Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2006-09-04
Inlägg 279

Jo det är så här att jag sitter o lurar lite på mitt projektarbete i skolan som jag måste komma igång med. Tanken har länge varit klar i huvudet om att jag skulle göra nåt inom gymträning då det intresset står mig närmast, då föddes min idé om att jag skulle göra en "träningsbok". Men innan ni sågar min idé så menar jag egentligen att detta i praktiken kommer innebära mer ett träningshäfte med kunskap som jag samlat/samlar, suger in, nöter osv till mig själv i rent självutbildningssyfte. Känns som det kan va en bra sak att ha det man lär sig nedskrivet så det inte blir det här att man läser en sak o sen inte kommer ihåg det riktigt dagen efter om ni förstår vad jag menar. Hur många gånger har inte det hänt för alla i skolan menar jag! Iof när man är intresserad så lägger man det mesta på minnet men detta är ju en vetenskap man aldrig blir fullärd i ju så..
Men för att genomföra detta som ett arbete så krävs det ju för mycket tid som man inte har, det skulle helt enkelt bli på tok för mycket arbete även om jag inte helt övergett denna idé än dock. Kanske ska man försöka plöja ett område ist så gott det går?

Det jag vill ha är lite goda råd och hjälp hur jag ska kunna genomföra detta.
Kom gärna med andra ideer gällande samma ämne för diskussion!

Tack på förhand!

Mvh Martin

Titel
Registrerad 2006-09-04
Inlägg 279

Jo jag förkastar ju inte idéen men det var mängden som ska ingå jag lurar lite på.. många bitar som måste in. Känns som man måste prioritera lite nästan då och inte förklara allt ner på molekylnivå liksom. Vart går gränserna liksom tills det blir "för" grundligt menar jag?

Titel
Registrerad 2007-02-17
Inlägg 273

Det första man ska göra i ett projekt är ju att göra en begränsning för att det inte ska omfatta allt, fokus bör ju ligga på ett område inom träningen där du sedan kan välja ut några specifika metoder att diskutera. Det tror jag är det bästa du kan göra, vilket du även var inne på.
Lycka till!

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Som hmaister säger bör du begränsa dig noggrant till att börja med. Det är A och O, letar du bara fakta här och där, tar in lite sånt och lite sånt blir det bara spretigt och ingen kvalité i något alls.

Så att först rikta in sig detaljerat på vad i din räningsbok som är väsentligt. Är det mer som en "instruktionsbok" i träning och kost, är det mer anatomi och hur kroppen reagerar rent fysiologiskt, vill du rikta in dig på psykologin kring träning o.s.v.? Det här vara bara saker jag tog direkt ur luften.

Hursomhelst måste du begränsa dig och sedan rekommenderar jag att gärna leta reda på lite evidensbaserad litteratur. Högskolelitteratur är ju just för högskolan men den är trots allt vetenskapligt grundad och är bättre att använda dig av i ditt arbete än random tidningsartiklar och populärlitteratur i ämnet.
Då har du något att referera till i din egen text.

Lite av mina idéer bara.

Titel
Registrerad 2006-09-04
Inlägg 279

Det är det problemet jag har funderat på speciellt, vad det ska va för typ av "bok". Men det lutar nog åt kost och näringslära och hur träningen påverkas av en sund kost, nånstans åt det hållet.

Högskolelitteratur har jag haft i åtanke men har inte en aning om vart jag kan få tag på det?

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

MartinJ skrev:
Högskolelitteratur har jag haft i åtanke men har inte en aning om vart jag kan få tag på det?

http://www.adlibris.se/default.aspx

http://www.bokus.com/se/start.shtml

Titel
Registrerad 2006-09-04
Inlägg 279

Tack Eddie :)

Titel
Registrerad 2007-02-17
Inlägg 273

MartinJ skrev:
Det är det problemet jag har funderat på speciellt, vad det ska va för typ av "bok". Men det lutar nog åt kost och näringslära och hur träningen påverkas av en sund kost, nånstans åt det hållet.

Det enda du kan göra är att välja det som känns rätt, det är ju DU som ska skriva det. Det underlättar starkt om man tycker att ämnet/inriktningen som man ska skriva om är roligt.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 3 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden