Team Boxen

Time out!

2017-03-19 19:59 av Pontus Bäckman

Det har kommit lite material från min sida nu ett tag och jag känner att jag kommer måsta ta en time out från bloggandet ett tag då det är mycket som sker i livet just nu och jag känner att tiden inte räcker till att skapa de kvalitets material åt er läsare som jag vill ge. För jag skulle inte nöja mig med mindre åt er!

Återkommer snart!
Sköt om er!

Mvh Pontus

12393799_925527524199053_929069198_n.jpg
Peace out!

Kommentera

Lördag

2017-03-18 17:31 av Svenne Rådström

Jag, Matilda och hennes syster Lovisa tog med oss hundarna för en liten utflykt. Det blåste ganska mycket, men solen och elden värmde. Kände mig stolt över att få upp en eld trots stormen =)
Jag stekte proteinpannkakor med inbakade bär. Då steker man ena sidan klar, lägger på frusna bär och vänder halva pannkakan som en inbakad pizza. På det viset blir pannkakan lite degig och väldigt god.
Efter lite vila i soffan åkte jag ner till gymmet för ett armpass. Det var endast jag och två andra killar som tränade. Ingen kö till vikterna idag alltså.

Grill.jpg
Jag, Matilda, hennes syster Lovisa och hundarna Elsa och Sweetie.
Lunch.png
Dips.jpg
Började med dips för triceps.
Smal bänkpress.JPG
Smal bänkpress.
Puschdown.JPG
Pushdown.
Stångcurls.JPG
Skivstångscurl va första övning för biceps.
Hantelcurls.JPG
Hantelcurl är bästa övningen för mig. Får ett riktigt bra tryck i biceps.
z-curls.JPG
Sist ut va scottcurl.

Kommentera

Vilodagar ger mig dåligt samvete!

2017-03-07 21:44 av Svenne Rådström

Överallt på sociala medier står det "no pain no gain, slakta på gymmet, kötta, mörda benen, no excuses" och så vidare.
Är det en sund inställning till träning?
Självklart vill jag ha så bra resultat utav mitt gymmande som det bara går. Jag vill stå på scenen och veta att jag gjort allt jag kunde, att alla timmar med vikter, maskiner och skivstänger gjort någon skillnad.
Men till vilket pris?
Är "mörda benen" eller "slakta ryggen" vägen dit?
Går det inte bara att ha ett mål, träna, ha kul, vila när kroppen känns sliten och köra vidare när man återhämtat sig?

Kommentera

Veckans sista träningspass

2017-03-05 15:47 av Svenne Rådström

Det stod bröst och intervaller på veckans sista pass.
Även lite bilder från vår utflykt till Holmträsk igår, lite mat och godsaker.

bänkpress.JPG
Först ut va bänkpress.
flyes.JPG
Flyes.
pullover.JPG
Pullover. Supersetade denna med flyes.
benlyft häng.JPG
Hängande benlyft.
situps.jpg
Situps.
dragon.JPG
Dragonfly är galet jobbig.
intervaller.jpg
Avslutade med 50x50x10 intervaller.
vasalopp.jpg
Min bror åkte Vasaloppet idag som vi givetvis följde.
holmträsk.jpg
Vi åkte till Holmträsk igår och njöt av det fina vädret.
holmträsk2.jpg
hamburgare.jpg
Gårdagens middag va högrevsburgare med sötpotatisfries.
pudding.jpg
Barebells fantastiska godsaker med lite fruktsallad. Förra helgens godaste mellanmål.

Kommentera

Vad händer efter en tävling?

2017-02-27 20:21 av Pontus Bäckman

Jag ber om ursäkt att jag inte kunde publicera detta igår. Men jag hade ingen dator till hands!
Detta inlägg tycker jag är ett viktigt inlägg just för att jag föll i "efter tävlings fällan" efter min första tävling. Då undrar ni säkert vad jag menar med det. Jag ska förklara.


När man går på en strikt diet, tränar och siktar mot ett mål(en tävling) på en väldigt intensiv nivå så är det lätt att man ändrar hela sin livs stil, så länge man nu inte lever så i vanliga fall. Så var dock inte fallet för mig. Så jag utgår ifrån mina egna upplevelser.
När man väl gått i mål, man har gjort sin tävling och dieten är slut så är det väldigt lätt att en känsla av tomhet kryper fram. Jag kände precis så efter min första tävling. Jag visste inte riktigt hur jag skulle ta mig vidare. Mitt tips är att prata med din coach i fall du känner så. Dom är van och kan guida dig igenom denna upplevelse. Efter detta så dök bekymmer nummer två upp för mig…


Vad som då hände var att saker som man saknat att göra, eller mat man saknat att äta är det väldigt lätt att man överkonsumerar. Jag hade t.ex. varit på Ica veckan innan tävlingen och köpt på mig allt som jag hade varit sugen på under min diet. Vilket var allt från kladdkaka, glass, chips… "You name it!".
Jag började samma dag som tävlingen var över med att försöka äta igen det jag "missat" under min diet. Det slutade med att efter en vecka av konstant ätande av skit mat så mådde jag så dåligt att jag inte visste vart jag skulle vända mig. Kroppen klarade inte av att hantera allt som jag stoppade i mig.


