Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

Publicerad

Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

De allra flesta matbutiker och hälsokostaffärer erbjuder ett flertal olika probiotikaprodukter till bredden fyllda med så kallade goda bakterier, vilka påstås bota allt från nedstämdhet till förstoppning och fetma. Probiotika som kosttillskott har stigit så pass i popularitet de senaste åren att vi vid sidan av livsmedel som redan innehåller levande bakterikulturer (yoghurt och andra fermenterade mjölkprodukter) enkelt hittar kapslar, juicer, bars och till och med kosmetiska produkter innehållandes dessa gynnsamma bakterier.

Innan vi går vidare kan vi kort nämna att de bakterier som oftast används som probiotika är bifidobakterier, laktobaciller och streptokocker. Laktobacillerna utgörs bland annat av Lactobacillus acidofilus, L. casei, L. fermentum, L. salivaroes, L. brevis, L. leichmannii, L. plantarum, L. cellobiosus, L. bulgaricus, L. salivarius, L. kefir (L. caucasicus), L. yoghurti (L- helveticus), L. delbrueckii. Det är också dessa som används vid tillverkningen av mjölkprodukter så som yoghurt, fil, smör och ost.

FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) tillsammans med Världshälsoorganisationen (WHO) definierar probiotika som "levande mikroorganismer som, när de administreras i adekvata mängder, ger en gynnsam hälsoeffekt". [Wikipedia]

Till följd av användning av antibiotika, droger, överdriven alkoholkonsumtion, ohälsosam kost, exponering för toxiner eller sjukdom kan de hälsovådliga bakterierna öka i antal och därmed slå ut de goda bakterierna. Vår tarmflora kan även störas av stress, åldrande och till och med användning av antibakteriella tvålar.

Enligt forskare uppmuntrar probiotika utvecklingen av goda bakterier i våra tarmar. Dessa goda bakterier gynnar tarmfloran genom att fästa på tarmens slemhinna. Eftersom de nu tar dessa bindningsställen i anspråk så reduceras risken att andra, mindre gynnsamma bakterier tar fäste. De konkurrerar helt enkelt om såväl näring som fysiskt utrymme. Även om probiotika inte tycks kunna ersätta de onda bakterierna så kan dessa kolonier understödja vår organisms arbete att på naturlig väg återhämta sig. De probiotiska bakterierna har också en bevisat balanserande effekt på immunsystemet och underlättar både nedbrytning och upptag av födan. 

Kort sammanfattat:
När du förlorar goda bakterier i kroppen, till exempel efter en kur antibiotika, kan probiotika hjälpa till att återhämta och balansera upp den goda floran så att din kropp kan fortsätta fungerar optimalt.

Med dessa fakta på bordet är det viktigt att vi får i oss föda som innehåller hälsosamma bakterier, vilket i stor utsträckning innebär fermenterad (jäst) mat. På så sätt upprätthåller vi, via naturligt förekommande probiotika, god hälsa, starkt immunförsvar och minskar samtidigt mängden cancerogena och toxiska ämnen i tarmen.
Däremot, vid mer akuta fall så som rubbad tarmflora efter användning av antibiotika, torde enbart kosten i sig inte ha särskilt märkbar effekt. Åtminstone inte på kort sikt. När organismen och bakteriebalansen är försvagad (som t ex en konsekvens av läkemedelsanvändning) kan ett probiotikatillskott påverka tarmarna mer omgående.

Mjölkprodukter innehåller generellt sett störst mängd probiotika. Vi inkluderar här självklart inte sötade produkter utan endast yoghurt, surmjölk (här har man tillsatt en syrakultur) och andra jästa mjölkprodukter. Även surkål, saltgurka, oliver och surkål är källor till dessa goda bakterier.
Tar vi istället probiotika i form av tillskott bör vi intaga dessa strax innan vår måltid. Detta beror på att de probiotiska bakterierna överlever längre när PH-värdet i magen är som högst (under tiden vi äter) vilket förbättrar oddsen att de når tarmarna intakta. Överdriv inte mängden vatten du dricker innan din måltid utan se bara till att du enkelt kan svälja kapslarna.  

I allmänhet anses livsmedel och kosttillskott innehållande probiotika vara ofarliga för de allra flesta av oss. Dock bör individer med problem relaterade till immunsystemet eller andra hälsobekymmer undvika att ta dem utan att först konsultera sin läkare. Det finns heller ingen mening med att personer, vars tarmar fungerar klanderfritt, börjar dricka probiotika –trots att detta är vanligt förekommande.


Är vi bekymmersfria och äter näringsriktigt finns det ingen anledning att falla för marknadsföring som gärna vill skapa ett problem vi inte ens själva visste att vi hade (som bara måste lösas!) till många gånger ganska tjocka prislappar.

Linda Ericson, Onlinecoach och verksamhetsansvarig på RCSN Fitness

On
Off

0 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-30 11:00

  • Knäböj eller plankan för stark core – vilken är bäst?

    Knäböj eller plankan för stark core – vilken är bäst?

    Andreas Abelsson har tittat på den senaste forskningen som jämför muskelaktiveringen för en stark core vid två av våra absoluta favoritövningar.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-29 10:12

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017