Team Boxen

Del 2

2017-02-12 12:52 av Pontus Bäckman

DEL 2.

Mitt första tävlings år började med att forska mig fram och försöka lista ut vad grenen Men´s Physique egentligen var och hur man gjorde. Jag hade som tidigare nämnt absolut ingen erfarenhet när det kom till att tävla i fysik grenar.

Jag började med att googla på reglerna för grenen och kom in på www.skkf.org där alla regler för alla olika discipliner som man kan tävla inom. Jag fann att man tävlar med shorts vilket kändes skönt då jag inte riktigt var redo för "dem små kalsongerna". Jag läste mig även till att man hade fyra olika poser. En front, två på vardera sida och en på baksidan. Så fram tills denna punkt så kändes allt genförbart för mig.

Nästa steg för mig var då att lista vilken typ av diet jag skulle använda mig av för att nå den fysik som jag hade föreställt mig att jag vill nå.

Liten avstickare, men ett tips är att ha ett tydligt mål framför sig och veta vart du vill komma. Då kommer resan bli mycket enklare vid de eventuella dipparna uppstår. Ett av mina favorit citat " without a goal you can't score".

När det kom till dieter så hade jag även där ingen erfarenhet. Så jag började googla även där. Jag hittade tillslut en metod. Där man började med att räkna ut sitt kaloribehov per dag beroende på aktivitets nivå och jobb.

Räkna ut ditt kaloribehov här!

Där fick jag ut att jag skulle äta ca 2000 Kcal varje dag. Med ett underskott på ca 500 Kcal per dag. Vilket skulle resultera i ett vikt nedgång på ca 0,5kg per vecka. Jag valde att balansera mitt protein, kolhydrater och fett intag så här: protein 45%, kolhydrater 35% och fett 20%. Dom värdena fick jag ut av att läsa mig till på olika forum. Det hade med vilken kroppstyp som man har.

Workouts-Diet-Plans-for-Ectomorph-Mesomorph-and-Endomorph-Body-Types.jpg
Kroppstyper.

Jag gjorde mycket och klurade ut det mesta på egenhand, men det fanns även gånger jag kände att det inte räckte till. Det var vid den punkten som jag började leta reda på en coach. Jag hade även läst på www.skkf.org för att tävla så fanns det 3 krav som man var tvungen att uppfylla för att få delta. Man måste ha ett team att tävla för, man behöver en coach och viktigaste av allt är att du måste ha en tävlings licens.

Jag tog då kontakt med en person som hette Rookie Westin som jag tidigare hade träffat på en Fitness Five tävling som ägde gymmet Boxen här i Umeå. Jag ställde fråga till honom om det fanns någon möjlighet för mig att få komma och tävla för hans team och att han kunde bli min coach.
Han svarade självklart! Och ett gott samarbete och vänskap startade där.

Det sista som jag gjorde efter jag listat ut detta så letade jag reda på ett träningsupplägg som jag trivdes med så startade min resa på riktigt…

Fortsättning följer nästa vecka!

// Pontus Bäckman

  • Skriv en kommentar

    Ditt namn

    Skicka kommentar

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Rookie

Rookie

Therese Fagerlönn

Therese Fagerlönn

Thomas Zingmark

Svenne Rådström

Svenne Rådström

Pontus Bäckman

Pontus Bäckman

Peter Sundelin

Fogelvik

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016

  • BODY 386, september 2016

  • BODY 385, augusti 2016