Team Boxen

Del 3

2017-02-19 20:07 av Pontus Bäckman

Del 3.

Träningsupplägget som jag körde under min första tävling skiljde sig inte så mycket från hur jag hade tränat tidigare. Jag la mycket fokus på mina svaga punkter som då var bröst och axlar. Den splitt jag körde var;

- Måndag: Bröst och triceps + mage

- Tisdag: Rygg och biceps + mage

- Onsdag: Ben och vader + mage

- Torsdag: Armar + mage

- Fredagar(Fuskdagen) körde jag ett pass för mina svagheter vilket oftast var Bröst och Axlar.

- Lördagar: Körde jag ett pass med något jag gillade men vart oftast ett ryggpass och mage.

- Söndagar = vilodag.

Som ni ser så är denna splitt rätt vanlig. Det som jag tror skiljer sig lite är att jag fokuserar mycket på mage och kör det varje dag.


När det sedan kom till dieten, så var allt nytt och jag var väldigt okunnig. Men jag hade hittat mitt sätt att räkna kalorier, hittat mina maträtter som jag gjorde. Jag gillar att göra det enkelt för mig så jag listade ut några få maträtter och räknade ut allt för dom och höll mig till dessa maträtter genom hela första dieten.


En sak som jag kände under dieten förutom delen om att gå runt att vara hungrig och ständigt tänka på mat var att ju närmare slutet jag kom så tappade jag tilliten till det upplägg jag hade använt mig av även fast det funkade och gav mig exakt dom resultat som jag var ute efter. Jag kände att jag vill testa byta. MEN… då fick jag det goda rådet att låta bli och hålla mig till det vinnande koncept jag redan hade så länge det faktiskt funkade. Så mitt råd till er som ska gå igenom detta för första gången är att lita på resultaten och ha tålamod!

Det finns väldigt mycket mer att berätta om vad som är bra att tänka på under en diet och lite vad som kan komma och hända fysiskt och psykiskt men jag tror att jag vill ägna ett eget inlägg om bara det i framtiden.

Under en diet så är den så kallade cardion en viktig faktor att ta hänsyn till. Under min första diet så använde jag mig av löpning och morgon powerwalk som mina verktyg. Jag kände att löpningen var ett effektivt sätt för mig att bränna fett. Dock så ska jag höja ett varningens finger då jag förlorade onödigt mycket muskelmassa pga detta. En powerwalk på fastande mage direkt på morgonen är ett bra alternativ till cardio särskilt för mig har jag märkt på efterhand. Detta är väldigt individuellt när det kommer till cardio så man får testa sig fram för att se vad man tycker passar en bäst. Jag har idag funnit kärleken hos "trappmaskinen". Den kan jag varmt rekommendera.


lowres-sitead.png

Sist men inte minst som ett avslut på denna serie. Så kom äntligen dagen då jag genomförde min första tävling som en Men´s Physique atlet. Det var på Tyngre Classic 2. Det var en otroligt spännande dag på så många sätt. Att få kliva in backstage och måla mig för första gången var riktigt kul! Att få träffa alla andra atleter som alla hade kämpat minst lika hårt som jag. Det jag kom ihåg från den stora gympa sal som vi hade backstage i var att man frös… Så mycket!

Men då hade jag min kära nutella burk och mina riskakor som värmde mig. Strax innan vi skulle kliva upp på scen så började alla pumpa upp. Men jag som nybörjare hade hållit på redan i ca 40 minuter då jag inte visste varken när var eller hur långt innan dom skulle säga till. Nu i efterhand så kan jag rekommendera alla att så länge ni håller lite koll så får ni veta i god tid när ni ska upp på scen trots det kaos som det kan kännas som där bak. Så slit inte ut er som jag gjorde, haha.

887466_10206711085888920_5109654867031400940_o.jpg

Jag tävlade i junior klassen mot 6 andra atleter. Så vi skippade förbedömningen och gick direkt till final allihopa. När vi kom in på final ronden så fick alla en individuell runda där man gjorde 4 st kvarts vändningar. Precis som ni såg i videon från förra inlägget. Efter det så stod vi alla på led och gjorde om detta tills domarna var nöjda.
Jag slutade på en 5:e plats där på min första tävling vilket då kändes som en stor besvikelse då jag trodde att jag skulle placera mig bättre. Men i efterhand så tycker jag det var en bra placering då startfältet var rätt vasst!

Nästa inlägg kommer täcka det jag kan tycka är det viktigaste vilket är vad som händer efter tävlingen… Fortsättning följer nästa vecka!


// Pontus Bäckman

  • Skriv en kommentar

    Ditt namn

    Skicka kommentar

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017