Behöver hjälp att utvecklas och nå mål med min träning!

Home Forums Allmänt om gymträning Behöver hjälp att utvecklas och nå mål med min träning!

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #106572
    #1083058

    Hej!

    Jag är en stor (lång, inte kraftig) kille som sedan i höstas har fått ordning på träningsdisciplinen ordentligt och känner hur jag utvecklas riktigt bra. Dock har jag ett par hinder som jag vill ta mig förbi. Men där jag besitter viljan saknas kunskapen. Jag har alltid varit en hyfsat tanig kille som saknat muskelmassa samt viljan att göra någonting åt det. Därför är det här en milstolpe i mitt liv och jag vill gärna göra någonting av det!

    * Kort om mig: Jag väger 97 kg, är 194 cm lång och har en uppskattad nivå kroppsfett på ca 21-22% (har nån sån där speciell våg i fotbollslaget som känner av sånt, den gav mig den här siffran).

    Målen med min gymträning då:
    ** Jag vill få en hyfsat definierad kropp. Jag vill inte bli stor som ett hus utan mer så att tröjor sitter snyggt, jag vill trivas med min spegelbild och att tjejerna vänder sig mot mig på stranden

    Vad jag då gör? Jag fastar en dag i veckan (äter frukt, Varma Koppen och dricker proteinshakes+nårra liter vatten). Övriga dagar har jag hyfsat normal kost, försöker dock ligga på ett litet underskott, någonstans runt 2000-2500 kalorier.
    Jag tänker mig att idealvikten är nånstans runt 90-91 kg, fettprocent runt 15% vore shysst, eller?
    Kan man tappa vikt utan att gå ner alltför mkt i fettfri massa?

    *** Jag har vissa mål i mitt huvud över saker som hade varit ”häftigt att ha kvitto på” att jag kan göra. Bänka 100kg är en sådan grej, disco jag vet, men jag hymlar inte med det.

    Att kunna göra 10 pullups är en annan. Mitt största hinder här är att jag saknar kunskapen om hur jag ska öka i styrka, samtidigt behålla en bra teknik och fortsätta med att tappa vikt (fett).
    – Bänken har jag kört hypertrofi-träning, 3 set om 12 reps där jag i början på december körde på 40kg och sedan ett par veckor tillbaka ökat till 60kg (där jag för tillfället känner att jag inte kommer vidare).
    – Pullups kör jag i början på mitt ryggpass eftersom jag känner att det kräver mest av mina muskler. I min dagsform klarar jag av att köra 3 set. Första setet klarar jag 3 reps, andra: 2, tredje: 2. Därefter drar jag fram en bänk som jag ”vilar” fötterna på och kör 2 set om 8 reps, alltså fuskar jag. Är det bra eller anus? Jag tänker att jag trots allt gör rörelsen, fast med mindre belastning än min kroppsvikt.

    Snabbt om mitt träningsschema en normal vecka, kan beskriva ytterligare om det anses viktigt:
    Jag kör hyfsat korta pass om ca 50 minuter för att istället köra fler pass. Jag har all tid i världen då jag studerar, och älskar att lägga tiden på gymmet.

    Måndag: Fotbollsträning kvällstid
    Tisdag: Bröst/triceps/axlar förmiddag*
    Onsdag: Fotbollsträning kvällstid
    Torsdag: Rygg/biceps förmiddag*
    Fredag: Bål förmiddag
    Lördag: Ben förmiddag
    Söndag: Bröst/triceps/axlar* förmiddag

    * Nästa vecka kör jag rygg/biceps där bröst var tidigare, för att inte överträna ena delen.

    Uppskattar alla åsikter och all hjälp jag kan få! Tack på förhand!

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.