Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

Publicerad

Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

"Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!"

Bara smaka på den meningen. Jag som tränar får inte äta det där, eller det här.
Vi som tränar regelbundet har någonstans på vägen förlorat vår rätt att tillsätta näring, det vill säga kompensera för det hårda arbete vi tvingat vår kropp att utföra och också förväntar oss resultat av. Men vad är det som ger oss dessa, såväl funktionella som estetiska, resultat? Just det. Mat.
Jag vågar drista mig till att påstå att jag inte är ensam om att vara måltavla för dessa projiceringar av andras snedvridna föreställningar. Dessa pekpinnar kommer dock inte bara utifrån utan masshysterin har skapats och fortsätter också frodas inom träningscommunityt självt. Oavsett vad vårt mål är tycks en del av svaret vara att vi ska äta mindre och gärna också räkna kalorierna så att vi kan vila i inbillningen om att vi har kontroll. 

Det är naturligtvis inte så att svaret är att vi ska äta mer för att gå ned i vikt, eller peta i oss precis allt vi kommer över för att gå upp i kvalitativ vikt. Om vi talar om ren viktnedgång är ett kaloriunderskott nödvändigt, detta är simpel matematik, men det behöver inte uppnås genom att vi förvägrar oss själva och vår kropp näring. Ett hälsosammare alternativ är att istället balansera upp det hela så att vi förbrukar kalorier också med hjälp av fysisk aktivitet. Att markant öka på träningen och simultant sänka energiintaget med samma drastiska mått leder inte bara till detta påstått åtråvärda stadie av kaloriunderskott, utan även närings- och energiunderskott. När vår kropp de facto saknar energi att ta av blir det svårt att vara produktiv överhuvudtaget. Detta i samband med den negativa inverkan på vår hormonproduktion som längre tids utebliven näring kan innebära.

Att hålla kilona under kontroll kan i teorin låta som den absolut enklaste uppgift: ät mer än vad du förbrukar och det kommer att ge utslag på vågen. Däremot, fysiologin som gömmer sig bakom den principen är något mer komplicerad och dynamisk än vad människor i regel tänker och tror.

Om vi tar systemet att räkna kalorier som exempel så är detta ett system i vilket vi ofta ignorerar vår kropps faktiska signaler och utgår ifrån siffror som många gånger är långt ifrån så precisa som vi gärna vill tro. Detta gäller både egna kalori- och makronutrientskalkyler samt avkastningen av fysisk aktivitet, det vill säga hur många kalorier vi enligt maskinen eller vår fräsiga träningsklocka har förbränt.

Om du inte är en av dem som regelbundet tar sig till gymmet och samtidigt har ett arbete som mer eller mindre tvingar dig till stillasittande dagarna i ända, så tillhör du dessvärre den kategori som bör hålla ett extra öga på sitt kaloriintag. Aktiva individer gör dock klokare i att se mer till vad de i själva verket får för sina kalorier istället för att fokusera på att hålla siffrorna i schack. 

Jag vill dock förtydliga att konceptet om att räkna kalorier kan vara till hjälp för precis alla, oavsett ambitioner och mål, men det är närmast uteslutande en tillfällig strategi som dessvärre många gånger helt ballar ur. Om man vet med sig att man av naturen är något tvångsmässig i sitt beteende är detta något man överhuvudtaget inte bör ägna sig åt då det gärna spär på maniska tendenser. Synnerligen jobbigt är också det faktum att du vid varje uträkning kommer att få ett annorlunda resultat, om än på marginalen, vilket ganska snart fimpar inbillningen om att vi styr våra kalorier med järnhand.

 

Antalet kalorier är inte det enda viktiga
Ja, fenomenet "kalorier" existerar och detta kan i för stora mängder skapa oönskad viktuppgång. Däremot är det inte det enda som har betydelse. Vi kan välja våra kalorier med omsorg och se till att närings- och energidensiteten är så hög som möjligt, det vill säga att du för tämligen få kalorier ändå får i dig en stor mängd näring.  Istället för att uppmärksamma antalet kalorier utgår du ifrån livsmedlets övergripande näringskomposition. Detta är den strategi som garanterat är mest framgångsrik om vi inte kämpar med enorm övervikt.
Högkvalitativa kalorier som kommer från livsmedel rika på näringsämnen, med såkallad hög energidensitet, understödjer också ett stabilt blodsocker vilket sällan är ett självskrivet inslag i jakten på kalorier. Dessutom uppmuntrar de frisättningen av hormon som stimulerar kroppens naturliga fömåga till fettförbränning.

