvecklande rent fysiskt om du samtidigt behöver uppmärksamma och i nästa steg undvika trädrötter, stenar eller kanske till och med levande varelser. Du kan räkna med helt andra utmaningar än vad du hade ställts inför inne på gymmet, kutande på ett något mer monotont löpband. Ute i naturen är det istället din fantasi som sätter gränserna!

Vilka är de konkreta fördelarna med utomhusträning?
Frånsett det mer idrottsspecifika som är direkt avhängigt träningens intensitet, vår individuella ambitionsnivå och så vidare är några av fördelarna följande:

  • Den agerar ett slags omedelbar energiinjektion, nödvändig för att vi ska orka och kanske även njuta av att ta oss an det vardagliga livet i övrigt.
  • Miljöombytet i sig ger oss ny motivation, inte minst då det är en tydlig paus från gråa kontorsväggar, ändlösa bilköer eller till och med gymmets oföränderliga insida.
  • Valmöjligheterna avseende träningsform är många så det finns garanterat någonting för alla. Du är till skillnad ifrån inomhusträning inte heller förpassad till en begränsad yta för ditt träningspass.
  • Träning ute i naturen har märkbart positiv effekt på vårt kardiovaskulära system och andningsorgan.
  • Du får i dig vitamin D helt automatiskt. D-vitamin är viktigt för vår benhälsa, hormonella balans, vårt immunsystem samt har även cancerförebyggande egenskaper. Med andra ord, ta tillfället i akt och slå två flugor i en smäll.
  • Gymmet är öppet 24 timmar om dygnet, årets alla dagar och medlemskapet är gratis! Det är möjligt att du saknar viss utrustning som annars finns att tillgå på de mer konventionella gymmen, men med hjälp av lite trick och ett visst mått kreativitet ska du nog se att denna miljö kan ge dig precis allt du behöver för ett verksamt träningspass.

    Detta med att vara kreativ kan innebära att använda sig av rekvisita du finner på lekplatser, i parker, på stranden eller längsmed löparspåret. Är du mer ute efter att bygga styrka är de klassiska övningarna chins och dips väl värda att infoga i träningspasset, eller varför inte inverterad rodd om du finner en stång eller tillräckligt stark gren i lämplig höjd? Ett tips är också att ta med sig gummiband av något slag för att vara helt oberoende av naturens utbud i form av träd, stenar eller annat som kan agera träningspartner. Eller kombinera samtliga redskap och möjligheter för att i verklig mening få till ett heltäckande träningspass.

Hur kan ett träningspass mitt ute i skogen se ut?
Möjligheterna är oändliga även om vi bara har kroppsvikt att tillgå. Testa övningskomplexet nedan för att driva på flåset en aning och samtidigt se till att mjölksyra produceras. Upprepa 2, 3 eller fler gånger beroende på förmåga och ambitionsnivå.
Övningsförklaring: "Bear crawls" innebär att du utgår ifrån position stående på alla fyra (fötter och händer på marken). Du tar ett kliv framåt med vänster hand och höger fot simultant. Sedan tar du nästa steg framåt med höger hand och vänster fot. Alternera vänster och höger, steg för steg. Utmana dig själv genom att stega också baklänges. 

Runda 1
Bear crawls: 20 sekunder
Stillastående utfall (vänster fot fram): 10 reps
Bear crawls: 20 sekunder
Stillastående utfall (höger fot fram): 10 reps
Kneetucks: 30 sekunder
Utfallskliv bakåt (vänster fot): 10 reps
Kneetucks: 20 sekunder
Utfallskliv bakåt (höger fot): 10 reps
Bear crawls: 20 sekunder

Vila

Runda 2
Bear crawls: 10 sekunder
Statisk squat: 10 sekunder
Bear crawls: 20 sekunder
Statisk squat: 20 sekunder
Bear crawls: 30 sekunder
Statisk squat: 30 sekunder
Bear crawls: 30 sekunder
Statisk squat: 30 sekunder
Bear crawls: 20 sekunder
Statisk squat: 20 sekunder
Bear crawls: 10 sekunder
Statisk squat: 10 sekunder

 

Övningsförklaring: "Bear crawls" innebär att du utgår ifrån position stående på alla fyra (fötter och händer på marken). Du tar ett kliv framåt med vänster hand och höger fot simultant. Sedan tar du nästa steg framåt med höger hand och vänster fot. Alternera vänster och höger, steg för steg. Utmana dig själv genom att stega också baklänges.

Om det är upp till dig att själv välja tidpunkt för träningspasset så är någon gång på morgonen att rekommendera. Luften är friskare och temperaturen oftast behagligare. Risken är annars också överhängande att träningsmotivationen sinar under dagen, att vi gärna spelar ut kortet om att vi är alldeles för trötta efter en hård dag på arbetet och därmed hoppar över träningen.


Stig upp tidigt, undvik att reflektera för mycket och gå ut och bara gör det! 

Linda Ericson, Onlinecoach och verksamhetsansvarig på RCSN Fitness

On
Off

0 kommentarer

  • Intervjuregn på Swefit Expo

    Intervjuregn på Swefit Expo

    I helgen gick Swefit Expo i Borås av stapeln, med många fina tävlingar och utställare på plats. Arrangör Sharam Daneshmand passade på att haffa flera av de närvarande atleterna för en stunds samtal.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-12 10:25

  • Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Att kategoriskt klassa övningar som "bra" eller "dåliga" är vanskligt. Väldigt få övningar är bra eller dåliga i alla situationer. Först måste man fråga sig vem det är som utför övningen och i vilket syfte han eller hon utför övningen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-08 09:13

  • Sneak peek av nya numret!

    Sneak peek av nya numret!

    Vi har längtat ihjäl oss efter nya numret av BODY (men det har det varit värt). Ni kan inte få tag i det i butik riktigt än, men här kommer en liten förhandstitt så att ni hinner förbereda er mentalt på nästa veckas fullknôkade godispåse!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-04 09:45

  • Dags att ge upp?

    Dags att ge upp?

    Du slår knut på dig själv om och om igen men resultaten uteblir ändå. Det är kanske dags att byta övning?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-11-01 12:46

  • Tid mellan tävlingar?

    Tid mellan tävlingar?

    Hur mycket tid ska man ge sig själv mellan tävlingarna, för att hinna utveckla mer muskelmassa och hinna förbättra sin fysik på lång sikt?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-10-30 10:40

  • Maximera effekten av din styrketräning

    Maximera effekten av din styrketräning

    Vi är nog alla överens om att stretching är ett prestationshöjande inslag i en genomtänkt träningsrutin även om åsikterna går isär vad gäller utförande, timing och stretchingens faktiska syfte. Ägna det fem minuter av din dag och din kropp kommer att tacka dig redan i kväll!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-10-25 11:30

  • Klassiker i Tyngre kostym

    Klassiker i Tyngre kostym

    I helgen gick den sjunde upplagan av Tyngre Classic av stapeln. Efter en lång väntan fick fansen fitness, styrkemätning, viktstänger, glass och e-sport serverat i arrangörernas egen passionsgryta.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-23 18:51

  • Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Atleter från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland och Island möttes i Stockholm för att slåss om pokalerna. Ännu en gång stod det klart vilken nation som har bäst koll på träning för tryck, då Team Sweden plockade hem överlägset flest guld.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-22 07:24

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

2 kommentarer

annavoughot: Hej, vill du ha lite roligt? Jag har en webbkamera, någon av dina önskemål, följ länken sexychatxxx.com och lägg till mig som en vän

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017