Albin Eriksson
Swedish Supplements

Gymträning & Skyttetävling.

2017-04-28 17:11 av Albin

Onsdag: Bröst & Triceps

Torsdag: Hamstrings

Fredag (Idag) Delts och Triceps

Sen har även lite vader och mage kompletterats med, 3-4 tillfällen stycket denna veckan.

Summerande tycker jag träningen går riktigt bra, enda och dock stora minuset är knät som gör ont.
Bara kört lite benspark för framsida lår denna vecka, nästa vecka är tanken att jag skall börja med baksida lår, sen värma extra i benspark för att sedan kika på om värmen gör att det fungerar bättre att köra framsida.

Fick lite extra energi från GO HARD 2.0 idag, ville inte fylla magen med för mkt vätska innan passet så tre såna kapslar gjorde tricket.

Igår kväll var det även skyttetävling, snabbskytte vilket betyder att tavlan visar i tre sekunder per skott man skjuter. På den tiden skall man alltså höja vapnet sikta och avlossa, lite tidspress mao.
Tyckte det gick högst mediokert till en början, först på sista serien av sex kändes det som jag började få kläm på det hela.
Några slarvskott hade sluppit iväg i tidigare serier och med siktet inställt för precisionsskytte så fick jag rikta lågt i tavlan vilket kanske inte var det mest fördelaktiga.

Så när övriga gick in i klubbstugan för sammanställning av tävlingen och upprop av resultat bytte jag och en annan kille till precisionstavlor på banan och ställde oss och tragglade lite serier sånt.
Precis när jag skulle gå var en av killarna på väg bort till fältbanan och frågade om jag ville med och kika/panga lite.
Varför inte?

Så hakade på bort, fick lite genomgång på hur IPSC går till i stora drag och vi sköt på fallande stålmål med hans CZ.
Väldigt kul, det är nog vad jag tänkt mig senare, dvs gå kurs i IPSC.
Man kan säga att det är lite mer praktiskt skytte, skytte sittande, stående , liggande, i rörelse, på olika sorters mål osv.
Till det tillkommer tidspress och hölsterdrag...

4.jpg
Onsdagsträning
1.jpg
Idag, delts.
2.jpg
Idag...
5.jpg
Innan träning.
3.jpg
Lyckades hålla ihop en av precisionsserierna ganska snyggt kan jag tycka...
4.jpg
Skojskytte med CZ75B, tjeckisk 9a.

Kommentera

Bidragstisdag! - Hams n Delts.

2017-04-25 15:20 av Albin

Inser att det är den tjugofemte, så kanske lagom att börja ta av januarilönen snart... ;) (just kidding)

Hur som helst, kan ju börja med att uppdatera kring mitt sidointresse:
Var uppe på pistolskytteklubben igår kväll, gick ett hundratal skott (dvs 20serier om 5skott percisionsskytte)
Började hagla och halvregna, visst står man under tak men markera tavlorna gör man under bar himmel och det blev ju lite lagom kallt om händerna.

Dock känns det som träningen gav mig en del, får en liten aha-upplevelse nästan varje pass nu till en början (5e sen mitt långa uppehåll i pistolskyttevärlden)
Tyckte jag tappade lite koncentration i mitten av passet, sen avslutade jag med två serier på en nivå där jag hade kunnat skratta mig harmynt av att skjuta mer kontinuerligt på.

Sitter då och då online och surfar på eventuellt vapenköp, kanske ett varningstecken men vill ha en precisionspicka som lika gärna får se ut som en kofot om det gör att jag skjuter bra.
Med varningstecken menar jag min förmåga att gå inte lite för seriöst för mina intressen, skall ju försöka hålla det här på "rekreationsnivå" bara.

ps. Nästa gång åker målkikaren med upp, så jag kan utvärdera skott efter skott.

Så till idag då, hams och axlar.
Värme lite i benspark först, men knät vill nog inte så vilar lite till med det.

Vadpressar
Sittande legcurl
Liggande legcurl
Raka Marklyft
Smithpress
Sittande sidolyft (hantlar.)
Stående frontraise - upp på 30kgs hantlar som kändes bra och strikt.
Sittande framåtlutade hantelflyes


5.jpg
4.jpg
Lite ur den dagligen arsenalen.

Kommentera

Rücken und Bizeps - ein Pass mit Peter

2017-04-24 16:16 av Albin

....Du får hojta till om min tyska är helt galen Peter!

Hur som helst så dundrade jag och Peter S igenom rygg och biceps förut.
Riktigt bra pass och riktigt trevligt sällskap, dessutom ett imponerande sådant då Peter (med lite coaching) dragit av sig över 21kg över en tid nu.
Detta utan att tappa något större på gymmet (om ens något?).

Inrapporteringarna är en fröjd att få via mail, det är rakt, ärligt och handlar om ett långsiktigt projekt där det på sikt troligen läggs om mot uppbyggnad.

Men tillbaka till passet då, såhär såg det ut:

Row (enarms)
Rackpulls
Sittande enarmsrodd
Breda Latsdrag
Smala latsdrag
Pulldown Sterling
Stångcurls
Hantelcurls
Hammercurls
+ att det blev lite mage för mig.

Set = kring 4, men det rullar på lite på känsla.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
blidde jobbigt...
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
smalt hemmagjort handtag.
15.jpg
Ja i kina får man tydligen pecs av pulldowns.
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
warface
20.jpg
1.jpg
Innan träning! Swedish Supplements levererar!

Kommentera

Just a update among others...

2017-04-21 18:04 av Albin

Friday!

Inte sådär superkul som om man gått hem för helgen från jobbet, nu gick jag hem och kommer raskt studsa ur sängen vid 04 resten av helgen. (Yiiipiieee!)
Hur som, kom hem och mellanlandade för en "The butcher" - Pwo, kändes som det behövdes efter tidig morgon.

Sen ner till westcoast, eller ja nw junogatan...
Hamstrings och vader fick bli det primära, sen kördes lite ryggresningar och triceps.
Quads litar jag inte på att köra denna veckan nå mer, knät gjorde verkligen ont med stort "o".

"sittande vadpress" med raka knäleder
Sittande legcurl
Liggande legcurl 3set vanligt, 3set fötter ihop.
Raka hantelmark 4set
Sittande legcurl (jepp en annan)
Ryggresningar med vikt.
Pushdown
Sittande hantelextensions dubbelfattat
Liggande enarms skullcrusher

Tränade ju själv så inga vettiga bilder mer än en selfie...

1.jpg
18072828_10154215045046741_955565794_n.jpg
Btw. det här kunde vart jag och mina polare...

Kommentera

Träning och (Skytte)tävling.

2017-04-20 20:08 av Albin

Först "the massage from hell" imorse på Ryggakuten Väst, dock vart med om värre och det mesta med kroppen (minus knät) är ganska bra.
Sen tuffade jag mot gymmet och drog av ett bra axelpass, kompletterade med magträning.

Rotatorcuffar (utåtrotation i kabel)
Hantelpress sittande
Gymleco friviktspress
Sidolyft med hantlar
Enarms sidolyft i kabel.
Liggande omvända flyes i kabel
Liggande omvända flyes med hantlar.
+ kaggen.


Sen har jag vart och skjutit Precisionsskyttetävling nu ikväll, med klass C-vapen (.22LR).
Koncentration på hög nivå, lugnande och avslappnande.
5skott på 5minuter per serie, 25meter till tavlan.

2.jpg
3.jpg
Kreatin Monohydrate från Swedish Supplements, bra produkt i basicsortimentet bland kosttillskott.

Kommentera

Stora Bröstdagen!

2017-04-19 16:45 av Albin

Stora Bröstdagen eller Stora bröst dagen?

Ja rubriken skvallrar väl lite om dagens träning, och bröst samt triceps blev det.
Uteslöt bänken och utan krux öht kördes dagens pass, fortfarande ont i knät men det blir en fråga jag först adresserar på fredag (ja under morgondagens möte på ryggakuten väst också kanske)

Gymleco friviktspress
Lutande smithpress
Sterling lutande friviktspress
Kabelflyes där fokus låg på stretch.
Pushdown
Liggande stångextension (lutning på bänken)
Stående repextensions
Sittande pushpress i legcurl

Plus vader, mage och trapz (5set styck)
Övriga övningar cirka 4set.

Kolla in lite fulposering i "going-pro-mirrorn" på instagram:
https://www.instagram.com/p/BTEjZ-lFmRx/?taken-by
=albingymmar

1.jpg
This n Creatine

Kommentera

Reflektioner efter vårtävlingarna.

2017-04-18 18:40 av Albin

Nu har vi EM kvar på agendan, men här kommer lite reflektioner i vart fall.
Hoppas det nedan inte låter för gnälligt, snarare reflekterande och summeringsvis så känns det som sporten går framåt.


Osportsligt uppträdande.
Framförallt på scenen men även vid sidan av i sociala medier etc så bör man faktiskt hålla en viss nivå kan jag tycka.
Man behöver inte alltid vara nöjd, men däremot bör man acceptera domslut.

Dels på scenen: Man tackar, tar emot sin placering och eventuell medalj och gratulerar vinnaren som sig bör.
Sen är det därmed inte sagt att man behöver stå där med ett brett fakeleende, men man uppför sig sportsligt vare sig man vinner eller landar på en lägre placering.

Dels efteråt, främst på sociala medier:
Först och främst gäller det fortfarande att ha ett sportsligt uppträdande.
Då postar man inte en ledande text tillsammans med bild på den pose där man såg bäst ut i, i förhållande till vinnaren.
Posta bilder för all del, men inte med en missnöjesförklaring som triggar dina vänner/följare att skriva ner vinnaren och upp dig, baserat på ett par få bilder utan att vart på plats och utan att ha egentligen kunskap om sporten
på nivån att de kvalificeras att göra några djupare bedömningar.

Man tar dessutom emot konstruktiv kritik på ett ödmjukt sätt, och är något oklart så frågar man vad personen ifråga menar.
Att konstruktivt kritiseras kan vara vägen mot framgång om man lyssnar på det och tar det i beaktning.

Bedömning.
I bodybuilding/Classic bodybuilding bedöms symmetri, massa (muskulär utveckling) och definition (hårdhet, separationer).
Sen tillkommer den fria poseringen där ditt program delvis bedöms till din fysik.
Det här vet ju de flesta som läser, men det verkar som en del bortser från att det är den som vinner flest poser som kommer ut som vinnare på andra sidan.
Det räcker inte med att ha två fantastiskt bra poser om vinnaren är just vinnare i fyra andra, det räcker inte att vara något större än vinnaren om han i sin tur är knäckebrödshård.
Alla bitar bedöms, bommar du lite form så syns det och då räcker det i de flesta fall inte ända fram med de där extra kilona muskler i förhållande till längd.
Förresten, en hel massa ådror tycker jag är riktigt coolt/snyggt, men behöver inte känneteckna bästa formen.

Sen är kvalificerande ytterliggare en aspekt, SKKF är väldigt tydliga med att man måste visa upp sina kvaliteer just på tävlingsdagen för uttagning.
"Tyvärr" kan man inte leva på gamla meriter hur fina dom än är, "tyvärr" kan man inte räkna med att få åka på NM, EM, VM bara för att man vinner sin klass.
SKKF bedömer utifrån tävlingsdagen och hur man tror atleter ifråga kan komma och prestera på tävlingen man eventuellt tas ut till.

Feedback.
Det bästa är om man har människor omkring sig som är smärtsamt ärliga, insatta bekanta eller en duktig coach.
Nu behöver det inte betyda att man är bäst lämpad att bedöma vad som behövs för att man är duktig på att ta folk i form som coach.
Dessutom betyder en domarlicens inte att man detaljstuderat just dig och kan ge snabba bra svar på vad du behöver göra framöver under en eventuell offseason.
Domarna som suttit och dömt under "dagen-d" sitter ofta i många timmar, och bedömer ofta hundra tävlande eller fler.
Det verkar som tävlande tyvärr ofta har brist på bra feedback omkring sig, eller eventuellt bara lyssnar på ett öra.
Älskar verkligen min mamma och det sprider sig en värme i kroppen av att hon tycker jag är bäst när jag tävlar, men när det kommer till arbetet offseason så finns det individer som kanske är smartare att lyssna på.