Sen dök problem nummer tre upp. Jag la på mig så mycket vikt, fett, vätska så att min topp form var helt väck på en vecka. Allt slit jag lagt ned var helt borta!
Vilket ledde till att jag tappade motivationen helt till träning…
Så mitt tips till er som ska genom gå en tävlings diet eller kanske håller på just nu. När väl dieten och tävlingen är över se till att ha en plan till hands. Jag gjorde nu under min andra tävlings sväng en "reverse diet" Vilket innebär att man sakta men säkert ökar kaloriintaget vecka efter vecka. Jag länkar en bra video om detta!

Annars prata med er coach!
Hoppas detta hjälper er lite på vägen,

Lev och må så hörs vi nästa vecka!

// Pontus Bäckman


PS. Inte bara dåliga saker händer efter tävling. Man får väldigt bra tryck i kroppen för nästan ingenting. Se denna bild från dag 3 efter tävling nummer 1.

12093250_254288588240301_1080998168_n.jpg
3 dagar efter tävling nummer ett.

Kommentera

Drömmar

2017-02-26 08:47 av Svenne Rådström

Genom åren har jag haft stora drömmar om hur mitt liv skulle sett ut.
En tidig dröm jag hade var att bli fotbollsproffs och spela i Manchester United där min idol Peter Schmeichel var målvakt.
Jag minns hur mycket jag beundrade denna gigant mellan målstolparna. Men jag fick nöja mig med en plats i Åseles A-lag. Vilket trots allt kändes ganska stort. Jag gillade att spela hårt, på gränsen till fult. Hade jag bott i USA hade amerikansk fotboll varit ett givet val.
En knäskada satte stopp för min fotbollskarriär. Korsband och ledband slets av när jag spelade innebandy och försökte tackla en kille som vägde 15-20 kg mer än mig.
Några år senare bröt jag även foten på samma ben. Bara för att verkligen sätta stopp för all fotbollsspelande.
Musik har varit ett stort intresse så länge jag kan minnas. Europe och Guns N Roses va mina första riktiga idoler. Tack vare dessa hårda grabbar väcktes mitt intresse för tatueringar. Två dagar efter min 18-års dag gjorde jag min första tatuering. Det har genom åren blivit några fler. Jag har spelat trummor i flera olika band och att bli rockstjärna var nog lite av en dröm under några år. Men det blev svårt att hålla ihop band när vi alla inte bodde på samma ort. Det blev ett flertal konserter och livet som rockstjärna i Åsele var riktigt kul.
På senare år har en annan dröm växt sig starkare inom mig. Jag vill kunna försörja mig på träning. Att bli PT, jobba på gym eller leva på sponsring och kunna träna på heltid är något jag verkligen vill göra. Det stannar nog bara vid en dröm, men jag kommer att fortsätta träna och ha kul.

Jag blev inte fotbollsproffs, men jag fick spela i Åseles A-lag.
Jag blev inte rockstjärna, men jag fick spela med mitt band på flera konserter.
Jag är inte proffs i Men's Physique, men jag har stått på scenen och tävlat.
Jag har kanske inte nåt ända fram, men jag har gjort mitt bästa för att uppnå mina drömmar. Eller på något sätt har jag kanske nåt ända fram trots allt..

Kommentera

Ben och armar

2017-02-24 18:53 av Svenne Rådström

På fredagar slutar jag kring 12:00, så jag åt lunch, packade träningsväskan och begav mig ner till gymmet för ett benpass.
Högt tempo och väldigt bra tryck i benen.
Åkte hem och vilade lite, åt mellanmål och laddade om för ett armpass. Även det passet kördes i högt tempo för att hålla ett bra tryck.
Att kunna träna två gånger per dag och kunna leva på det vore en dröm. Jag skulle verkligen vilja ha den möjligheten..
Nu blir det kyckling med sötpotatis till middag innan jag lägger mig i soffan och laddar för morgondagens jobb.
Ha en trevlig kväll.

Kommentera

Rygg och baksida axlar.

2017-02-22 18:56 av Svenne Rådström

Filmade lite under kvällens ryggpass.

Kommentera

Bröst och mage

2017-02-21 17:51 av Svenne Rådström

pulver.jpeg
Amino RX är som dunderhonung för träningspassen.
kamera.jpg
Kameran som dokumenterar allt.
lurar.jpg
Grymt bra ljud och sitter perfekt. Rekommenderar dessa.
uppvärmning 22.jpg
Lite uppvärmning med gummiband.
hantelpress bröst.jpg
Hantelpress va först ut på kvällen pass.
sned bänkpress smith.jpg
Lutande bänkpress i smith. Racken för att kunna köra med fri stång va upptagen så det fick bli i smithen.
20170221_175736.jpg
Cable cross.
axelpress hantlar.jpg
Hantelpress.
mage mage.jpg
Avslutade med att köra slut på magen.

