bästa axelövningen för FETA axlar

Home Forums Allmänt om gymträning bästa axelövningen för FETA axlar

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • Author
    Posts
  • #863520

    ja axlarna består av 3st olika muskler framsida,mellersta,baksida….
    vad jag har förstått så är mellersta delen alltså den delen som syns när man har t-shirt den största av dom 3.
    hur ska man göra för att få upp den så mycket som möjligt.

    militärpressar säger alla jämt när jag frågar, men den tar väl inte ett skit på utsidan av axeln ? är väl bara framsida axel, lite av övre bröst och triceps som jobbar.

    när jag kör axlar brukar jag bara köra typ 3-4set side laterals för den vet jag tar bra på utsidan, men har knappast fått några resultat där.
    borde man inte lägga mer fokus på utsidan för att få stora axlar och inrikta sig mer på den delen, ja ni fattar vad jag menar.

    hur och var tar militärpressen förresten, någon som vet ?
    bäst kanske vore att börja varje pass med sidelaterals och många set, sen upright rows osv..

    #84975
    #863521

    Alla delarna syns/ska synas när man har t-shirt. Eller iaf konturerna av dem.:p

    Kör militärpressar för utsida & alltid baksida med. Tricket är att köra bra & lite.

    #863522

    Med bredare fattning tar militärpress mer på mellersta delen än med smal, Upprätt rodd är en bra övn. för mid axeln också.

    #863523
    MickeGBG wrote:
    Alla delarna syns/ska synas när man har t-shirt. Eller iaf konturerna av dem.:p

    Kör militärpressar för utsida & alltid baksida med. Tricket är att köra bra & lite.

    så militärpressar tar på alla delar av axeln är det så jag ska tolka det ?
    jag må va dum men aldrig tänkt på det förut.

    #863524
    dobs wrote:
    så militärpressar tar på alla delar av axeln är det så jag ska tolka det ?
    jag må va dum men aldrig tänkt på det förut.

    Den tar i huvudsak på framsida axel, men även de andra delarna är med och stabiliserar rörelsen.

    #863525

    Jag ÄLSKAR press bakom nacken i smithen!! Super pump i hela axlarna & triccorna! Kör medium heavy…10 reppare på 70-80kg to stay in one piece…

    ZONE

    #863526
    zonecapone wrote:
    Jag ÄLSKAR press bakom nacken i smithen!! Super pump i hela axlarna & triccorna! Kör medium heavy…10 reppare på 70-80kg to stay in one piece…

    ZONE

    Självklart utan ryggstöd!;)

    #863527
    ReNeGaDe wrote:
    Hantellyft åt sidan, svaret du letar efter:bb: Men kör övningar som tar på alla delarna på axlarna.

    eller hur, nästan skönaste axelövningen!
    bara man kör den strikt och släpper trapsen är den oslagbar8)

    #863528
    zonecapone wrote:
    Jag ÄLSKAR press bakom nacken i smithen!! Super pump i hela axlarna & triccorna! Kör medium heavy…10 reppare på 70-80kg to stay in one piece…

    ZONE

    Men är också ett bra recept för många till axelproblem. Kan kosta mer än det smakar.

    #863529
    dobs wrote:
    ja axlarna består av 3st olika muskler framsida,mellersta,baksida….
    vad jag har förstått så är mellersta delen alltså den delen som syns när man har t-shirt den största av dom 3.

    De ”tre” musklerna du refererar till är i själva verket en enda – Musculus Deltoideus. Den omsluter axeln och har fiberriktningar som löper på både fram, mitten och baksida av axeln. Sedan finns det naturligtvis fler muskler i/kring axeln, som rotatorcuffarna, men det är Deltoideus som syns och ger styrka/volym.

    #863530

    Drag till hakan.

    #863531
    Undefined wrote:
    Men är också ett bra recept för många till axelproblem. Kan kosta mer än det smakar.

    Den ENDA pressövning jag kan köra UTAN problem! Kör bara ner till mitten av öronen & studsa ALDRIG & you will be fine!!

    ZONE

    #863532
    Undefined wrote:
    Men är också ett bra recept för många till axelproblem. Kan kosta mer än det smakar.

    För vissa, kanske. Medan andra kan köra den helt utan problem.

    Vad är din anatomiska förklaring till att många får axelproblem av den?

    #863533

    @ Mr Capone & Jay

    Det går tveklöst bra för somliga men är definitivt ingen höjdare för alla. Grundutförandet bör alltid vara till bröstet med skivstång, även om jag skulle rekommendera hantlar då man kan få den mest naturliga rörelsebanan, varken framför eller bakom nacken.

    Vi är ju alla något lite olika anatomiskt vad gäller muskelfästen samt naturlig rörlighet, men i press/drag bakom nacken hamnar axeln i ett extremt ytterläge vilket främst påfrestar rotatorcuffarna. Extrema ytterlägen bör alltid undvikas då belastningen ökar till en nivå som inte sällan medför klart ökad skaderisk. Detta forums främsta skadeproblem torde ju vara axlar då det postas om axelproblem hela tiden, även om det kanske inte just är hänvisat till denna övning.

    Poängen är att axlarna får mycket stryk i träningen(och då inte bara i axelträningen – de används ju hela tiden) och någonstans går gränsen för vad dom klarar. Om du kan köra dem – great, men jag skulle fortfarande inte rekommendera dem bakom nacken. Personligen får jag onte i axlarna bara jag tänker på dem, men det är ju bara jag…

    Och Zone – menar du att det verkligen skulle vara den enda pressövning du kan köra utan problem? Kanske dags att ta en funderare på varför det är så, och då menar jag inte som i ”ha, det beror på press bakom nacken” utan seriöst menat varför det är så.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.