Kör nu fyra olika pass, fokuserar på basövningarna men med kompletterande övningar på varje pass, kör långsam ökning av vikt. Så här ser uppdelningen ut:

- Militärpress, kompletterar med: extra axlar (t ex side laterals) + biceps
- Marklyft, kompletterar med: extra rygg (t ex bent over rows, chins, latsdrag) + mage
- Bänk, kompletterar med: extra bröst (t ex DB flyes) + triceps
- Knäböj, kompletterar med: extra ben (t ex press, leg curls) + mage

Kör vanligtvis tre styrkepass per vecka, i stort sett aldrig två dagar på raken, samt hårda backintervaller på söndagskvällarna.

Känner nu att träningsfrekvensen per basövning/muskelgrupp blir för låg och funderar på att slå ihop passen så att jag kör två olika pass istället för fyra.

Fixar inte att köra mark och böj på samma pass med tillräcklig energi för att få ut något vettigt av andra övningen.

Funderar på att slå ihop knäböj+bänk och militärpress+mark. Passen skulle då se ut ungefär så här:

- Knäböj-bänk-extra ben-extra bröst-triceps-mage
- Marklyft-militärpress-extra rygg-extra axlar-biceps-mage

Kommer då behöva dra ner på antalet kompletterande övningar pga tidsåtgång.

Vad tror ni om detta? Är det en vettig gruppering av basövningarna? Bör jag skifta komplementövningarna på något sätt?

Tankar och synpunkter mottages tacksamt.