Åsikter om militärpress bakom nacken?

Home Forums Allmänt om gymträning Åsikter om militärpress bakom nacken?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 121 total)
  • Author
    Posts
  • #84831
    #853720

    Har hört många delade meningar om just militärpress bakom nacken. Har inte kört denna på många många månader men tänkte testa denna idag. Tänkte då rådfråga er eliten inom sverige (?) vad ni anser om denna. Har kollat runt på lite andra forum men får mest oseriösa svar på dagis nivå så testar här istället. Kör hantelpress samt vanlig militärpress framför huvudet men vill ha nånting att alternera med så tips uppskattas gärna

    #853721

    Press bakom nacke är en bra övning. Men det är inte alla axlar som klarar av den. För mig går det inte att pressa bakom huvudet för mina axlar, men så är mina axlar dåliga.

    Kan du pressa bakom nacke utan att få ont i axlarna är det bara att köra på.

    #853722

    Tack så mycket för svaren. Nu blev jag lite peppad igen :)

    #853723

    Militärpress är framför huvudet annars heter det bara axelpress eller press bak nacken(tvi för mig själv som besserwisser) :) Oavsett fram eller bak så tycker jag personligen att det är kanonövningar.Vet att många inte tycker man ska gå hela vägen ner när man pressar bakom men jag har ifrån första början i min träningskarriär alltid kört pressar ifrån botten så för mig funkar det men det gör det nog inte för alla.För tillfället kör jag mest stående pressar framför och tycker det funkar jättebra.

    #853724

    Tycker detta är en kalas övning? men sj. kör jag inte bakom huvudet pga. att jeg inte vill ta risken å skada mej. och om jag kör den, yterst sällan så kjör jag riktigt riktigt lätta vikter…

    #853725

    Rent teoretiskt sätt så borde väl i så fall hantelpressen vara bättre eftersom den kommer precis i mittenläget av press framför och bakom? Plus att man har ett litet friare rörelseomfång med hantlar och kan vinkla så det tar lite extra.

    Orsaken till att jag aldrig fick någon kontakt med axlarna vid militärpressen var för att jag inte vred ut armbågarna ordentligt i bottenläget. Men gör jag bara det så tar den övningen jävulskt bra. Vad det gäller hantlarna så vrider jag knogarna inåt (mot ansiktet) i bottenläget vid hantelpressen. Då känns det verkligen som att axlarna sväller. Vad det gäller press med stång bakom nacken märkte jag själv att den tog bäst för mig då jag stannade i öronhöjd innan jag pressade upp den. Men jag tog bort den övningen helt när jag tyckte att jag fick in rätt teknik vid hantelpress och militärpressen framför. Sedan kör jag alla axelpressar sittande idag mot stående, som jag alltid körde förut. Då tycker jag att jag får kontakt med axlarna genom hela övningen. :)

    #853726
    Peter.S wrote:
    Rent teoretiskt sätt så borde väl i så fall hantelpressen vara bättre eftersom den kommer precis i mittenläget av press framför och bakom? Plus att man har ett litet friare rörelseomfång med hantlar…

    :up:

    #853727

    jag har bara kört den bakom nacken i smithmaskin vilket jag tyckte funka riktigt bra, gick ner i höjd med öronen men inte längre ner. Smithen gör att du inte behöver tänka så mycket på att bansera utan bara kan trycka på, har för mig att jag kunde last på skapligt med vikt men som någon skrev innan ta det riktigt lungt i vändningsfasen!
    Kör hårt!

    #853728

    Jag älskar militärpress bakom nacken med fri stång. Kört det i flera år och mina axlar är bättre än någonsin!

    Mvh Calle Sirén

    #853729

    mkt skön övning! Svårt att hitta pressövning som tar lika bra. Körs den i smith-maskin skulle jag vilja säga att den vinner av alla pressövningar för deltsen. Riktigt skön! aldrig känt något ont av den.

    mvh

    #853730

    Vän av ordning säger: ”Det heter inte militärpress bakom nacken”. Militärpress är en övning som utförs stående och man pressar framför ansiktet.

    Press bakom nacken är en mycket bra övning – under förutsättning att du kan hantera den; flexibilitet, skadehistorik och vilka andra axelövningar du har i programmet spelar in.

    #853731
    Jay wrote:
    Vän av ordning säger: ”Det heter inte militärpress bakom nacken”. Militärpress är en övning som utförs stående och man pressar framför ansiktet.

    P

    Och samma övning fast sittande kallas alltså?

    #853732
    Peter.S wrote:
    Och samma övning fast sittande kallas alltså?

    Och om man dessutom kör stående, fast bakom nacken?

    #853733
    Peter.S wrote:
    Och samma övning fast sittande kallas alltså?

    Sittande press framför ansiktet? :D

    Calle Sirén wrote:
    Och om man dessutom kör stående, fast bakom nacken?

    Stående press bakom nacken? :D

    Mirre wrote:
    Kanonövning och blir ännu bättre utan ryggstöd. :emo-thumb

    Yes. Då tränar man korsetten också. Samt slipper, som många gör, tokfuska upp tyngre vikter genom att svanka och koppla in övre bröst.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 121 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.