Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

Publicerad

Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

"Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!"

Bara smaka på den meningen. Jag som tränar får inte äta det där, eller det här.
Vi som tränar regelbundet har någonstans på vägen förlorat vår rätt att tillsätta näring, det vill säga kompensera för det hårda arbete vi tvingat vår kropp att utföra och också förväntar oss resultat av. Men vad är det som ger oss dessa, såväl funktionella som estetiska, resultat? Just det. Mat.
Jag vågar drista mig till att påstå att jag inte är ensam om att vara måltavla för dessa projiceringar av andras snedvridna föreställningar. Dessa pekpinnar kommer dock inte bara utifrån utan masshysterin har skapats och fortsätter också frodas inom träningscommunityt självt. Oavsett vad vårt mål är tycks en del av svaret vara att vi ska äta mindre och gärna också räkna kalorierna så att vi kan vila i inbillningen om att vi har kontroll. 

Det är naturligtvis inte så att svaret är att vi ska äta mer för att gå ned i vikt, eller peta i oss precis allt vi kommer över för att gå upp i kvalitativ vikt. Om vi talar om ren viktnedgång är ett kaloriunderskott nödvändigt, detta är simpel matematik, men det behöver inte uppnås genom att vi förvägrar oss själva och vår kropp näring. Ett hälsosammare alternativ är att istället balansera upp det hela så att vi förbrukar kalorier också med hjälp av fysisk aktivitet. Att markant öka på träningen och simultant sänka energiintaget med samma drastiska mått leder inte bara till detta påstått åtråvärda stadie av kaloriunderskott, utan även närings- och energiunderskott. När vår kropp de facto saknar energi att ta av blir det svårt att vara produktiv överhuvudtaget. Detta i samband med den negativa inverkan på vår hormonproduktion som längre tids utebliven näring kan innebära.

Att hålla kilona under kontroll kan i teorin låta som den absolut enklaste uppgift: ät mer än vad du förbrukar och det kommer att ge utslag på vågen. Däremot, fysiologin som gömmer sig bakom den principen är något mer komplicerad och dynamisk än vad människor i regel tänker och tror.

Om vi tar systemet att räkna kalorier som exempel så är detta ett system i vilket vi ofta ignorerar vår kropps faktiska signaler och utgår ifrån siffror som många gånger är långt ifrån så precisa som vi gärna vill tro. Detta gäller både egna kalori- och makronutrientskalkyler samt avkastningen av fysisk aktivitet, det vill säga hur många kalorier vi enligt maskinen eller vår fräsiga träningsklocka har förbränt.

Om du inte är en av dem som regelbundet tar sig till gymmet och samtidigt har ett arbete som mer eller mindre tvingar dig till stillasittande dagarna i ända, så tillhör du dessvärre den kategori som bör hålla ett extra öga på sitt kaloriintag. Aktiva individer gör dock klokare i att se mer till vad de i själva verket får för sina kalorier istället för att fokusera på att hålla siffrorna i schack. 

Jag vill dock förtydliga att konceptet om att räkna kalorier kan vara till hjälp för precis alla, oavsett ambitioner och mål, men det är närmast uteslutande en tillfällig strategi som dessvärre många gånger helt ballar ur. Om man vet med sig att man av naturen är något tvångsmässig i sitt beteende är detta något man överhuvudtaget inte bör ägna sig åt då det gärna spär på maniska tendenser. Synnerligen jobbigt är också det faktum att du vid varje uträkning kommer att få ett annorlunda resultat, om än på marginalen, vilket ganska snart fimpar inbillningen om att vi styr våra kalorier med järnhand.

 

Antalet kalorier är inte det enda viktiga
Ja, fenomenet "kalorier" existerar och detta kan i för stora mängder skapa oönskad viktuppgång. Däremot är det inte det enda som har betydelse. Vi kan välja våra kalorier med omsorg och se till att närings- och energidensiteten är så hög som möjligt, det vill säga att du för tämligen få kalorier ändå får i dig en stor mängd näring.  Istället för att uppmärksamma antalet kalorier utgår du ifrån livsmedlets övergripande näringskomposition. Detta är den strategi som garanterat är mest framgångsrik om vi inte kämpar med enorm övervikt.
Högkvalitativa kalorier som kommer från livsmedel rika på näringsämnen, med såkallad hög energidensitet, understödjer också ett stabilt blodsocker vilket sällan är ett självskrivet inslag i jakten på kalorier. Dessutom uppmuntrar de frisättningen av hormon som stimulerar kroppens naturliga fömåga till fettförbränning.

Det krävs en mycket stark vilja för att lyckas upprätthålla detta räknande, eller åtminstone konstanta övervakning, många tror vara obligatorisk i kombination med mer seriös träning. Det skall mätas, analyseras, vägas och sedan bestämmas huruvida det eventuellt bör bytas ut mot något annat, mer "optimalt". Somliga lyckas lägga på sig ytterligare muskelmassa eller gå ned ett par kilon och även hålla sig kvar där tack vare fortsatt goda rutiner, men många ser sina förespeglade resultat gå om intet på grund av att kroppen till slut börjar göra motstånd då den inte får sina behov tillgodosedda.

Släpp de kompulsiva frågeställningarna om hur du snabbast blir av med kärlekshandtagen och ägna dig istället åt att göra det bästa du kan av din träning.

Slutsats
Om vi utgår ifrån en genomsnittlig person som bara vill skala ett par kilon eller återgå till något slags toppform så är kaloriräknande en metod som mycket väl kan uteslutas. Släpp de kompulsiva frågeställningarna om hur du snabbast blir av med de så kallade kärlekshandtagen, karvar ur snygga linjer längs lårmuskulaturen eller uppnår mer tydligt definierade triceps och ägna dig istället åt att göra det bästa du kan av din träning. Ta mat för vad det faktiskt är, vår kropps bränsle, och se till att tillföra detta i tillräcklig mängd och av tillräckligt kvalitativ art att den gynnar även nästa träningspass. Och nästa.  

Det är så du får resultat. Och du kommer må väsentligt bättre på vägen!

Linda Ericson, Onlinecoach och verksamhetsansvarig på RCSN Fitness

On
Off

0 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-30 11:00

  • Knäböj eller plankan för stark core – vilken är bäst?

    Knäböj eller plankan för stark core – vilken är bäst?

    Andreas Abelsson har tittat på den senaste forskningen som jämför muskelaktiveringen för en stark core vid två av våra absoluta favoritövningar.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-29 10:12

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017