Jenny Andersson

Starkare mindset - starkare resultat

2017-01-11 14:44 av Jenny Andersson


De senaste två dagarna har jag haft fantastiskt träningspass. Högt tempo, tunga vikter och enbart min musik som dånar högt i lurarna. Precis så som jag vill att mina träningspass skall vara, med fokus på mig och min egen prestation. Många brukar fråga mig hur jag klarar av att hålla den typen av träningspass där jag försöker pressa mitt max, långt utanför mina ramar - varje pass. De dagar jag vilar, vilar jag helt, för att istället de dagar jag tränar kunna ge allt med en stark och återhämtad kropp.

Givetvis är en utvilad kropp med lagom dos energi, dvs din kost, en av de största förutsättningarna för att lyckas. Annars skulle jag, av egen erfarenhet vilja säga att den andra stora delen är ditt mindset och mentala inställning. Din mentala inställning till hur du väljer att tackla saker du skall ta dig an som kommer att ställa din förmåga på prov?

Skärmavbild 2017-01-11 kl. 14.59.57.jpg

Det som jag vill påvisa är att en av de största delarna till hur min träning går som den går, är på grund av hur jag ställer in min hjärna att samarbeta på rätt sätt. Kroppen kan inte styra sig själv, utan varenda utförande som skall ske, skall också gå via vår egen databas - vår hjärna. Det är inte min kropp som lyfter av sig själv, utan det är vad min hjärna skickar ut för signaler om vad som skall hända, som därefter sker.

Så, med detta sagt. Om min inställning är ställd på att den vikt jag kommer lyfta är tung, kommer den också upplevas tyngre. Om min inställning däremot kommer vara inställd på att vikten är "lätt", kommer den upplevas lättare, även fast vikten är exakt densamma. Om du har bestämt dig för att klara av en sak, så gäller det också att ställa in din mentala inställning på samma spår. Bestäm dig för VAD som skall göra, och håll dina tankar endast positivt inställda till utmaningen. Om jag skall se till mig själv; när jag gör mig redo för ett gympass sätter jag tidigt på musik. En viss typ av låtar som får mig att direkt känna känslan av vad som komma skall. Jag sätter upp en plan redan hemma på vad som skall utföras, för att inte kunna ändra mig på gymmet, oavsett hur det känns där och då. För inställningen skall sitta som gjuten i sten, redan när du går in i gymmet.
Väl där med en sådan inställning, kan du visualisera dig att klara av det du har planerat, och det blir också lättare att utföra det som skall göras. Se inte saker och ting som tunga, jobbiga och tråkiga. Alla orden är laddade till negativa känslor. Vänd dem istället till utmanande, roliga och förväntansfulla, vilket alla väcker en uppmärksamhet med en positiv känsla.

Skärmavbild 2017-01-11 kl. 14.45.57.png


Något jag ofta, ofta säger till mina klienter är; "Det sitter i huvudet". Det kan låta mer än klyschigt, men det är ack så sant. Hjärnan kontrollerar allt vi gör, så låt den inte nässlas in av negativa tankar så att du tappar tron på din egen förmåga. Vänd den, gör allt till en utmaning och du skall se att du klarar av så mycket mer än du tror. Så en gång för alla, sätt ditt mindset på autopilot och gör det du skall, fast lite bättre än förra gånger. Detta kommer också att göra din mentala inställning bir starkare och starkare för varje utmaning som du klarar av.

Ta hand om er. Framtiden är er!
Starka kramar från Jenny.

On
Off

2 kommentarer

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Jenny Andersson

Jenny Andersson

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017