Jenny Andersson

Målsättning & nyårslöften - 2017

2016-12-30 16:44 av Jenny Andersson


Första måndagen i januari och samma fenomen inträffar år efter år. Träningslokalerna fylls till råge och bantningsmetoderna står i blom.
Ett nytt år fyllt av möjligheter ligger orört framför oss och det är endast upp till gemene man att bestämma hur Du vill att det skall bli.

När det kommer till personliga löften och mål gäller det att sätta dem just personliga. Att basera målen ihop med någon annan med helt andra förutsättningar och utgångslägen blir redan där, lätt ett misslyckande. Och ett "misslyckande" skapat av för höga mål, är endast en onödig sits att sätta sig i eftersom det är du själv som skall sätta Dina mål, som Du själv skall uppnå.

Skärmavbild 2016-12-30 kl. 16.48.58.png

Mål och ambitioner för kommande år skall givetvis vara utmanande, men i första hand rimliga. Att kunna se en lång väg mot målet, men också att kunna sätta ut delmål längs med vägen för att inte tappa motivationen och utvecklas efter hand.
Många gånger när det gäller just nyårslöften blir det väldigt svart på vitt. Skall man börja träna, skall det vara 6 gånger/vecka. Skall man sluta äta sötsaker, förbjuder man sig totalt mot allt som är sött. Skall man gå ned i vikt, skall man helst droppa 2 kg/vecka. Att sätta höga och ofta orimliga mål skapar enorma kontraster mot den vardag som varit tidigare, och vilket ofta gör målen ohållbara. Istället för att sätta upp extrema mål kan man istället dela ned dem; Ex träna 3 gånger i veckan, öka upp till 4 gånger/vecka efter en månad när alla rutiner sitter och sedan fortsätta med den ökning om vardagen går ihop. Tillåt dig sötsaker 1-2 dagar i veckan istället för nolltolerans, och gå ned i vikt med lagom tempo med ett mål att gå ned ca 0,5 - 0,7 kg/vecka, istället för det dubbla.

Allt för att hitta så realistiska mål som du kommer kunna klara tids nog, istället för att sätta för höga och känna dig misslyckad om du inte skulle uppnå dem.
Arbeta även med mål som gör att du utvecklas på i flera plan. Allt från styrka, mentalitet, karriär, visuellt etc. Mål som inte bara består av ex. utseende, vikt, mått eller liknande som lätt skapar ett maniskt beteende.

Sätt dig ned, fundera över Dina (realistiska) mål du vill arbeta med. Skriv ned dem på ett papper så att de, bra som mindre bra dagar, alltid är desamma och inte ändras efter din dagsform.
Och tillåt dig försöka, om och om igen. Det är aldrig ett misslyckande så länge du reser dig upp och fortsätter. "Utan motgångar kan man inte uppskatta seger."
För ett stark 2017 - Gör detta till Ditt år!

Skärmavbild 2016-12-30 kl. 16.49.34.png

Önska er ett gott, nytt och fantastiskt år!
Hugs // Jenny

  • Skriv en kommentar

    Ditt namn

    Skicka kommentar

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Jenny Andersson

Jenny Andersson

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017