Är det bra att träna samma muskler om och om igen??

Home Forums Allmänt om gymträning Är det bra att träna samma muskler om och om igen??

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #104848
    #1080989

    Nu är det så att jag ganska nyligen börjat träna, för exakt 4 månader sen är det ungefär. Jag har ganska svårt för att följa ett specifikt schema utan brukar köra på det jag känner för och oftast blir det ben och rumpa. Det blir runt 3 pass varje vecka, mellan 1 till 2 timmar långa. Det jag vill med träningen är ju då att bli starkare och få en mer muskulös kropp, men frågan iallafall är om det är bättre att man har ena dagen ben, andra armar osv eller om man kan gå igenom de flesta musklerna varje gång man tränar.

    Jävligt tacksam för svar!!

    #1081000

    Här har du tre bra program att följa: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

    #1081479

    Det beror på hur lång vila du har emellan passen. Men att gå och träna samma muskler 2-3 dagar i sträck är inget att rekommendera.

    När du tränar bryter du ner musklerna, dessa behöver näring och vila för att återhämta sig. Om du konstant bryter ner dem hela tiden och aldrig låter dem återhämta sig kommer knappast ge dig positiva resultat.

    Sedan bör du ju träna samtliga muskler i kroppen.

    Men för att ge ett konkret svar så bör du kunna köra helkroppspass men då med några dagars vila emellan för att kroppen skall få chans att återhämta sig.

    #1081482

    Om man inte har tid att träna så ofta kanske det kan vara ide att träna hela kroppen varje gång men då krävs det också rätt så mkt vila för att hinna återhämta sej till nästa gång.

    Själv kör jag sen en tid tillbaks enligt ett 3split shema 5-6 dgr per vecka, ca 1,5-2,5 h per gång.
    Ben/mage
    Bröst/axlar/triceps
    Rygg/biceps
    Kör ett rullande shema men lägger oftast in några reps av det jag vill bli bättre på även de dagar jag inte tränar den musklegruppen.
    Ett tag var det chins som jag körde ett set med nästan varje gång. Senast har det varit dips.

    Man får prova sej fram men själv får jag oftast ganska våldsam träningsverk – framförallt efter benpassen – o behöver i regel i alla fall 2 dgrs återhämtning innan jag kan göra det passet igen.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.