Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2006-10-01
Inlägg 1 505

Halloj allihopa!

Nu har jag tyvärr tappat lite av min träningslust och bestämt mig för att dra ner styrketräningen till två dagar i veckan, istället för nuvarande tre. Förhoppningsvis får jag tillbaka suget om några månader, men man vet aldrig. De muskelgrupper som faller bort blir ben och armar, och jag vill sikta in mig på följande muskelgrupper, tyvärr:

Bröst, mage, rygg och axlar.

Hur tycker ni att jag ska kombinera dessa muskelgrupper under en träningsvecka på två dagar?

Titel
Registrerad 2005-11-11
Inlägg 1 905

Min högst subjektiva åsikt är att motivationen inte kommer tillbaka om jag drar ner träningsdosen. Den brukar infinna sig om jag fortsätter att nöta på. För min del är det mer ett faktum att motivationen kommer och går.

Det var förvisso inte svar på din fråga, men det var ett annat perspektiv på din situation.

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 3 671

Ogge skrev:
Min högs subjektiv åsikt är att motivationen inte kommer tillbaka om jag drar ner träningsdosen. Den brukar infinna sig om jag fortsätter att nöta på. För min del är det mer ett faktum att motivationen kommer och går.

Det var förvisso inte svar på din fråga, men det var ett annat perspektiv på din situation.

Snarare är det så att den försvinner mer, faktiskt. Jag hade som mest motivation att träna när jag körde 4-5dar i veckan. Sänkte till två inte av motivationsbrist utan brist på tid, och tappade genast lusten att träna helt faktiskt.

Titel
Registrerad 2006-10-01
Inlägg 1 505

Schysst. Då får det bli några 2-dagarsveckor framöver för att prova hur det känns. Just nu kör jag dessa övningar för nämnda muskelgrupper:

Bröst - Bänkpress, sned bänkpress, dips, pec-dec
Mage - Crunches i maskin, nedlutande crunches på bänk, rotary torso
Rygg - Kabelrodd i maskin, maskinrodd, chins, latsdrag
Axlar - Stångpress framför ryggen, stångpress bakom ryggen, stående hantellyft åt sidan

Någonting jag borde ändra, ta bort, eller lägga till i detta schema? Hur skulle ni förresten kombinera dessa muskelgrupper?

Titel
Registrerad 2006-03-06
Inlägg 2 667

Jacksatan skrev:
Snarare är det så att den försvinner mer, faktiskt. Jag hade som mest motivation att träna när jag körde 4-5dar i veckan. Sänkte till två inte av motivationsbrist utan brist på tid, och tappade genast lusten att träna helt faktiskt.

Sant, min motivation är på topp nu med fyra träningspass i veckan. Före sommaren, när jag sänkte till två-tre pass i veckan pga tidsbrist(studentåkomma månde?) tappade jag lusten helt.

Titel
Registrerad 2006-10-01
Inlägg 1 505

Har ni några bra tips på ett 2-dagars discoschema?

Marcus Syvertsen
Titel
Registrerad 2006-03-13
Inlägg 10 951

jsplit skrev:
Har ni några bra tips på ett 2-dagars discoschema?

Dag 1.
Bänkpress, 6 set, två reps per set, stegring uppåt
Cableflyes, tre fyra set flera repetitioner
Tricepspushdown, 4-5 set, tre fyra repetitioner per set, stegra även här

Dag 2.
Rodd i maskin efter eget behag
Hantelrodd, tungt och lite ostrikt
Bicepscurls, tunga as

...skulle nog funka bra om du bara vill bli lite uppblåst. Dessa är de övningar jag får som mest "dagen-efter-svullnad" utav.

MVH

Titel
Registrerad 2006-05-17
Inlägg 145

Ett bra tips om man tappat motivationen är:

BYT GYM!!!

Ny miljö, nya människor och nya maskiner.

Brukar alltid funka.

Lycka till!

Titel
Registrerad 2007-02-17
Inlägg 273

Det fundamentala svaret är ändå att man gör det man tycker är roligt. Har man tråkigt när man tränar det man gör så får man självklart ingen direkt motivation att göra det igen. Då spelar det ingen roll hur många eller få dagar i veckan man tränar.
Som sagt, träna det du tycker är ROLIGT.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden