Andreaz Engström

Äta påskgodis med gott samvete

2012-04-03 13:31 av Andreaz

Body-plåtning-(5).jpg
Hur många påskägg har du ätit Andy?!

Vi närmar oss med stormsteg den högtid som får oss svenskar att äta som mest godis.
Med kärlek och vänskap ger vi påskägg till de älskade. Vem blir inte glad av ett påskägg?

Jag är emot att kategorisera saker i facken nyttigt och onyttigt. I det här fallet så hamnar godis i allmänhetens beskådning i facket "onyttigt". Men jag ska vara ärlig. Godis kan ha en roll i en bra sammansatt diet. Har du bara fått i dig de näringsämnen du behöver och har plats för tom energi, så är det inga problem.

Body-plåtning-(7).jpg
Lite flera repetitioner på gymmet bara.. Så kan jag njuta av påskägget sen.

Så för att låta ditt samvete vara lite bättre under påsken, tänkte jag förklara lite hur du kan tänka.

Godis som i första hand är baserat på glukos är faktiskt perfekta att ta efter du har tränat hårt. Med hårt menar jag något som är glykogen tömmande som tex. att ta en tur i joggingspåret eller kör högreppare på gymmet. Det kräver mer av dina glykogenernivåer. Vilket i sin tur leder till att kroppen snabbare lagrar in glykogen, för att återställa nivåerna. Kolhydraterna du äter bryts ner och blir till glykogen i musklerna.

Ni kanske märkt att ni väger lite mer dagen efter som ni ätit mycket kolhydrater? Det beror på att varje gram glykogen som du lagrar, binder ca 2,7g vätska i kroppen. Så av ett gram glykogen, så ökar din vikt med 3 gram.
Är det här något som förstör din form? Inte i första hand. Men fortfarande så handlar det om att äter du mer än vad din kropp gör av med, så går du upp i vikt. Men vikten på vågen dagen efter du ätit godis, behöver inte bero på att du lagt på dig fett. Du kan som sagt ligga på ett energiunderskott och gå upp i vikt pga. av vätskan du binder från kolhydraterna.
Tex. äter du 100g kolhydrater vanligtvis och höjer det till 300g, så blir alltså den totala vikten (100*2,7=270g mot 300*2,7=810g) 540g mer mot vad den skulle varit dagen innan. Om vi räknar med vätskan du drar på dig.

Hur som helst, så var det inte det jag skulle grotta ner mig i. Utan om du vill äta godis under påsken så är det bästa tillfället efter du tränat. Du kanske ska starta dagen med att dra på dig löpardojorna eller ta dig till gymmet och pumpa lite extra. Då kommer godiset snarare vara en tillgång för kroppen. Försök att i så stor utsträckning som möjligt, ta godis som är glukosbaserat (glukossirap). Så tas det snabbast möjligast upp i kroppen. Fruktos behöver gå en liten omväg till levern först. Så geleråttor och liknande godis är att föredra.

Däremot ska man ha i baktanke att godis är väldigt lätt att överäta. Jämför du 100g sega råttor med potatis, så får du för samma energi äta 400g potatis. 100g sega råttor = 400g potatis. Vilket ganska osökt får mig till att fundera hur mycket ett påskägg kan innehålla? 3-4hg? Vilket är 1,2 - 1,6kg potatis. Så ät med måtta!

Body-plåtning-(6).jpg

Men i slutändan handlar det ändå bara om att få på sig byxorna. För den som inga byxor har få gå med rumpan bar...

Njuta av påsken / Andreaz
http://www.facebook.com/andreaz.nosugaradded

On
Off

1 kommentarer

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014

  • BODY 355, februari 2014

  • BODY 354, januari 2014

  • BODY 353, december 2013

  • BODY 352, november 2013

  • BODY 351, oktober 2013