Jenny Andersson

Det finns inga ”Quick Fix” för en hållbar utveckling.

2017-02-16 10:47 av Jenny Andersson

"Boosta kroppen på 5 veckor", "skaffa beachlooken på 10 veckor", "gick ned 20 g på 10 veckor". Rubrikerna svämmar över budskapet är alltid detsamma, de s.k. Quickfix;en. Att totalt göra om din kropp på ett fåtal veckor med att ändra om allt som bara går att ändra för att få stora resultat som det går på så kort tid som möjligt. Krävande, JA. Hållbart, NEJ.

Ofta så finns det personer som står som förebilder till dessa drömfysiker. Dock så gäller det för det första att tänka då att tänka på att detta inte har skett över en natt. Personen i fråga har kanske tränat i 2, 5 eller kanske 10 år? Upptill detta också troligtvis haft bra koll på vilken sorts näring i form av mat som man stoppar i sin kropp varje dag. För att skapa muskulösa och välsvarvade fysiker kräver det mer än 4 veckors träningsschema samt att äta en proteinpudding eller två om dagen. Det kräver ordentligt med träning, bra mat med främst av allt så kräver det kontinuitet. Att kontinuerligt fortsätta jobba för det och inte sluta efter 4 veckor när framstegen inte är lika enorma som du i huvudet hade en bild av. När inte magrutorna har slagit igenom med storm eller när maten fortfarande inte består av smågodis på kvällarna, det är då det är dags att tänka om. Är det en kort tidsperiod som kommer ge dig dina resultat eller är det din livsstil som du behöver arbeta med och strukturera om?

Skärmavbild 2017-02-16 kl. 10.56.47.png

Jag får också så ofta höra, "När jag är klar med detta så kommer jag också sen börja äta mer vanligt igen." Va? Stopp. Vad innebär vanligt? Om någon anser vad det är för ovanligt med totalt naturliga råvaror likt kött, fisk, fågel, havregryn, potatis, ris, bönor, nötter, frön osv, då vill jag också veta vad denna person anser sig egentligen vara vanligt? Sockerfyllda frukostpuffar, mjukost på tub och panerade fiskpinnar i kartong? Rätta mig om jag har fel.
Det som ofta skapar problemen är att man instället för att se det till sin egen fördel, så ser man det som en kort tidsperiod som man lever för att skapa sig framsteg, för att sedan återgå till det som man anser sig vara "normalt". Istället för att sakteliga börja byta ut småsaker i din vardag som istället ändrar din livsstil och som i det långa loppet får dig att leva mer hälsosamt. Quickfix kan fungera, men då istället som en inkörsport som ger dig en ordentligt knuff i motivationen. Det som däremot sällan fungerar är alla brutala dieter som både den ena och den andra hoppar på, utan att se det ihop med livet i sin helhet. Att välja mat och motion som främjar dig och din kropp bör istället komma naturligt. När det också gör det är det då som pusselbitarna faller på plats och det långsiktiga livspusslet för en mer hälsosam livsstil börjar ta form.

FullSizeRender.jpg
Från 2015 - 2017. Större förändringar kräver större tidsperioder.

Våga låta det ta tid. Både de fysiska och de mentala bitarna skall hinna med och hinna anpassa sig. Rom byggdes inte över en natt, utan det kräver alltid engagemang och vilja från ditt eget håll att fortsätta, även de dagar då målet känns en bit bort. Se det till din fördel, för ditt liv slutar inte om 8 veckor när dieten är slut.

Ta hand om er och må väl.
/ Jenny

  • Skriv en kommentar

    Ditt namn

    Skicka kommentar

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Jenny Andersson

Jenny Andersson

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016