Kommentera

Del 3

2017-02-19 20:07 av Pontus Bäckman

Del 3.

Träningsupplägget som jag körde under min första tävling skiljde sig inte så mycket från hur jag hade tränat tidigare. Jag la mycket fokus på mina svaga punkter som då var bröst och axlar. Den splitt jag körde var;

- Måndag: Bröst och triceps + mage

- Tisdag: Rygg och biceps + mage

- Onsdag: Ben och vader + mage

- Torsdag: Armar + mage

- Fredagar(Fuskdagen) körde jag ett pass för mina svagheter vilket oftast var Bröst och Axlar.

- Lördagar: Körde jag ett pass med något jag gillade men vart oftast ett ryggpass och mage.

- Söndagar = vilodag.

Som ni ser så är denna splitt rätt vanlig. Det som jag tror skiljer sig lite är att jag fokuserar mycket på mage och kör det varje dag.


När det sedan kom till dieten, så var allt nytt och jag var väldigt okunnig. Men jag hade hittat mitt sätt att räkna kalorier, hittat mina maträtter som jag gjorde. Jag gillar att göra det enkelt för mig så jag listade ut några få maträtter och räknade ut allt för dom och höll mig till dessa maträtter genom hela första dieten.


En sak som jag kände under dieten förutom delen om att gå runt att vara hungrig och ständigt tänka på mat var att ju närmare slutet jag kom så tappade jag tilliten till det upplägg jag hade använt mig av även fast det funkade och gav mig exakt dom resultat som jag var ute efter. Jag kände att jag vill testa byta. MEN… då fick jag det goda rådet att låta bli och hålla mig till det vinnande koncept jag redan hade så länge det faktiskt funkade. Så mitt råd till er som ska gå igenom detta för första gången är att lita på resultaten och ha tålamod!

Det finns väldigt mycket mer att berätta om vad som är bra att tänka på under en diet och lite vad som kan komma och hända fysiskt och psykiskt men jag tror att jag vill ägna ett eget inlägg om bara det i framtiden.

Under en diet så är den så kallade cardion en viktig faktor att ta hänsyn till. Under min första diet så använde jag mig av löpning och morgon powerwalk som mina verktyg. Jag kände att löpningen var ett effektivt sätt för mig att bränna fett. Dock så ska jag höja ett varningens finger då jag förlorade onödigt mycket muskelmassa pga detta. En powerwalk på fastande mage direkt på morgonen är ett bra alternativ till cardio särskilt för mig har jag märkt på efterhand. Detta är väldigt individuellt när det kommer till cardio så man får testa sig fram för att se vad man tycker passar en bäst. Jag har idag funnit kärleken hos "trappmaskinen". Den kan jag varmt rekommendera.


lowres-sitead.png

Sist men inte minst som ett avslut på denna serie. Så kom äntligen dagen då jag genomförde min första tävling som en Men´s Physique atlet. Det var på Tyngre Classic 2. Det var en otroligt spännande dag på så många sätt. Att få kliva in backstage och måla mig för första gången var riktigt kul! Att få träffa alla andra atleter som alla hade kämpat minst lika hårt som jag. Det jag kom ihåg från den stora gympa sal som vi hade backstage i var att man frös… Så mycket!

Men då hade jag min kära nutella burk och mina riskakor som värmde mig. Strax innan vi skulle kliva upp på scen så började alla pumpa upp. Men jag som nybörjare hade hållit på redan i ca 40 minuter då jag inte visste varken när var eller hur långt innan dom skulle säga till. Nu i efterhand så kan jag rekommendera alla att så länge ni håller lite koll så får ni veta i god tid när ni ska upp på scen trots det kaos som det kan kännas som där bak. Så slit inte ut er som jag gjorde, haha.

887466_10206711085888920_5109654867031400940_o.jpg

Jag tävlade i junior klassen mot 6 andra atleter. Så vi skippade förbedömningen och gick direkt till final allihopa. När vi kom in på final ronden så fick alla en individuell runda där man gjorde 4 st kvarts vändningar. Precis som ni såg i videon från förra inlägget. Efter det så stod vi alla på led och gjorde om detta tills domarna var nöjda.
Jag slutade på en 5:e plats där på min första tävling vilket då kändes som en stor besvikelse då jag trodde att jag skulle placera mig bättre. Men i efterhand så tycker jag det var en bra placering då startfältet var rätt vasst!

Nästa inlägg kommer täcka det jag kan tycka är det viktigaste vilket är vad som händer efter tävlingen… Fortsättning följer nästa vecka!


// Pontus Bäckman

Kommentera

Nästa sida »

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Rookie

Rookie

Therese Fagerlönn

Therese Fagerlönn

Thomas Zingmark

Svenne Rådström

Svenne Rådström

Pontus Bäckman

Pontus Bäckman

Peter Sundelin

Fogelvik

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016