Jenny Andersson

Massage för ökad prestation

2017-01-29 09:29 av Jenny Andersson

En stillsam och skön söndagsmorgon med en lugn stund för frukost. Det är dagar som dessa som jag verkligen uppskattar i en annars ås fullspäckad vardag med tidiga morgnar.
Som jag har nämnt tidigare så har jag två dagars vila/vecka, och dessa brukar infalla på onsdagar och söndagar. Söndagarna framförallt brukar vara en härlig dag att ta vila på, då jag kan förbereda inför kommande vecka och ladda alla mina batterier igen för en ny vecka.
Jag försöker också minst 1 gång/månad under någon vilodag att besöka min otroligt kompetenta massör Mårten Hansen här i Falkenberg. Eftersom min träning är av den "hårdare" och "tyngre" varianten så sker det samtidigt stora påfrestningar på kroppen vilket också sätter sina spår med stela muskler, leder och bindväv som jag då mjukar upp och får bort med hjälp av massage. Våra muskler består av just muskelfibrer och bindväv vilket förkortas vid träning, så med hjälp av massagen så hjälper man musklerna och bindväven att få tillbaka sin fulla längd och därmed också sin fulla kapacitet, vilket i sin tur ökar min prestation inför kommande pass.

FullSizeRender.jpg

Så dagens vilodag består bland annat av ett besök hos Mårten på Varbergs Kiropraktik. Massage finns i mängder av varianter, men oavsett teknik så för det med sig otroligt många fördelar. Några av dem är bland annat;

- Ökar blodflödet.
- Förbättrar immunförsvaret.
- Mjukar upp muskler och leder.
- Släpper spänningar, som eventuellt annars kan leda till exempelvis huvudvärk.
- Minskar stress och motverkar depressioner.
- Förhindrar ärrvävnad.
- Återskapar musklernas fulla längd och kapacitet.
- Påskyndar återhämtningen.

I mitt fall nyttjar jag massagen för min prestations skull, vilket är vanligt hos många idrottare. En mer kraftfull massage som går mer på djupet och fokuserar på specifika muskelgrupper som får jobba hårt under den typ av träning som jag utför. Därför väljer jag att gå till just Mårten eftersom han vet vilket typ av massage det är jag söker. Jag går inte dit i förhoppning om att få 45 minuter sköna och avslappnande minuter, utan istället 45 minuter effektiva, hårda och välarbetade minuter som gör att min utveckling går framåt tack vare resultatet det ger.

Hård träning kräver också sin återhämtning. Både i form av kost, sömn, vila och andra metoder likt massage, foamrolling, stretch osv. Glöm inte att ta hand om din kropp även utöver dina timmar i träningslokalerna.

Skärmavbild 2017-01-29 kl. 09.33.54.png
Foamroller, en egen och lättare variant av massage på rulle.

Önskar er en fantastisk söndag och avslutning på januaris sista vecka.

Ta hand om er och må väl.
Starka kramar, Jenny.

  • Skriv en kommentar

    Ditt namn

    Skicka kommentar

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Jenny Andersson

Jenny Andersson

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017