Det krävs en mycket stark vilja för att lyckas upprätthålla detta räknande, eller åtminstone konstanta övervakning, många tror vara obligatorisk i kombination med mer seriös träning. Det skall mätas, analyseras, vägas och sedan bestämmas huruvida det eventuellt bör bytas ut mot något annat, mer "optimalt". Somliga lyckas lägga på sig ytterligare muskelmassa eller gå ned ett par kilon och även hålla sig kvar där tack vare fortsatt goda rutiner, men många ser sina förespeglade resultat gå om intet på grund av att kroppen till slut börjar göra motstånd då den inte får sina behov tillgodosedda.

Släpp de kompulsiva frågeställningarna om hur du snabbast blir av med kärlekshandtagen och ägna dig istället åt att göra det bästa du kan av din träning.

Slutsats
Om vi utgår ifrån en genomsnittlig person som bara vill skala ett par kilon eller återgå till något slags toppform så är kaloriräknande en metod som mycket väl kan uteslutas. Släpp de kompulsiva frågeställningarna om hur du snabbast blir av med de så kallade kärlekshandtagen, karvar ur snygga linjer längs lårmuskulaturen eller uppnår mer tydligt definierade triceps och ägna dig istället åt att göra det bästa du kan av din träning. Ta mat för vad det faktiskt är, vår kropps bränsle, och se till att tillföra detta i tillräcklig mängd och av tillräckligt kvalitativ art att den gynnar även nästa träningspass. Och nästa.  

Det är så du får resultat. Och du kommer må väsentligt bättre på vägen!

Linda Ericson, Onlinecoach och verksamhetsansvarig på RCSN Fitness

On
Off

0 kommentarer

  • Utveckling är min snuttefilt

    Utveckling är min snuttefilt

    BODY:s chefredaktör Anders Eriksson i nya ledaren

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-11-14 09:51

  • Intervjuregn på Swefit Expo

    Intervjuregn på Swefit Expo

    I helgen gick Swefit Expo i Borås av stapeln, med många fina tävlingar och utställare på plats. Arrangör Sharam Daneshmand passade på att haffa flera av de närvarande atleterna för en stunds samtal.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-12 10:25

  • Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Att kategoriskt klassa övningar som "bra" eller "dåliga" är vanskligt. Väldigt få övningar är bra eller dåliga i alla situationer. Först måste man fråga sig vem det är som utför övningen och i vilket syfte han eller hon utför övningen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-08 09:13

  • Sneak peek av nya numret!

    Sneak peek av nya numret!

    Vi har längtat ihjäl oss efter nya numret av BODY (men det har det varit värt). Ni kan inte få tag i det i butik riktigt än, men här kommer en liten förhandstitt så att ni hinner förbereda er mentalt på nästa veckas fullknôkade godispåse!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-04 09:45

  • Dags att ge upp?

    Dags att ge upp?

    Du slår knut på dig själv om och om igen men resultaten uteblir ändå. Det är kanske dags att byta övning?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-11-01 12:46

  • Tid mellan tävlingar?

    Tid mellan tävlingar?

    Hur mycket tid ska man ge sig själv mellan tävlingarna, för att hinna utveckla mer muskelmassa och hinna förbättra sin fysik på lång sikt?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-10-30 10:40

  • Maximera effekten av din styrketräning

    Maximera effekten av din styrketräning

    Vi är nog alla överens om att stretching är ett prestationshöjande inslag i en genomtänkt träningsrutin även om åsikterna går isär vad gäller utförande, timing och stretchingens faktiska syfte. Ägna det fem minuter av din dag och din kropp kommer att tacka dig redan i kväll!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-10-25 11:30

  • Klassiker i Tyngre kostym

    Klassiker i Tyngre kostym

    I helgen gick den sjunde upplagan av Tyngre Classic av stapeln. Efter en lång väntan fick fansen fitness, styrkemätning, viktstänger, glass och e-sport serverat i arrangörernas egen passionsgryta.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-23 18:51

  • Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Atleter från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland och Island möttes i Stockholm för att slåss om pokalerna. Ännu en gång stod det klart vilken nation som har bäst koll på träning för tryck, då Team Sweden plockade hem överlägset flest guld.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-22 07:24

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

2 kommentarer

annavoughot: Hej, vill du ha lite roligt? Jag har en webbkamera, någon av dina önskemål, följ länken sexychatxxx.com och lägg till mig som en vän

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 405, november

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017