Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2008-10-30
Inlägg 63

Hey!

Jag har hört att man inte skall träna biceps och triceps på samma dag, stämmer detta? I så fall varför inte? :)

Tack i förhand

Titel
Registrerad 2007-12-21
Inlägg 1 571

Många som tränar biceps/Triceps samma pass.
Själv kör jag oftast triceps samma pass som bröst, och biceps samma som rygg.
Jag har ingen riktigt anledning, men jag trivs med upplägget :)

palmertz77
Titel
Registrerad 2008-03-07
Inlägg 296

Självklart kan man träna triceps och biceps på samma dag, dom flesta jag känner brukar köra det.. Själv är jag ett större fan av Bröst/Triceps samt Rygg/Biceps eftersom man tränar Triceps så pass mycket i Bröst och Biceps när man tränar Rygg

Tänk bara på ifall du skulle börja träna Bröst/Triceps, Rygg/Biceps att alltid börja passen med de stora muskelgrupperna, d v s i detta fall Bröst och Rygg. :)

Pontus Stridh
Titel
Registrerad 2007-08-13
Inlägg 1 549

Jag kör armar tsm en annan dag, då får de ju stryk 4ggr i veckan under bröst och rygg passet med ;)

Titel
Registrerad 2006-10-28
Inlägg 363

jag kör också triceps samma pass som bröst, och biceps samma som rygg. men att man inte ska kunna köra biceps å triceps samma pass låter ju bara så ologiskt.

Undra vart sånt här kommer ifrån... myttare finns det ju iaf.

Titel
Registrerad 2008-11-20
Inlägg 34

Jag kör biceps med bröst och triceps med axlar kanske inte så bra? :P Är ganska ny på detta kör bröst/biceps, ben, vila, axlar/triceps,rygg/mage 2 dagars vila och tillbaka på ruta ett :P

Titel
Registrerad 2008-03-17
Inlägg 581

jag brukar köra biceps/triceps i samma pass. jävligt gött !

Titel
Registrerad 2008-03-23
Inlägg 147

Antagonistmetoden är ju trotts allt en ganska vanlig metod så varför det skulle utesluta biceps/triceps är mig en gåta. Så kör du på så om du tycker det fungerar bra.

Titel
Registrerad 2008-05-24
Inlägg 151

Kör själv biceps,triceps nu, Förut var det (Bröst,Triceps)Rygg,Biceps),
Tycker personligen att jag får bättre tryck i biceps/triceps om jag kör de samma pass!8).. och kan desutom köra skiten ur armarna!

Dahlgren
Titel
Registrerad 2008-10-24
Inlägg 333

Varför de flesta inte kör det är för att inte överträna eller för att kunna prestera max på de passen som rygg och bröst ligger på. Triceps tränas som en sekundär muskler i bröst, biceps en sekundär muskel i rygg. Dvs samtidigt som du kör hantelrodd, chins, whatever i rygg så påverkas dina bicepsmuskler i mer eller mindre skala beroende på övning.
Ett vanligt veckoupplägg med träning kan vara såhär:
Måndag
Bröst/Triceps
Tisdag
Rygg/biceps
Onsdag
Vila
Tordsag
Axlar/underarmar kanske vader.
Fredag
Ben
Helgen vila.
Då får musklerna i stort sett minst 48 timmars vila. Beroende på träningstid.
Skulle du lagt upp det såhär:
Måndag
Biceps/Triceps
Tisdag
Bröst el. rygg
Onsdag
Vila
Torsdag
Rygg el. bröst
Fredag
Ben.
Skulle det resultera i att du tränar biceps/triceps först primärt, alltså som första muskel, eftersom dom inte på något sett sammarbetar. Då har dina triceps knappt vilat 1 dygn. Trötthet, slapphet och inget tryck i musklerna, vilket resulterar i en kass bröst dag (För mig!)
Men som sagt, en gång i tiden körde jag faktiskt biceps och triceps, blev lite kåt där när man såg att dom blev uppumpade och var lite större ;)

Detta är varför jag och många andra tränar rygg bic och bröst tric.

