Linnea Enstedt

Om att komma tillbaka

2017-01-09 22:32 av Linnea Enstedt

Är det något jag inte kan låta bli så är det, som många vet, träning! Gärna i många olika former och jag testar gärna nya utmaningar när chansen ges. Min starkaste kärlek drar dock till just gymmet och styrketräningen. Så har det varit sedan tio år tillbaka.

Jag kläckte ju Knut i slutet av februari förra året. Sedan dess har jag sett det som ett utmärkt tillfälle att "starta om" min kropp - på bästa sätt! Det började med en låååång vila, dels för att jag inte hade ork att träna under min graviditet särskilt mycket men även för att det blev kejsarsnitt för att få ut honom, och iochmed att det är en hyfsat stor bukoperation (verkar som många inte tänker på det utan ser ingreppet som en liten grej bara? Det är det inte.) så var 8 veckors vila ett faktum därefter. Så, med flera månaders vila från gymmet var jag nästan som nollställd i musklerna när jag skulle komma tillbaka. Men - inte i nervsystemet! Och här kommer det fina i kråksången.

Jag kände mig som en "nybörjare" iochmed att styrkan var långt från den samma. Det jag dock hade kvar som är mer lättväckt är de redan inbanade nervbanorna för hur rörelserna ska utföras och vilka muskler som kopplas in var och när. Detta gör, tänker jag utan källhänvisningar då det bara är min teori, att jag har ett ypperligt tillfälle att få extra fin muskelär utveckling. Är ni med mig? Jag menar alltså att eftersom jag inte styrketränat på länge så är min teori att kroppen kommer att svara extremt bra på träningen plus att rörelsebanorna/nervbanorna redan är klara vilket gör att jag får effektiv aktivering av musklerna redan från start vilket torde leda till maximal utdelning. Bara en teori alltså.

Det jag även vill tillägga är att om man adderar faktumet av ökat bålfokus under styrketräning efter graviditeten, då jag velat att magmusklerna ska hitta tillbaka till ursprungsläget så bra som möjligt och återfå kontrollen både kring magen och fiffi, så känner jag mig nu starkare än någonsin. Inte gällande de vikter jag lyfter, jag har definitivt lyft tyngre på pappret, men snarare hur jag gör det och kontrollen jag nu har över min kropp.

Rörlighet är också en faktor som såklart påverkar utdelningen av de rörelser med vikter man gör i gymmet, och den har jag hållt god under hela graviditeten och efter. Så det hade jag också med mig redan från start av "gym-comebacken".

Så, det jag vill säga är väl att när man efter längre vila får/kan/vill komma tillbaka till träningen så gör det ordentligt så kan du räkna med en snabb återhämtning och kanske du till och med blir starkare på köpet! ;-)

2017-01-09_2113_001.png
#kungknut

Men vänta, tänker du kanske, kosten då? Ja, självklart spelar kosten roll oavsett om det är så att man vill komma tillbaka formmässigt eller styrkemässigt. Jag själv har mått väldigt bra av breaket man får av en graviditet där man inte kan styra kost på samma vis som man gjort innan. Idag äter jag "vanlig mat" till vardags, det är grädde i såserna och mat kan stekas i smör, det är ok. På helgerna och ibland annars också så konsumeras ibland även skräpmat som godis/pizza/vad man är sugen på. Vill understryka att jag inte förespråkar varken godis eller skräpmat men jag menar att jag lever och äter som jag känner för just nu, och i mitt fall är det inte förenat med ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och så vidare.

2017-01-09_2113_002.png
#pannkaksfest
2017-01-09_2115.png
#räkfrossa (i gräddsås)

En sak till. Man får inte glömma bort att ha roligt! Det är det bästa rådet jag kan ge vem som helst som utövar vilken sport eller ektivitet som helst. HA KUL! Våga leka, våga skratta, våga släppa lös! Livet blir roligare om man har roligt, och vem vill lägga tid på en hobby som man egentligen tycker är tråkig? Om du exempelvis inte tycker just gym är kul kanske du ska prova klättring, löpning, yoga eller varför inte hoppa studsmatta!? Eller gör som jag - gör allt du tycker är roligt med personer du tycker om och som gör dig glad! Svårare än så är det faktiskt inte... Man "måste" inte hålla sig till en aktivitet, vara "true" till ett visst community eller vad det nu är som styr folk. Jag lever på TRÄNINGSGLÄDJE, och det går ju att utvinna ur diverse aktiviteter! Bara att välja och vraka liksom, man blir inte uttråkad heller! Just sayin'!!

2017-01-09_2114_001.png
#vågaleka

Allt detta sammantaget så är mitt kvitto detta - Jag är i mitt livs bästa off season form någonsin. Undantaget lite lös hud på magen som tillkommit, det är också ok. Jag mår som grädden på moset jäkla bra just nu, jag känner mig i balans både mentalt och fysiskt. Och jag kommer köra på, var så säker, jag har bara börjat!

2017-01-09_2113.png
#thecomeback
2017-01-09_2112.png
Hyfsat nytagna bilder. Jag gillar det jag ser! Och det har inte varit en självklarhet för mig off season tidigare. #goals
2017-01-09_2114.png
#youarewhatyoucreate

Kärlek & Respekt,
Linnea

On
Off

5 kommentarer

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Linnea Enstedt

Linnea Enstedt

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017