Body Radio

Vilket proteinpulver är bäst?

Publicerad

Anki Sundins bok "Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare".

Denna fråga, och många fler, besvaras i veckans BODY Radio av kostexperten Anki Sundin. Det blir även snack om testosteron, kolhydraternas funktion efter träning och huruvida man blir svag av mjöl.

Läs mer om Ankis arbete som nutritionist på NGruppen.se (Anki är VD för NGruppen och NGruppen Förlag). Hållpunkter i avsnitt 93 av BODY Radio:

  • 00:17:51 – Veckans gäst introduceras
  • 00:18:41 – Samtal med Anki Sundin
  • 01:04:45 – Eftersnack med värdarna

 
Direktlänk till showen som MP3-fil (om du har ont om bandbredd/använder mobilnät finns här en MP3-fil med halva "tyngden"). Spela upp avsnittet i webbläsaren genom att klicka på play-ikonen nedan. Andra alternativ för att lyssna på showen:


BODY Radio presenteras av: Gymgrossisten.com

Två BODY.se-bloggare samarbetar med Anki Sundin i olika former – Damir Trokic som klient och Andreaz Engström som medarbetare.

Damir beskriver själv:

Jag har precis avslutat en mycket lyckad karriär som Junior inom styrkelyft. Då jag valt att inte satsa på internationella tävlingar under 2013, som första året som senior så finns det utrymme för mig att satsa på en seriös deff för första gången i mitt liv!!!

Detta gör jag inte själv, utan det är Anki Sundin som har 100% koll på min kost. Samarbetet med henne startade under våren, och tills nu har jag tappat en hel del fett, byggt upp muskler, blivit mycket starkare (vilket märktes av tydligt i somras innan och under mitt VM).

Andreaz uppmanar alla att utveckla sig:

För er som vill utveckla sig och ta ett nytt steg inom kost och träning så har Ngruppen en utbildning. Den är otroligt gedigen och bred. Som yrkesman inom kostens eller träningens värld borde det vara en självklarhet. Som privatperson behöver du ha en grundläggande förståelse för näringslära. Då kommer det här bli två helger av välinvesterad tid och en bank fylld av nya kunskaper.

Varför vet jag det här? För att jag är en av föreläsarna. Självklart är jag inte själv som föreläsarna utan det är Anki Sundin och Jacob Gudiol som håller i stora delar av föreläsningarna. Anki som är en av de mest omtalade föreläsarna är magisk att lyssna på. Alltid uppdaterad på det senaste inom vetenskapen och tar aldrig något för givet.

Spalten "Ankis Kost" läser alla svenska styrkelyftare regelbundet.

Anki har dessutom en regelbunden spalt i Svensk Styrkelyft, svenska styrkelyftförbundets tidskrift. 19 tidningar går att läsa online, nedan direktlänkar till PDF-utgåvorna där följande diskuteras:

1:2012 – Alkohol och prestation

Sedan ett par år tillbaka har vi fått ta del av medias framställning av alkohol, ofta i form av rött vin, som något hälsosamt. Rött vin innehåller antioxidanter, som vi konventionellt sett tillskriver en rad olika hälsofrämjande egenskaper även om vi faktiskt inte vet om det är just antioxidanterna som gynnar oss på olika sätt. Dessutom har själva alkoholen i sig kunnat ge vissa effekter på kärlen som på lång sikt skulle kunna vara positiva. Dock påverkar alkohol träningen negativt.

6:2011 – 10-i-topplistan av livsmedel för omega 3-fettsyror 

Omega 3-fettsyror ingår som viktiga beståndsdelar i våra cellmembran och med- verkar i inflammationssystemet, deltar i regleringen av hjärt-kärlsystemet och behövs för nervsystemets funktioner. Kort sagt är de helt nödvändiga för att kroppen ska fungera optimalt. Vi kan bilda vissa omega 3-fettsyror själva, men kosten är en mycket viktig källa för inte minst omega 3-fettsyrorna EPA och DHA.

5:2011 – Socker - ska det vara fruktos, glukos eller sackaros? 

Debatten om socker går som vi vet på högvarv i media, och det råder stor oenighet mellan inte minst GI- och LCHF-förespråkare. LCHF-förespråkarna framhåller att fruktos i ren form är fettbildande, sänker insulinkänsligheten och ökar risken för metabola syndromet. GI- förespråkarna vidhåller att fruktos är ett "låg- GI-socker" och därför är bättre än sackaros. Många räds den så kallade högfruktossirapen, som används för att söta livsmedel såsom läsk och godis - kan den ha ett bovaktigt finger med i spelet i den ökade ohälsan?

Samtidigt hör idrottare att snabba kolhydrater är bra efter träning. Området är minst sagt komplext, så här ska jag göra ett försök att räta ut några frågetecken. Är fruktos onyttigt? Är det bättre att äta sackaros? Och vilken sorts kolhydrater är egentligen att föredra efter träning?

4:2011 – Om kolhydratladdning inom styrkelyft/bänkpress

3:2011 – Frågor och svar om sötningsmedel

Frågan om sötningsmedlens vara och icke vara är ständigt pågående. Är det farligt att dricka lightläsk? Går man upp i vikt av aspartam? Kan man få i sig för mycket sötningsmedel? Här följer några av de frågor jag ofta får, och jag har här valt att besvara dem i korta ordalag.

1:2011 – pH, hälsa och prestation – finns det en koppling?

pH-regleringen i kroppen påverkas av det vi äter och dricker. Eftersom pH-värdet i kroppen i sin tur kan påverka både hälsa i allmänhet och prestation under högintensiv träning har många börjat intressera sig för kostens inverkan på vår pH-reglering. Är kostens inverkan på vårt pH viktigt för hälsa och prestation?

6:2010 – Intermittent fasta – inverkan på prestation, vikt och muskelmassa

"Ät bara under ett fåtal timmar per dygn, så ökar du prestationen, muskelmassan och fettförbränningen." Intermittent, eller periodisk, fasta har på många sätt blivit en dietfluga och har lockat med sig ett ansenligt antal tränande individer att prova detta något kontroversiella kostupplägg. Inte minst har det anekdotiskt blivit en populär viktminskningsregim, hos både idrottare och andra. Och för en viss grupp av idrottare är det en årlig företeelse, hur det än månde påverka prestationen. Därför ska vi nu på visit hos fenomenet intermittent fasta och undersöka på vilket sätt det påverkar i träningssituationen.

5:2010 – Antioxidanter

Under träning ökar syrekonsumtionen med 15-20 gånger (Ji 2000), vilket skulle kunna resultera i en produktion av fria radikaler i en takt som överstiger kroppens kapacitet att detoxifiera dem. Denna uppfattningen har lett till att många som tränar hårt gärna tar tillskott av antioxidanter såsom vitamin C i mängder som vida överskrider de rekommenderade. Men frågan är om det är prestationshöjande eller ens skyddande att ta tillskott av antioxidanter. Faktum är att det finns tecken som tyder på att den träningsinducerade produktionen av fria radikaler faktiskt kan gynna prestationen.

3:2010 – Sportdryck inne – vatten ute?

Om vätska och prestation Många har vi väl hört att vi ska dricka kontinuerligt och helst innan vi ens blir törstiga. Inte minst när det är varmt behöver vi extra vatten, brukar det heta. Men vad säger den nya forskningen om det här? Hur mycket behöver vi dricka för att hålla kroppen i vätskebalans? Och räcker det med vatten, eller är sportdryck bättre?

Del 1 i 1:2010del 2 i 2:2010 – Energi och näring under tävling

Att tävla ställer höga krav på energi- och näringsintaget såväl inför som under och efter tävlingen. När vi tävlar i styrkelyft och bänkpress har vi också invägningen att ta hänsyn till. Vi behöver experimentera oss fram till ett kostupplägg som fungerar för oss som individer, och som kompass har vi den senaste forskningen inom kost- och näringlära för idrottare. 

6:2009 – mTOR: Protein och kolhydrater mest anabolt

Att protein behövs för muskelmassans underhåll och tillväxt vet alla idrottare. Att mTOR är en nyckelsubstans i muskelproteinsyntesen är det däremot inte lika många som känner till.

5:2009 – Är en kalori alltid en kalori?

Frågeställningen är gammal, men lever fortfarande. Det märks inte minst på de olika föreläsningar jag håller där många människor, både idrottare och motionärer, gärna vill veta hur många kalorier som är optimalt för ett givet mål, må det vara optimal muskeltillväxt, viktminskning, deff eller någon annan prestation.

4:2009 – Fruktos gör dig fet – inte frukt

Kommer ni ihåg för ett tag sedan när det blossade upp en debatt om huruvida det är onyttigt med frukt? En rad olika tidningar nappade på en debattartikel på DNs ledarsida (1), där en viss överläkare påstod: "Efter denna studie går det knappast att hävda att det [frukt] skulle vara så oerhört nyttigt, som Livsmedelsverket påstår".

2:2009 – Är kaffe och koffein fettförbrännande?

I en del sammanhang hör vi talas om att en kopp kaffe eller koffein skulle vara fettförbrännande.Ibland får vi rådet att dricka en kopp kaffe på morgonen och därefter ta en power walk på i övrigt fastande mage. På så vis skulle fettförbränningen öka och därigenom effektivisera träningen.

Men det finns inte särskilt övertygande bevis för att koffein har sådana effekter på kroppen. Här går jag igenom mekanismer för koffein, vilka mängder som är ergogena och när, och hur mycket koffein olika drycker innehåller.

On
Off

5 kommentarer

  • Gymmogulen Anna Stålnacke

    Gymmogulen Anna Stålnacke

    Anna Stålnacke berättar om framgångssagan GYMMET, resan från starten till idag där femte GYMMET snart öppnas.

    Radio Redaktionen, 2017-11-06 12:00

  • Naprapaten Robin Anzengruber

    Naprapaten Robin Anzengruber

    Robin Anzengruber, naprapaten vars patienter har hatkärlek av rang men ändå bokar återbesök, blir utfrågad av Linnea och Axklo. Det pratas stenar, marklyft, trasiga axlar och de stora 3.

    Radio Redaktionen, 2017-10-23 08:00

  • Antonia Pesevski satsar mot Bodyfitness-VM

    Antonia Pesevski satsar mot Bodyfitness-VM

    VM-satsande bodyfitnessatleten Antonia Pesevski förgyller studion med både sin närvaro och en chokladkaka som heter duga.

    Radio Redaktionen, 2017-10-09 10:00

  • Maria Lundkvist älskar armbrytning

    Maria Lundkvist älskar armbrytning

    Efter 20 år inom armbrytning hittade Maria Lundkvist en ny växel, vilket ledde till ett VM-brons i mycket tuffare konkurrens än när hon först började i sporten.

    Radio Redaktionen, 2017-09-25 08:00

  • Näringsgurun Martin Brunnberg

    Näringsgurun Martin Brunnberg

    Martin Brunnberg svarar på frågor (blir man verkligen katabol direkt efter ett träningspass, hur mycket protein man behöver få i sig under en dag) samt presenterar en egen tallriksmodell efter påtryckningar av Linnea.

    Radio Redaktionen, 2017-09-11 09:00

  • Johannes Årsjö – Sveriges Starkaste Man

    Johannes Årsjö – Sveriges Starkaste Man

    Johannes Årsjö om den kommande TV-sända SSM-finalen i Solna. Inga mindre än SVT ska sända finalen, och Årsjö berättar om åren av arbete som ligger bakom både SSM-finalen och Giants Live i Norrköping. Arrangemanget, hans egna möjligheter att trots ett skadedrabbat år ta sin nionde titel, utmanarna och grenarna som ska skilja agnarna från vetet. 

    Radio Redaktionen, 2017-08-28 10:00

  • Jackie Masete sprider glädje

    Jackie Masete sprider glädje

    Lär känna Jackie Masete närmare – hur tränas det, hur äts det och vad är styrkenivån i de tre heliga basövningarna? Plus bodyfitness, nutrition och dans.

    Radio Redaktionen, 2017-08-14 10:00

  • Dödspasset med Kenny & Clas

    Dödspasset med Kenny & Clas

    Männen, myterna och "tvillingarna" Kenny Dahlström och Clas Enstedt gästar studion för att prata om före, under och efter det vänskapliga bänkpresspasset som outtalat blev en underground-bänkpresstävling numera döpt till det ödesdigra "Dödspasset", utspelat på GYMMET Sthlm.

    Radio Redaktionen, 2017-07-31 08:00

  • Seth Janson, fotografernas skyddshelgon

    Seth Janson, fotografernas skyddshelgon

    BODYs konstnärlige ledare Seth kommer till studion med nysatta resultat i de 3 stora.

    Radio Redaktionen, 2017-07-17 08:00

  • BODY Radio sommarsurr

    BODY Radio sommarsurr

    Häng med då Linnea och Axklo intervjuar några av sina kollegor på BODY Magazine.

    Radio Redaktionen, 2017-07-03 10:00

  • Madeleine Arndt om Workout Parties

    Madeleine Arndt om Workout Parties

    Madeleine Arndt, grundare och delägare av Workout Parties, är en ung affärskvinna med stora drömmar varav flertalet hon redan uppnått.

    Radio Redaktionen, 2017-06-19 08:00

  • Caroline Aspenskog om Wellness Fitness

    Caroline Aspenskog om Wellness Fitness

    Caroline Aspenskog har under våren avslutat sin bikini fitness-karriär. Nu väntar den för hennes fysik betydligt mer passande grenen women's wellness fitness. Vilken är skillnaden mellan dessa grenar egentligen?

    Radio Redaktionen, 2017-06-05 08:00

  • Joel Malmgren på Sweden Barbell Club

    Joel Malmgren på Sweden Barbell Club

    Joel Malmgren på Sweden Barbell Club berättar om utmaningen med att starta ett helt nytt, specialiserat gym i Stockholms innerstad, varför man vill starta ett gym med två kompisar, och hur de blev svensk träningsmedias fotostudio.

    Radio Redaktionen, 2017-05-22 07:00

  • Lär känna Daniel Atterhagen

    Lär känna Daniel Atterhagen

    Daniel Atterhagen är känd från Gladiatorerna, här får du ett lite djupare möte. Det snöas bland annat in på Wrestling och bjuds på ett hejdlöst skrattanfall signerat Linnea.

    Radio Redaktionen, 2017-05-08 08:00

  • Birgersdotter och Backman

    Birgersdotter och Backman

    Ylva Birgersdotter och Susanna Backman delar öppet med sig av sina personliga erfarenheter kring fallgropar man kan hamna i efter långa dietperioder och stress.

    Radio Redaktionen, 2017-04-24 08:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017