Dags att ge upp?

Publicerad

Du slår knut på dig själv om och om igen men resultaten uteblir ändå. Det är kanske dags att byta övning?

När vi tränar driver vi vår kropp till att reagera och svara på yttre stimuli. Detta sker antingen genom muskelaktivering eller särskilda manöver i leder som inte annars hör till vårt naturliga rörelsemönster. Kroppen arbetar konstant för att anpassa sig till den uppgift den förväntas utföra och just denna anpassning innefattar bland annat stärkande av senor, ligament och muskler samt en ökning av musklernas tvärsnitt, det vill säga muskeltillväxt. Vad som spelar en avgörande roll i vår fysiska utveckling, oavsett om vi har fettförlust eller volymökning för ögonen, är kroppens homeostas och denna tar bara bort krokbenet för dig och din progress om du ger den en god anledning att göra så.

Homeostas kan definieras som organismens självreglering samt dess förmåga att kompensera för miljöförändringar och upprätthålla inre stabilitet. Justering av pH-värde, kroppstemperatur, mängden syre och koldioxid i blodet är några exempel på detta.
Din träning bör vara så pass stimulerande att kroppen ur flera aspekter tvingas frångå sitt komfortstadie och kontinuerligt sträva efter att istället stå upp emot de utmaningar den ställs inför. Först här talar vi om effektiv muskeltillväxt.
Detta kommer knappast som någon överraskning för den inbitne gymmaren men kan ändå vara värt att påminna om.

Låt säga att vi lirar våra kort rätt både under själva träningspasset och de efterföljande timmarna eller dagarna av återhämtning. Vi skapar rätt förutsättningar för superkompensation, det vill säga reparation av mikroskopiskt små skador och sedermera uppbyggnad av muskelfibrerna. Detta torde vara en done deal?
Tja, inte riktigt... vår kropps inbyggda mekanismer för superkompensation måste oupphörligt vara aktiva för att vi löpande ska kunna skjuta homeostasen framför oss, det vill säga fortsätta utvecklas (läs: växa). Detta är ett arbete som fordrar såväl envishet som målmedvetenhet.
Sanningen är emellertid den att det mest genomtänkta träningsprogram som följs konsekvent till sista stavelsen förr eller senare kommer att sluta generera tydliga resultat. De grundläggande fysiologiska principerna (behovet av progression) går inte att undgå och det gör ofta inte heller känslan av misströstan som, utan spår av självkritik, ibland leder till att vi helt förkastar vårt träningsupplägg även om vi mycket väl hade kunnat behålla den grundläggande strukturen och bara gjort några mindre justeringar.

När bör man kassera en särskild övning, eller överge hela träningsrutinen?
Den tydligaste indikationen på att förändring är nödvändig är såklart stagnation. Det vill säga avstannad muskulär utveckling eller haltande i den viktnedgång som tidigare tycktes bara rassla fram. Rätt teknik är inte viktigt bara för att vi ska säkerställa ergonomiska och skadefria lyft utan den möjliggör också maximal avkastning av varje övning. Sedan har vi också vikten av att faktiskt designa sitt träningsprogram utifrån de mål man har och ingenting annat. Häri brister många amatörer men även gymveteraner förtjänar emellanåt en åthutning. Konceptet att bara "kötta", till exempel genom en cykel av bröst/triceps och rygg/biceps kanske inte är det mest effektiva upplägg om du har specifika trouble spots då ett dylikt upplägg försummar många andra muskelgrupper.

Summa summarum handlar stagnation sällan om att man saknar fysisk förmåga att komma tillrätta med särskilda muskler eller muskelgrupper. Fallet är snarare det att man ofta tränar antingen fel eller utan konkret målsättning.
Enda gången du bör plocka bort en övning är egentligen bara om du upplever smärta under själva utförandet eller helt enkelt inte roas av den. Att släppa en ineffektiv övning (oavsett anledning till dess ineffektivitet) eller helt kasta om sin träningsrutin är inte synonymt med att ge upp. Det är snarare ett tecken på motsatsen.