Jag förstår egentligen inte varför man är så rädd för att vara rak, eller ja i vissa fall förstår jag att man kanske har svårt att göra en bedömning, men nu tänker jag på dom som kan anses kapabla till det.
Man kritiserar ju inte personen, man talar inte ner människan, ofta handlar det för mig om omtanke och för att jag gärna ser någon ta det där klivet vidare.
Ser dessutom omtanken i vad mina vänner säger när de konstruktivt ger mig kritik.
Nu är jag förvisso smärtsamt medveten om de flesta av mina tillkortakommanden rent fysiskt och formmässigt.

Drar ett/två exempel lite ur de blå, med andra ord inte något fall jag känner till nu från våren men det kan säkert appliceras på andra resor:
Har du vägt in i minus 80kg på 79kg och formmässigt tycker att du kanske kunde vart lite hårdare, då är inte tävlande i minus 90 nästa höst någon rimlig tanke.
Har du kört bodyfitness och haft lite tillgodo formmässigt (kunde vart hårdare utan att dömas ner), då är du nog inte WP material riktigt än, sikta istället på att plocka placeringar i BF med bättre form nästa gång.
Nu är förvisso BF/WP lite svävande storleksmässigt emellanåt, men förklara inte allt med att du "var för stor", samma sak gäller resan från bikini till bf.

I övrigt.
Var och kikade på BOS, övriga tävlingar har jag följt så gott jag kunnat via bilder och filmer.
Men det finns en del riktiga guldklimpar, tävlande som imponerat stort på mig och verkligen tagit kliv framåt.
Bedömingsmässigt kunde jag iaf under BOS sitta och tillsammans med Rille plocka ut de flesta placeringar i linje med hur domarna också dömde.
Anser att domarna höll hög klass, även om man inte alltid är hundra procent överens. (Men vem säger att jag har rätt alla gånger, inte jag iaf och dessutom sitter inte publiken som domarna gör i förhållande till de tävlande)

And the winner is: Alla som hade kul, utvecklades och som fick något ut av sitt tävlande.

Kommentera

Rygg å så...sunday = funday.

2017-04-16 16:17 av Albin

Fick sällskap av Björn till gymmet idag, nästan hela klanen samlad där då han syrra jobbade (nåja, två av dom)

Rygg, lite komplettering av axlar och nästan helt smärtfri träning av biceps.

Row - 4set
Rackpull/Kron - X antal set.
Sittande enarmsrodd
Lowrow
Breda latsdrag
Smala latsdrag
Pulldown frivikts
Sidolyft med hantlar
Sidolyftmaskin
Stångcurls
Hantelcurls
Hammercurls

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
Riktigt god, jordgubbar!

Kommentera

Påsk å så...

2017-04-15 11:46 av Albin

Igår morse smällde jag på axlarna, samt kompletterade lite med ryggvidd.
Vader och mage kom även med på ett hörn...

Snart blir det påsklunch men innan har jag klarat av lite benträning once again, tredje passet denna veckan. (två hela, ett med främst hams/gluteus)
Sen fick jag även kompletteringstränat lite triceps... (och ja vader igen)

Benspark
Benpress
kickback frivikts
inåtroteringar i gynstol
sittande legcurls
liggande legcurls
raka mark.

Försöker hålla nere volymen lite i och med att jag kör dom frekvent, variera mellan hacklift, benpress och knäböj som primär övning osv.
Ibland blir det dock att jag snurrar iväg och kör lite mer än planerat, rätt eller fel? aja det återstår att se...

Efter benen:
Pushdown med rep
Stångextensions liggande
Tricepspress med hjälp av en legcurlmaskin.
Repextension stående

1.jpg
Swedish Supplements baby!
1.jpg
3.jpg

Kommentera

Morgongympa!

2017-04-12 12:35 av Albin

Smetade ner min vanliga drink nere på gymmet: Bcaa Engine, Citrulline Malate, AAKG-Nitro.

Sen pecs och triceps:

Bröstpress Sterling
Smithpress lutande - 3-4vanliga arbetsset, sen FST7 (7set á 10reps och cirka 20sek vila)
Bröstpress Technogym - 4set
Hantelflyes 3set
Kabelflyes 3set
Pushdown 4set
Liggande hantelextension 3set
Enarms Skullcruchers
Repextensions enarms åt sidan.
+ mage.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Nya vitaminer och mineraler hemma igen, komplett paket som räcker i 2månader.

Kommentera

Nästa sida »

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016