Body Radio

Vilket proteinpulver är bäst?

Publicerad

Anki Sundins bok "Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare".

Denna fråga, och många fler, besvaras i veckans BODY Radio av kostexperten Anki Sundin. Det blir även snack om testosteron, kolhydraternas funktion efter träning och huruvida man blir svag av mjöl.

Läs mer om Ankis arbete som nutritionist på NGruppen.se (Anki är VD för NGruppen och NGruppen Förlag). Hållpunkter i avsnitt 93 av BODY Radio:

  • 00:17:51 – Veckans gäst introduceras
  • 00:18:41 – Samtal med Anki Sundin
  • 01:04:45 – Eftersnack med värdarna

 
Direktlänk till showen som MP3-fil (om du har ont om bandbredd/använder mobilnät finns här en MP3-fil med halva "tyngden"). Spela upp avsnittet i webbläsaren genom att klicka på play-ikonen nedan. Andra alternativ för att lyssna på showen:


BODY Radio presenteras av: Gymgrossisten.com

Två BODY.se-bloggare samarbetar med Anki Sundin i olika former – Damir Trokic som klient och Andreaz Engström som medarbetare.

Damir beskriver själv:

Jag har precis avslutat en mycket lyckad karriär som Junior inom styrkelyft. Då jag valt att inte satsa på internationella tävlingar under 2013, som första året som senior så finns det utrymme för mig att satsa på en seriös deff för första gången i mitt liv!!!

Detta gör jag inte själv, utan det är Anki Sundin som har 100% koll på min kost. Samarbetet med henne startade under våren, och tills nu har jag tappat en hel del fett, byggt upp muskler, blivit mycket starkare (vilket märktes av tydligt i somras innan och under mitt VM).

Andreaz uppmanar alla att utveckla sig:

För er som vill utveckla sig och ta ett nytt steg inom kost och träning så har Ngruppen en utbildning. Den är otroligt gedigen och bred. Som yrkesman inom kostens eller träningens värld borde det vara en självklarhet. Som privatperson behöver du ha en grundläggande förståelse för näringslära. Då kommer det här bli två helger av välinvesterad tid och en bank fylld av nya kunskaper.

Varför vet jag det här? För att jag är en av föreläsarna. Självklart är jag inte själv som föreläsarna utan det är Anki Sundin och Jacob Gudiol som håller i stora delar av föreläsningarna. Anki som är en av de mest omtalade föreläsarna är magisk att lyssna på. Alltid uppdaterad på det senaste inom vetenskapen och tar aldrig något för givet.

Spalten "Ankis Kost" läser alla svenska styrkelyftare regelbundet.

Anki har dessutom en regelbunden spalt i Svensk Styrkelyft, svenska styrkelyftförbundets tidskrift. 19 tidningar går att läsa online, nedan direktlänkar till PDF-utgåvorna där följande diskuteras:

1:2012 – Alkohol och prestation

Sedan ett par år tillbaka har vi fått ta del av medias framställning av alkohol, ofta i form av rött vin, som något hälsosamt. Rött vin innehåller antioxidanter, som vi konventionellt sett tillskriver en rad olika hälsofrämjande egenskaper även om vi faktiskt inte vet om det är just antioxidanterna som gynnar oss på olika sätt. Dessutom har själva alkoholen i sig kunnat ge vissa effekter på kärlen som på lång sikt skulle kunna vara positiva. Dock påverkar alkohol träningen negativt.

6:2011 – 10-i-topplistan av livsmedel för omega 3-fettsyror 

Omega 3-fettsyror ingår som viktiga beståndsdelar i våra cellmembran och med- verkar i inflammationssystemet, deltar i regleringen av hjärt-kärlsystemet och behövs för nervsystemets funktioner. Kort sagt är de helt nödvändiga för att kroppen ska fungera optimalt. Vi kan bilda vissa omega 3-fettsyror själva, men kosten är en mycket viktig källa för inte minst omega 3-fettsyrorna EPA och DHA.

5:2011 – Socker - ska det vara fruktos, glukos eller sackaros? 

Debatten om socker går som vi vet på högvarv i media, och det råder stor oenighet mellan inte minst GI- och LCHF-förespråkare. LCHF-förespråkarna framhåller att fruktos i ren form är fettbildande, sänker insulinkänsligheten och ökar risken för metabola syndromet. GI- förespråkarna vidhåller att fruktos är ett "låg- GI-socker" och därför är bättre än sackaros. Många räds den så kallade högfruktossirapen, som används för att söta livsmedel såsom läsk och godis - kan den ha ett bovaktigt finger med i spelet i den ökade ohälsan?

Samtidigt hör idrottare att snabba kolhydrater är bra efter träning. Området är minst sagt komplext, så här ska jag göra ett försök att räta ut några frågetecken. Är fruktos onyttigt? Är det bättre att äta sackaros? Och vilken sorts kolhydrater är egentligen att föredra efter träning?

