Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

Publicerad

Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

De allra flesta matbutiker och hälsokostaffärer erbjuder ett flertal olika probiotikaprodukter till bredden fyllda med så kallade goda bakterier, vilka påstås bota allt från nedstämdhet till förstoppning och fetma. Probiotika som kosttillskott har stigit så pass i popularitet de senaste åren att vi vid sidan av livsmedel som redan innehåller levande bakterikulturer (yoghurt och andra fermenterade mjölkprodukter) enkelt hittar kapslar, juicer, bars och till och med kosmetiska produkter innehållandes dessa gynnsamma bakterier.

Innan vi går vidare kan vi kort nämna att de bakterier som oftast används som probiotika är bifidobakterier, laktobaciller och streptokocker. Laktobacillerna utgörs bland annat av Lactobacillus acidofilus, L. casei, L. fermentum, L. salivaroes, L. brevis, L. leichmannii, L. plantarum, L. cellobiosus, L. bulgaricus, L. salivarius, L. kefir (L. caucasicus), L. yoghurti (L- helveticus), L. delbrueckii. Det är också dessa som används vid tillverkningen av mjölkprodukter så som yoghurt, fil, smör och ost.

FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) tillsammans med Världshälsoorganisationen (WHO) definierar probiotika som "levande mikroorganismer som, när de administreras i adekvata mängder, ger en gynnsam hälsoeffekt". [Wikipedia]

Till följd av användning av antibiotika, droger, överdriven alkoholkonsumtion, ohälsosam kost, exponering för toxiner eller sjukdom kan de hälsovådliga bakterierna öka i antal och därmed slå ut de goda bakterierna. Vår tarmflora kan även störas av stress, åldrande och till och med användning av antibakteriella tvålar.

Enligt forskare uppmuntrar probiotika utvecklingen av goda bakterier i våra tarmar. Dessa goda bakterier gynnar tarmfloran genom att fästa på tarmens slemhinna. Eftersom de nu tar dessa bindningsställen i anspråk så reduceras risken att andra, mindre gynnsamma bakterier tar fäste. De konkurrerar helt enkelt om såväl näring som fysiskt utrymme. Även om probiotika inte tycks kunna ersätta de onda bakterierna så kan dessa kolonier understödja vår organisms arbete att på naturlig väg återhämta sig. De probiotiska bakterierna har också en bevisat balanserande effekt på immunsystemet och underlättar både nedbrytning och upptag av födan. 

Kort sammanfattat:
När du förlorar goda bakterier i kroppen, till exempel efter en kur antibiotika, kan probiotika hjälpa till att återhämta och balansera upp den goda floran så att din kropp kan fortsätta fungerar optimalt.

Med dessa fakta på bordet är det viktigt att vi får i oss föda som innehåller hälsosamma bakterier, vilket i stor utsträckning innebär fermenterad (jäst) mat. På så sätt upprätthåller vi, via naturligt förekommande probiotika, god hälsa, starkt immunförsvar och minskar samtidigt mängden cancerogena och toxiska ämnen i tarmen.
Däremot, vid mer akuta fall så som rubbad tarmflora efter användning av antibiotika, torde enbart kosten i sig inte ha särskilt märkbar effekt. Åtminstone inte på kort sikt. När organismen och bakteriebalansen är försvagad (som t ex en konsekvens av läkemedelsanvändning) kan ett probiotikatillskott påverka tarmarna mer omgående.

Mjölkprodukter innehåller generellt sett störst mängd probiotika. Vi inkluderar här självklart inte sötade produkter utan endast yoghurt, surmjölk (här har man tillsatt en syrakultur) och andra jästa mjölkprodukter. Även surkål, saltgurka, oliver och surkål är källor till dessa goda bakterier.
Tar vi istället probiotika i form av tillskott bör vi intaga dessa strax innan vår måltid. Detta beror på att de probiotiska bakterierna överlever längre när PH-värdet i magen är som högst (under tiden vi äter) vilket förbättrar oddsen att de når tarmarna intakta. Överdriv inte mängden vatten du dricker innan din måltid utan se bara till att du enkelt kan svälja kapslarna.  

I allmänhet anses livsmedel och kosttillskott innehållande probiotika vara ofarliga för de allra flesta av oss. Dock bör individer med problem relaterade till immunsystemet eller andra hälsobekymmer undvika att ta dem utan att först konsultera sin läkare. Det finns heller ingen mening med att personer, vars tarmar fungerar klanderfritt, börjar dricka probiotika –trots att detta är vanligt förekommande.


Är vi bekymmersfria och äter näringsriktigt finns det ingen anledning att falla för marknadsföring som gärna vill skapa ett problem vi inte ens själva visste att vi hade (som bara måste lösas!) till många gånger ganska tjocka prislappar.

Linda Ericson, Onlinecoach och verksamhetsansvarig på RCSN Fitness

On
Off

0 kommentarer

  • Intervjuregn på Swefit Expo

    Intervjuregn på Swefit Expo

    I helgen gick Swefit Expo i Borås av stapeln, med många fina tävlingar och utställare på plats. Arrangör Sharam Daneshmand passade på att haffa flera av de närvarande atleterna för en stunds samtal.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-12 10:25

  • Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Att kategoriskt klassa övningar som "bra" eller "dåliga" är vanskligt. Väldigt få övningar är bra eller dåliga i alla situationer. Först måste man fråga sig vem det är som utför övningen och i vilket syfte han eller hon utför övningen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-08 09:13

  • Sneak peek av nya numret!

    Sneak peek av nya numret!

    Vi har längtat ihjäl oss efter nya numret av BODY (men det har det varit värt). Ni kan inte få tag i det i butik riktigt än, men här kommer en liten förhandstitt så att ni hinner förbereda er mentalt på nästa veckas fullknôkade godispåse!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-04 09:45

  • Dags att ge upp?

    Dags att ge upp?

    Du slår knut på dig själv om och om igen men resultaten uteblir ändå. Det är kanske dags att byta övning?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-11-01 12:46

  • Tid mellan tävlingar?

    Tid mellan tävlingar?

    Hur mycket tid ska man ge sig själv mellan tävlingarna, för att hinna utveckla mer muskelmassa och hinna förbättra sin fysik på lång sikt?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-10-30 10:40

  • Maximera effekten av din styrketräning

    Maximera effekten av din styrketräning

    Vi är nog alla överens om att stretching är ett prestationshöjande inslag i en genomtänkt träningsrutin även om åsikterna går isär vad gäller utförande, timing och stretchingens faktiska syfte. Ägna det fem minuter av din dag och din kropp kommer att tacka dig redan i kväll!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-10-25 11:30

  • Klassiker i Tyngre kostym

    Klassiker i Tyngre kostym

    I helgen gick den sjunde upplagan av Tyngre Classic av stapeln. Efter en lång väntan fick fansen fitness, styrkemätning, viktstänger, glass och e-sport serverat i arrangörernas egen passionsgryta.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-23 18:51

  • Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Atleter från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland och Island möttes i Stockholm för att slåss om pokalerna. Ännu en gång stod det klart vilken nation som har bäst koll på träning för tryck, då Team Sweden plockade hem överlägset flest guld.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-22 07:24

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

2 kommentarer

annavoughot: Hej, vill du ha lite roligt? Jag har en webbkamera, någon av dina önskemål, följ länken sexychatxxx.com och lägg till mig som en vän

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017