Dahlgren
Titel
Registrerad 2008-10-24
Inlägg 333

Grus skrev:
J nu efter ett armpass är mina armar nästan 54cm förut runt 52cm


Du kan nog troligtvis avgöra det själv med dina mått på armarna, men för en inte riktigt så erfaren tränare så kan det vara säkrare för att undvika överträning mm. Saftiga gunz du har. Halvmetern runt armen, inte dåligt :pop:

Titel
Registrerad 2007-06-19
Inlägg 206

Bra förklaring :emo-thumb

Kör precis på samma sätt med samma motivering :)

kridah skrev:
Varför de flesta inte kör det är för att inte överträna eller för att kunna prestera max på de passen som rygg och bröst ligger på. Triceps tränas som en sekundär muskler i bröst, biceps en sekundär muskel i rygg. Dvs samtidigt som du kör hantelrodd, chins, whatever i rygg så påverkas dina bicepsmuskler i mer eller mindre skala beroende på övning.
Ett vanligt veckoupplägg med träning kan vara såhär:
Måndag
Bröst/Triceps
Tisdag
Rygg/biceps
Onsdag
Vila
Tordsag
Axlar/underarmar kanske vader.
Fredag
Ben
Helgen vila.
Då får musklerna i stort sett minst 48 timmars vila. Beroende på träningstid.
Skulle du lagt upp det såhär:
Måndag
Biceps/Triceps
Tisdag
Bröst el. rygg
Onsdag
Vila
Torsdag
Rygg el. bröst
Fredag
Ben.
Skulle det resultera i att du tränar biceps/triceps först primärt, alltså som första muskel, eftersom dom inte på något sett sammarbetar. Då har dina triceps knappt vilat 1 dygn. Trötthet, slapphet och inget tryck i musklerna, vilket resulterar i en kass bröst dag (För mig!)
Men som sagt, en gång i tiden körde jag faktiskt biceps och triceps, blev lite kåt där när man såg att dom blev uppumpade och var lite större ;)

Detta är varför jag och många andra tränar rygg bic och bröst tric.

Titel
Registrerad 2008-11-02
Inlägg 551

Biceps och Triceps ihop är underbart! Kör nästan alltid antagonister ihop, Bröst rygg är en annan favorit! Vissa dagar blir det super-set andra inte, men möjligheten finns alltid där.

mccarlsson
Titel
Registrerad 2007-11-02
Inlägg 673

Kör alltid biceps och triceps ihop... bra kombo tycker jag

pragmatic_dad
Titel
Registrerad 2008-03-24
Inlägg 56

kridah skrev:
Varför de flesta inte kör det är för att inte överträna eller för att kunna prestera max på de passen som rygg och bröst ligger på. Triceps tränas som en sekundär muskler i bröst, biceps en sekundär muskel i rygg. Dvs samtidigt som du kör hantelrodd, chins, whatever i rygg så påverkas dina bicepsmuskler i mer eller mindre skala beroende på övning.
Ett vanligt veckoupplägg med träning kan vara såhär:
Måndag
Bröst/Triceps
Tisdag
Rygg/biceps
Onsdag
Vila
Tordsag
Axlar/underarmar kanske vader.
Fredag
Ben
Helgen vila.
Då får musklerna i stort sett minst 48 timmars vila. Beroende på träningstid.
Skulle du lagt upp det såhär:
Måndag
Biceps/Triceps
Tisdag
Bröst el. rygg
Onsdag
Vila
Torsdag
Rygg el. bröst
Fredag
Ben.
Skulle det resultera i att du tränar biceps/triceps först primärt, alltså som första muskel, eftersom dom inte på något sett sammarbetar. Då har dina triceps knappt vilat 1 dygn. Trötthet, slapphet och inget tryck i musklerna, vilket resulterar i en kass bröst dag (För mig!)
Men som sagt, en gång i tiden körde jag faktiskt biceps och triceps, blev lite kåt där när man såg att dom blev uppumpade och var lite större ;)

Detta är varför jag och många andra tränar rygg bic och bröst tric.


+1

Mycket bra svar.

Jag tycker dock att båda uppläggen är helt ok och de har båda fungerat bra för mig.
Jag har jag tänkt på att inte träna lika tungt de veckor jag har tränat efter upplägg nr. 2 och då har jag faktiskt klarat mig undan muskeltrötthet mm.
Du har alltså helt rätt i ditt påstående om upplägg 2 vad det gäller att musklerna inte hinner återhämta sig lika bra som när man kör efter upplägg 1.

En tänkbar kombination skulle enligt mig kunna vara att man kör enligt upplägg 1 i 2-3 veckor och kör sedan en vecka efter upplägg 2 fast så klart lite lättare än de föregående veckorna. Sedan börjar man om med upplägg 1.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 2 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 364, november 2014

  • BODY 363, oktober 2014

  • BODY 362, september 2014

  • BODY 361, augusti 2014

  • BODY 360, juli 2014

  • BODY 359, juni 2014

  • BODY 358, maj 2014