4:2011 – Om kolhydratladdning inom styrkelyft/bänkpress

3:2011 – Frågor och svar om sötningsmedel

Frågan om sötningsmedlens vara och icke vara är ständigt pågående. Är det farligt att dricka lightläsk? Går man upp i vikt av aspartam? Kan man få i sig för mycket sötningsmedel? Här följer några av de frågor jag ofta får, och jag har här valt att besvara dem i korta ordalag.

1:2011 – pH, hälsa och prestation – finns det en koppling?

pH-regleringen i kroppen påverkas av det vi äter och dricker. Eftersom pH-värdet i kroppen i sin tur kan påverka både hälsa i allmänhet och prestation under högintensiv träning har många börjat intressera sig för kostens inverkan på vår pH-reglering. Är kostens inverkan på vårt pH viktigt för hälsa och prestation?

6:2010 – Intermittent fasta – inverkan på prestation, vikt och muskelmassa

"Ät bara under ett fåtal timmar per dygn, så ökar du prestationen, muskelmassan och fettförbränningen." Intermittent, eller periodisk, fasta har på många sätt blivit en dietfluga och har lockat med sig ett ansenligt antal tränande individer att prova detta något kontroversiella kostupplägg. Inte minst har det anekdotiskt blivit en populär viktminskningsregim, hos både idrottare och andra. Och för en viss grupp av idrottare är det en årlig företeelse, hur det än månde påverka prestationen. Därför ska vi nu på visit hos fenomenet intermittent fasta och undersöka på vilket sätt det påverkar i träningssituationen.

5:2010 – Antioxidanter

Under träning ökar syrekonsumtionen med 15-20 gånger (Ji 2000), vilket skulle kunna resultera i en produktion av fria radikaler i en takt som överstiger kroppens kapacitet att detoxifiera dem. Denna uppfattningen har lett till att många som tränar hårt gärna tar tillskott av antioxidanter såsom vitamin C i mängder som vida överskrider de rekommenderade. Men frågan är om det är prestationshöjande eller ens skyddande att ta tillskott av antioxidanter. Faktum är att det finns tecken som tyder på att den träningsinducerade produktionen av fria radikaler faktiskt kan gynna prestationen.

3:2010 – Sportdryck inne – vatten ute?

Om vätska och prestation Många har vi väl hört att vi ska dricka kontinuerligt och helst innan vi ens blir törstiga. Inte minst när det är varmt behöver vi extra vatten, brukar det heta. Men vad säger den nya forskningen om det här? Hur mycket behöver vi dricka för att hålla kroppen i vätskebalans? Och räcker det med vatten, eller är sportdryck bättre?

Del 1 i 1:2010del 2 i 2:2010 – Energi och näring under tävling

Att tävla ställer höga krav på energi- och näringsintaget såväl inför som under och efter tävlingen. När vi tävlar i styrkelyft och bänkpress har vi också invägningen att ta hänsyn till. Vi behöver experimentera oss fram till ett kostupplägg som fungerar för oss som individer, och som kompass har vi den senaste forskningen inom kost- och näringlära för idrottare. 

6:2009 – mTOR: Protein och kolhydrater mest anabolt

Att protein behövs för muskelmassans underhåll och tillväxt vet alla idrottare. Att mTOR är en nyckelsubstans i muskelproteinsyntesen är det däremot inte lika många som känner till.

5:2009 – Är en kalori alltid en kalori?

Frågeställningen är gammal, men lever fortfarande. Det märks inte minst på de olika föreläsningar jag håller där många människor, både idrottare och motionärer, gärna vill veta hur många kalorier som är optimalt för ett givet mål, må det vara optimal muskeltillväxt, viktminskning, deff eller någon annan prestation.

4:2009 – Fruktos gör dig fet – inte frukt

Kommer ni ihåg för ett tag sedan när det blossade upp en debatt om huruvida det är onyttigt med frukt? En rad olika tidningar nappade på en debattartikel på DNs ledarsida (1), där en viss överläkare påstod: "Efter denna studie går det knappast att hävda att det [frukt] skulle vara så oerhört nyttigt, som Livsmedelsverket påstår".

2:2009 – Är kaffe och koffein fettförbrännande?

I en del sammanhang hör vi talas om att en kopp kaffe eller koffein skulle vara fettförbrännande.Ibland får vi rådet att dricka en kopp kaffe på morgonen och därefter ta en power walk på i övrigt fastande mage. På så vis skulle fettförbränningen öka och därigenom effektivisera träningen.

Men det finns inte särskilt övertygande bevis för att koffein har sådana effekter på kroppen. Här går jag igenom mekanismer för koffein, vilka mängder som är ergogena och när, och hur mycket koffein olika drycker innehåller.

On
Off

5 kommentarer

  • Sara Back & Lukas Högberg

    Sara Back & Lukas Högberg

    BODY Radio sänder från Fitnessfestivalen och frågar ut bikiniproffset Sara Back om proffslivet. Anders och Linnea hinner även prata med Svenskt Kosttillskotts atlet och crossfitproffs Lukas Högberg, nyligen hemkommen med en guldmedalj från Crossfit Invitationals!

    Radio Redaktionen, 2016-12-05 08:00

  • Från bakluckan till globalt företag

    Från bakluckan till globalt företag

    Michael Johansson, VD för Swedish Fitness, berättar historien om GASP och Better Bodies. Från Västerås till Texas, från återförsäljare av "baggy pants" till egna varumärken och miljonföretag. 

    Radio Redaktionen, 2016-11-21 08:00

  • Alkohol och träning

    Alkohol och träning

    Vad händer med återhämtning och fettförbränning dagen efter en blöt kväll? Näringsfysiologen Anki Sundin benar ut detta och mycket annat samt svarar på lyssnarnas frågor om alkohol och träning.

    Radio Redaktionen, 2016-11-07 08:00

  • Allt om domarnas arbete

    Allt om domarnas arbete

    Den erfarne SKKF-domaren Rachid Misk berättar hur domarna jobbar inom både svenska och internationella tävlingar.

    Radio Redaktionen, 2016-10-24 07:00

  • Från undernärd till stark!

    Från undernärd till stark!

    PT:n och bikini fitness-atleten Linn Strand berättar öppenhjärtat om hur hon tappade fotfästet kring kost och träning: det sjukliga, vändningen och det friska livet idag!

    Radio Redaktionen, 2016-10-10 08:00

  • Allt om sponsring

    Allt om sponsring

    Linnea och Axklo ställer gästerna åt sidan för att kunna djupdyka i frågan om sponsring, som tycks uppta snart sagt alla som funderar på att tävla.

    Radio Redaktionen, 2016-09-26 06:00

  • Age tippar Mr Olympia 2016

    Age tippar Mr Olympia 2016

    Fredrik Age och BODY Radio tippar finalfältet inför årets upplaga av Mr Olympia samt diskuterar bedömning, comebacks och nutid kontra dåtid.

    Radio Redaktionen, 2016-09-12 08:00

  • Strong is the new sexy!

    Strong is the new sexy!

    Multiatleten Michaela Augustsson har många strängar på sin lyra och är både envis och stark som få. Här berättar hon om sin väg från knäskador och bodyfitness till SM-guld i athletic fitness och SM-silver i styrkelyft.

    Radio Redaktionen, 2016-08-29 06:00

  • Coach med ordentligt på fötterna

    Coach med ordentligt på fötterna

    För en ny generation fysiktävlande är han mannen med färgsprutan, men bakom den döljer sig en imponerande karriär, ett par ben som gjort honom till Sveriges Tom Platz, och en coachningskunskap som ställer det mesta i skuggan.

    Radio Redaktionen, 2016-08-15 12:00

  • Vad är styrketräning?

    Vad är styrketräning?

    Abbe Benaouda jobbar till vardags som personlig tränare, gruppträningsinstruktör, kostrådgivare, behandlingsterapeut, fystränare och styrkecoach, och axlar utöver det rollen som BODYs styrketräningsexpert.

    Radio Redaktionen, 2016-08-01 08:00

  • Kenny lämnar över facklan

    Kenny lämnar över facklan

    Stora känslor tar plats i BODY Radio när Kenny lämnar över programledarfacklan till strongmankommentatorn Anders Axklo. Lyssna på avsnittet för svaret på varför Kenny slutar och ett smakprov på både Anders och isglass!

    Radio Redaktionen, 2016-07-18 06:00

  • Kristian Sewén om marklyft

    Kristian Sewén om marklyft

    I den andra delen av en styrkelyftstrilogi berättar BODY Radios expert Kristian Sewén om marklyft. Hur gör man, vilka olika varianter finns, och vilka är fallgroparna?

    Radio Redaktionen, 2016-07-04 05:00

  • "Det är OK att låta andra vara bra!"

    "Det är OK att låta andra vara bra!"

    Trots sin ringa ålder sprider Jenny Andersson stor visdom i studion då hon delar med sig av sina erfarenheter om hur det är att vara "ny" i fitnessbranschen.

    Radio Redaktionen, 2016-06-20 06:00

  • Rutiner och val som levererar

    Rutiner och val som levererar

    Poletterna kring vad "rutinerad" innebär faller på plats när Helene Ahlson besöker radion och ger oss en insyn kring hur hon lever och tränar, men också om hur hon använder sig av gammal kunskap för att lära sig nya saker.

    Radio Redaktionen, 2016-06-06 06:00

  • Yta och djup med plastikkirurg

    Yta och djup med plastikkirurg

    Kroppsbyggaren tillika plastikkirurgen Calle Gustafson rekommenderar gymkort framför fettsugning, krossar några moderna myter och diskuterar ideal nu och då!

    Radio Redaktionen, 2016-05-23 07:30

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Age tippar Mr Olympia 2016

1 kommentar

stefanand6: Nu brukar det vara ytterst få personer som kommenterar här men jag undrar om jag är ensam om att reagera på att det diskuteras professionell BB och Mr. Olympia i en timme utan att dopning nämns?...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016

  • BODY 386, september 2016

  • BODY 385, augusti 2016

  • BODY 384, juli 2016

  • BODY 383, juni 2016