Nonresponder – Nonexerciser?
Forskare påstår mer eller mindre enhälligt att detta fenomen inte existerar. All fysisk aktivering ger resultat på ett eller annat sätt och vill du åt märkbara, estetiska skillnader behöver du planera utefter denna ambition och lära dig att bita ihop när mjölksyran sköljer igenom.
Träning genererar alltså alltid fysisk anpassning och utveckling, men alla positiva fysiska anpassningar behöver inte nödvändigtvis äga rum för varje individ och varje träningsmetod.

Satsa på flerledsövningar
Vill du bli en både stark och hälsosam atlet är det minst fyra grundläggande rörelsemönster du bör arbeta med, oavsett om du vill packa på ytterligare mängd muskelmassa på och omkring låren eller om du har ett par envisa biceps som "trots allt" inte växer. Dessa rörelsemönster praktiseras bland annat via övningarna knäböj, marklyft, pull-ups och bänkpress – böj, press och drag med tyngre belastning och ett större antal muskler engagerade.

Flerledsövningar hjälper oss att bygga storlek och styrka medan isolerade övningar snarare finslipar på definitionen av särskilda muskler. Om du är nybörjare eller finner dig själv på en platå i din träning kan just detta koncept vara värt att ge en chans.

Till exempel, sluta slentriancurla och infoga istället den ofta bortglömda övningen som kan göra underverk för dina biceps: Chin-ups. Med ett tätt underhandsgrepp får du en effektiv ryggövning som på köpet också kan chocka dina biceps i form. Eller har dina triceps stannat i utvecklingen? Dra av ett par set tunga smalbänk vid nästa armpass och du ska ganska snart bli varse ett pump som många gånger slår det du kan uppnå via klassiska tricepsövningar så som push down och french press.

On
Off

1 kommentarer

  • Utveckling är min snuttefilt

    Utveckling är min snuttefilt

    BODY:s chefredaktör Anders Eriksson i nya ledaren

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-11-14 09:51

  • Intervjuregn på Swefit Expo

    Intervjuregn på Swefit Expo

    I helgen gick Swefit Expo i Borås av stapeln, med många fina tävlingar och utställare på plats. Arrangör Sharam Daneshmand passade på att haffa flera av de närvarande atleterna för en stunds samtal.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-12 10:25

  • Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Fem populära övningar som är sämre än du tror

    Att kategoriskt klassa övningar som "bra" eller "dåliga" är vanskligt. Väldigt få övningar är bra eller dåliga i alla situationer. Först måste man fråga sig vem det är som utför övningen och i vilket syfte han eller hon utför övningen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-08 09:13

  • Sneak peek av nya numret!

    Sneak peek av nya numret!

    Vi har längtat ihjäl oss efter nya numret av BODY (men det har det varit värt). Ni kan inte få tag i det i butik riktigt än, men här kommer en liten förhandstitt så att ni hinner förbereda er mentalt på nästa veckas fullknôkade godispåse!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-11-04 09:45

  • Tid mellan tävlingar?

    Tid mellan tävlingar?

    Hur mycket tid ska man ge sig själv mellan tävlingarna, för att hinna utveckla mer muskelmassa och hinna förbättra sin fysik på lång sikt?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-10-30 10:40

  • Maximera effekten av din styrketräning

    Maximera effekten av din styrketräning

    Vi är nog alla överens om att stretching är ett prestationshöjande inslag i en genomtänkt träningsrutin även om åsikterna går isär vad gäller utförande, timing och stretchingens faktiska syfte. Ägna det fem minuter av din dag och din kropp kommer att tacka dig redan i kväll!

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-10-25 11:30

  • Klassiker i Tyngre kostym

    Klassiker i Tyngre kostym

    I helgen gick den sjunde upplagan av Tyngre Classic av stapeln. Efter en lång väntan fick fansen fitness, styrkemätning, viktstänger, glass och e-sport serverat i arrangörernas egen passionsgryta.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-23 18:51

  • Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Atleter från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland och Island möttes i Stockholm för att slåss om pokalerna. Ännu en gång stod det klart vilken nation som har bäst koll på träning för tryck, då Team Sweden plockade hem överlägset flest guld.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-22 07:24

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

2 kommentarer

annavoughot: Hej, vill du ha lite roligt? Jag har en webbkamera, någon av dina önskemål, följ länken sexychatxxx.com och lägg till mig som en vän

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 405, november

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017