Antonia Pesevski
Elit Nutrition – kosttillskott av högsta kvalitet Better Bodies Headorama hair & tattoo: En salong med internationell atmosfär i hjärtat av Malmö

Proteinrik ostkaka med sockerfri jordgubbssylt

2017-07-18 07:03 av Antonia Pesevski

cheesecake 3.jpg

alla varianter på ostkakor /cheesecakes är ju det godaste.. är kommer ett nyttigt recept, fullproppat med protein och andra nyttigheter, som lämpar sig till alla måltider såklart, men kanske speciellt frukost & mellis :) Jag gillar att servera "svensk" ostkaka lite ljummen med jordgubbssylt - Vad är ditt favorittillbehör?


Detta behöver du:
1 ägg
1 äggvita
200 g keso
50 g mjölk
30 g fettreducerat mandelmjöl (eller vanlig går också bra)
20 g proteinpulver ( jag använda 50/50 cookie dough kasein/vanilj whey från Elit Nutrition
sötning efter smak
nypa salt ( jag gillar en matigare variant av svensk ostkaka och saltar gärna lite när jag äter - blir en god kombo till den sötare sylten! )
Vaniljpulver
bittermandelarom



Gör såhär:

kör keson slät i mixern (såvida du inte vill ha den klumpig, då häller du i keson senare i bunken tillsammans med de övriga ingredienserna). Tillsätt ägg, äggvita och sötning. Mixa, tillsätt därefter mjölk och mixa lite till. Häll upp i en stor skål. Tillsätt de övriga ingredienserna och rör runt till en jämn smet. olja lite lätt kanterna i två små portionsformar som tål ugnsvärme. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader ca 20-30 min. Inte för länge för då blir den torr. Kakan sätter sig även lite efter ugnen!
Servera med din favoritsylt!



Sockerfri jordgubbssylt är enkelt att göra själv:

Lägg ett halv gelatinblad i kallt vatten någon min. Ta ett gäng jordgubbar, ca 200 g (jag brukar köra Lidls frysta, de har god smak) och kör i mikron tills det kokar i någon minut. Ta ut och rör ner sötning efter smak. Ta ut gelatinbladet och rör ner i jordgubbsröran. När det svalnat lite, ställ in sylten i kylen och låt stelna till lite.

tips:Jag brukar förbereda alla typer av ostkakor (och sylten) dagen innan så de får stå sig lite över natten. Då tycker jag det smakar godare! Vill man sedan ha kakan ljummen är det bara att slänga in i mikron någon minut!


Näringsinnehåll ostkaka / portion exkl tillbehör:
Kcal: 202
F: 4,5
K: 6
P: 32,5


Smaklig spis!


P&K
A

cheesecake.jpg
cheesecake2.jpg

  • Skriv en kommentar

    Ditt namn

    Skicka kommentar

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017